Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNora Boer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 p.van.schajik@hro.nl Schpa 2.57
2
Interactieve beleidsaanpak 3 fasen van plan van aanpak Politiek bestuurlijke inkadering Zaken als bestuursstijl, doelen en voorwaarden Structurering van beleidsontwikkeling Beleids voorbereiding,bepaling uitvoering en evaluatie Structurering van de interactie Commun icatiestrategie
3
Interactief beleid kent 2 orientaties Extern: samen met burgers organisaties andere overheden Intern: bestuur stelt zelf voorwaarden,eisen, doelstellingen
4
Politiek bestuurlijke inkadering blz.110/112 Bestuursstijl:keuze maken welke stijl Doelen en randvoorwaarden: definitie probleem, tijd, doelen, middelen Aansluiting bij beleidsproces : keuze maken van proces, plaats van interactief gedeelte, verhouding interactief proces/besluit Commitment en betrokkenheid: deelname aan en gebonden achter proces Tussentijdse informatie: feedback, controle verantwoording
5
Structurering beleidsontwikkeling Beleidsvoorbereiding Verkenning issues aandachtspunten Diagnose problematiek:maatstaven,situatie,oorzaken Alternatieve oplossingen Doelstelling, beoordelingscriteria Uitwerken alternatief proces
6
Structurering beleidsontwikkeling Beleidsbepaling Bepalen van besluitvormingsagenda Beoordelen beleidsvoorstel Wijzigen/aanvullen beleidsvoorstel Beslissen over beleidsvoorstel
7
Structurering beleidsontwikkeling Beleidsuitvoering Uitwerking en bepaling beleid naar uitvoerbaarheid(theorie praktijk) Planning en organisatie uitvoeringsprogramma Feitelijke uitvoering van beleid
8
Structurering beleidsontwikkeling Beleidsevaluatie Formuleren evaluatievraag Bepalen evaluatiemaatstaven Beschrijven en beoordelen feitelijke situatie Conlusies beleid (eventueel) aanbevelingen
9
Structering interactie communicatiestrategie blz 117-121 Het theoretische van bestuurlijke uitgangspunten naar communicatieplan; Grote lijnen aangeven met welk doel, wie, tussen wie, hoe en hoe open er gecommuniceerd wordt. Hoe vaak en hoe lang wordt er gecommuniceerd
10
communicatiestrategie Doel van communicatie Eenzijdige vs gezamelijke ideenvorming Kennisvermeerdering of gerichte beinvloeding Selectie participanten burgers, overheden, afnemers, media etc. Aantal participanten selectiecriterium
11
communicatiestrategie Rol participanten Deelnemers/rol kant bestuur/overheid Richting communicatie Aard communicatie: eenzijdig/meerzijdig, informatievergaring-verstrekking uitwisseling Openheid: met wie wordt welk onderwerp wanneer besproken Intensiteit: hoe vaak, hoe lang Tijdsduur proces communicatie
12
Communicatie overzicht Blz 122-123 schema Spelregels vaststellen Van te voren vastleggen aan welke regels bepaalde fasen gebonden zijn, dit voor structuur en overzicht
13
Koppeling beleidsontwikkeling en interactie Afstemmen en aansluiten van beleid, interactie en bestuur Een manier is de infralab methode 1. De startfase: aanleiding doel en randvoorwaarden 2. Stemfase :kleine groepen belanghebbenden betrekken 3. Agorafase: problemen bekijken met experts en besluitvorming 4. Actiefase oplossingen uitwerken door bestuur en besluitvorming met terugkoppeling
14
Organisatie en management Een organisatie moet in staat zijn tot interactief beleid Er moet ruimte zijn voor nieuwe invloeden in de vorm van kennis en belangen Een andere werkwijze moet mogelijk zijn Vraaggericht werken, dus vanuit de behoeften Flexibiliteit, op de hoogte blijven Verwerken communicatie in beleid Politieke antenne, gevoel hebben voor beslissingen
15
huiswerk Presenteren van beleidssituatie Punten die behandeld worden: Beleidsprobleem Actor-analyse Doelstellingen Voorwaarden Zie blz.45 en blz. 173
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.