Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBart de Vries Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Vrijheid binnen elastische kaders leidt tot creatief denken! Bewustwording van metacognitie leidt onder meer tot verantwoorde keuzes voor de vervolgstudie: 12 % van de ex-IBC-leerlingen op diverse Hogescholen is de afgelopen vijf aar gestopt met de gekozen HO-studie! En dat scheelt 23%! Het International Business College E E N GOEIE ZAAK
2
International Business College Willem van Oranje College Waalwijk 2008 + BRC Wijk & Aalburg 2010, Gouda 2011, Veenendaal 2012 + ISC, Holten 2012 2013: Heerenveen, Helmond, Ede, Capelle aan de IJssel, Bemmel, Arnhem 2014: Rotterdam, Groningen, Apeldoorn: IBC IAC ISC 2015: Bunschoten, Nijmegen, Doetinchem, Horst 2016: Sneek, Zwolle, Kesteren, Rosmalen, Breda, Huizen, ……., 20 …: Zweden, Italie, … 20.. MVO: India http://www.youtube.com/watch?v=r0mx_nwb4No&f eature=youtu.be 20
3
EEPA 20-80learning RUNNER UP in EUROPA Entrepreneurship[
4
IBC verfrissend ontsaaiend innovatief ondernemend uitvoerbaar betaalbaar erkend Een greep uit data 2014 - 2015 ontvangst buitenlandse gasten uit Unna/ start virtuele bedrijven participatie Open dag/ ouderavonden/ IBC-uitrol door 45HI oktober december februari mei : buitenschools leren in bedrijven 4HI salesdagen voor 5HI 9 oktober ontvangst Ministerie OCW 9 oktober: hospitality Day o.lv. Studenten HHS oktober: EEPA Naples Bedrijvenbezoeken Essent ASML november – januari 5HI HBO november: ondernemerschapsbijeenkomst Kamer van Koophandel 4HI december: ontvangst gasten voor werklunch 4HI maart examen elementair boekhouden 5HI april aandeelhoudersvergadering 4HI Dragon’s Dan maart buitenlandse reis Unna 4HI maart liquidatievergadering en diploma-uitreiking 5HI 1 mei sluiting sollicitatieprocedure 3HAG en 4VMBO
5
Ontstaan en Doelen E&M Problematiek Havo4-leerling: Te weinig zicht op vervolgonderwijs Te weinig leerkrachtige omgeving Te weinig kennis Moderne Vreemde Talen Te weinig expliciete toepassingsgerichtheid in leren Te weinig expliciete metacognitieve gerichtheid in reflectie Mogelijke gevolgen: onderpresteren, negatieve werkhouding, negatieve wisselwerking met docent
6
Essentie van het IBC Het motiveren en stimuleren van havo-leerlingen door ondernemend onderwijs met als expliciet doel te komen tot betere (leer)prestaties en betere voorbereiding op het vervolgonderwijs. Onderbouwing hoofddoel/ subdoelen: 1.Betere aansluiting VO – HBO/ Universiteit ► bewustwording van ontwikkelingsfase ► kennismaken met HBO-onderwijs 2. Betere leerhouding en leerprestaties van de leerling door: uitdagen tot presteren op zijn niveau ► ondernemendheid bevorderen 3. Uitdagender werkklimaat voor docent: uitdagen tot ontwikkelen van zijn creativiteit op DROP-gebied bewust te maken van het gevaar van automatisme bevorderen van ondernemendheid bevorderen van opbrengstgericht werken uitdragen van professionaliteit naar leerlingen en ouders 4. Versterken van de moderne vreemde talen
7
Unieke Concept International Business College Opzet IBC: 20 - 80 toepassingsgerichtheid in leerproces antwoord op grenzeloze generatie rekening houdend met ontwikkelingsfase: bewustwording van ontwikkeling metacognitie International Business College
8
IBC – leerling aan het woord Kim: ik heb gekozen voor IBC, omdat …. Elementair boekhouden Voorsprong leren Eigen bedrijf
9
Leerling aan het woord Lente: ik heb gekozen voor IBC, omdat …. Internationalisering Buitenschools leren Ervaring regulier onderwijs in 4 dagen
10
IBC – leerling aan het woord Timo: ik heb gekozen voor IBC, omdat …. Eigen bedrijf Etiquette Presenteren als persoonlijk doel Vervolgstudie HBO
11
Monitoring Innovatieve ontwikkelingen Verschil slagingspercentages 1 ste onderzoek: op Avans Hogeschool hebben de ex-IBC- leerlingen de afgelopen vijf jaar 12 % uitstroom Monitoring 2014 op de hele cohort ex IBC-leerlingen: 23% minder uitval dan gewone HBO’er IBC uitrol over Nederland: momenteel 17 scholen actief Vanaf 2014 voor VWO: BRC; International Business & Research College Vanaf 2011 voor VMBO: VMBO Business Vanaf 2014 Havo: ISC International Science College Vanaf 2015 Havo: IAC International Art College Vanaf 2016 Havo: ISportC International Sport College http://www.youtube.com/watch?v=foPDttu_AvQ http://www.youtube.com/watch?v=r0mx_nwb4No&feature=youtu. behttp://www.youtube.com/watch?v=r0mx_nwb4No&feature=youtu. be
12
Affiniteit met Onderwijs Ondernemen Voor mij telt dat een dag zo belangrijk is dat saaiheid niet mag. Een ondernemer moet alert zijn op gebied van marktwerking: een docent is een ondernemer en dient zicht dagelijks bewust te zijn van zijn klant en zijn product: onderwijs = ondernemen! Onderwijs moet niet dichtgetimmerd zijn, dat leidt tot innerlijk faillissement met alle nadelige gevolgen van dien. (Van der Ham- van Dijk) Het International Business College E E N GOEIE ZAAK
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.