Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHerman Visser Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Geschiedenis van het Christendom Keuzemodule Hogeschool Rotterdam
2
Het ontstaan van het Christendom
3
Het Romeinse Rijk Jezus van Nazareth Van oergemeente tot vroege kerk
4
Het Romeinse Rijk Palestina v.a. 63 v. Chr. opgenomen in het Romeinse Rijk Herodes de Grote Joodse religie was ‘religio licita’ diaspora
5
Omvang Romeinse Rijk
6
Palestina in het Romeinse Rijk Partijen binnen het jodendom Farizeeën Sadduceeën Zeloten Essenen
7
Palestina in het Romeinse Rijk De omstandigheden in het RI waren zodanig dat snelle verbreiding van een religie mogelijk was: Materieel Politiek Cultureel Geestelijk: Wegvallen traditionele verbanden Syncretisme Zedelijk verval Twijfel aan officiële cultus
8
Palestina in het Romeinse Rijk Antwoorden op de religieuze crisis: Stoicijnen Oosterse mysterie-religies Kybele Isis en Osiris Mithras Filosofie tendens naar monotheisme Neoplatonisme Isis en Horus
9
Jezus van Nazareth Voornaamste bronnen: 4 canonieke evangeliën Vele apocriefe evangelieën Een historisch verantwoord “Leben Jesu” is niet te schrijven De evangeliën zijn sterk kerygmatisch Ooggetuigenis of gemeentetheologie?
10
Jezus van Nazareth Geboorte (maagdelijk volgens Matth. 1 en Koran 3:47 sqq.) Besnijdenis (alleen Lucas), jeugd Doop, verzoeking in de woestijn Roeping 12 discipelen (mathetai=leerlingen) Jezus als rondreizend leraar ► Jeruzalem ► Opstanding en hemelvaart
11
Jezus als rondreizend leraar Wonderen, meestal genezingen Redevoeringen en twistgesprekken Gelijkenissen Essentie van Jezus’ verkondiging: Bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is (nabij) gekomen Radikalisering en relativering van de wet Overschrijding van de grenzen van het zuivere jodendom
12
Jeruzalem Aankondiging van het lijden en de opstanding (de zoon des mensen moet lijden) Intocht in Jeruzalem op een ezel Tempelreiniging Paasmaaltijd ► Verraad en terechtstelling
13
Leonardo da Vinci: Het laatste Avondmaal
14
Van oergemeente tot vroege kerk Zendingsbevel Matth. 28:16-20 Pinksteren Kern van de boodschap: De profetieën zijn vervuld De opstanding
15
Van oergemeente tot vroege kerk IChThUS Iesous =Jozua=Jehosjua’=God zal redden Christos =Masjiach=Messias=gezalfde Theou hUios = Gods Zoon Soter = Redder, Verlosser, Heiland Jezus gebruikt ook de titel “Zoon des mensen”, maar in de derde persoon
16
Van oergemeente tot vroege kerk De gemeente in Jeruzalem Gemeenschappelijk bezit Conflict met de Sadduceeën Raad van Gamaliël Stephanus eerste martelaar Cornelius geen jood, gedoopt door Petrus Paulus “Apostelconvent”
17
Van oergemeente tot vroege kerk Uiteengroeien van jodendom en christendom: Niet joden werden de meerderheid Herinterpretatie joodse gebruiken Nieuwe elementen: zondag, doop Christenen waren afzijdig bij de joods opstanden Verwoesting tempel (70) ► Vervloeking van de christenen in 18-gebed Joodse (ebionitische) christologie als ketters bestempeld
18
De triomfboog van Titus
19
Van oergemeente tot vroege kerk Ontstaan van eigen christelijke vormen: Zondagsviering Eucharistie Doop Feesten Christelijke moraal Kerkgebouwen Begraafplaatsen Heiligenverering
20
Van oergemeente tot vroege kerk Beschuldigingen aan de christenen: Weigering deel te nemen aan de Romeinse staatsgodsdienst m.n. de keizerverering (“atheisme”) Mensenverachting (odium humani generis) Speculaties over de (besloten) vieringen Geruchten over magie Christenen werden tot zondebokken
21
Alexamenos aanbidt zijn God
22
Van oergemeente tot vroege kerk Vervolgingen onder verschillende Romeinse keizers 311 Galerius: christendom werd “religio licita” 313 Constantijn de Grote: Edict van Milaan algemene godsdienstvrijheid 381 Theodosius de grote: Christendom staatsgodsdienst
23
Afwijkende opvattingen (“ketters”) Marcion Gnosis Montanus Mani
24
Afwijkende opvattingen: Marcion Scherpe tegenstelling wet-evangelie (Paulus) Schepper-god (demiurg) tegenover God van de liefde Ascese Canon Lucas + 10 Paulusbrieven
25
Afwijkende opvattingen : Gnosis Geloof is een voorfase van inzicht Allegorische interpretatie Dualisme (ascese of libertinisme) Aeonen, archonten, hoofdarchont (demiurg) Rangorde in gelovigen (hylici, psychici en pneumatici) Docetisme
26
Afwijkende opvattingen: Montanus Montanus: Voormalig priester van Kybele, beschouwde zich als de Parakleet (Trooster) Naherwartung Extase Ascese
27
Afwijkende opvattingen: Mani Manicheeërs: Dualisme 2 oerelementen licht en duisternis Ascese Bestreden door Augustinus
28
Eenheid Geloofsbelijdenis Canon Apostolisch ambt
29
Triniteitsleer Het woord is vlees geworden Jezus als de opgestane Heer Verlossing door het geloof Immanuel = God met ons Wat betekent het als Jezus Christus “Zoon van God” genoemd wordt? Wat betekent de formulering “Vader, Zoon en Heilige Geest”? Hoe is dit te rijmen met het Monotheisme?
30
Triniteitsleer “Zoon van God”; Oudste interpretaties: Het volk Israel (Hosea 11) Ebionitisch: ZvG. is wie de wet volkomen vervult Hermas: ZvG. betekent: volkomen vervuld van Gods Geest Ignatius spreekt van Godheid en preëxistentie van Christus
31
Triniteitsleer en Logos Logos =: Het redelijke (Stoa) Tussenwezen tussen God en mens (Philo) Uit Tenach: Dabar (woord), Chokma (wijsheid) Tertullianus: geen tussenwezen maar Middelaar Irenaeus: Christus betrokken bij de schepping
32
Triniteitsleer Monarchianen: verdedigden de eenheid van God Dynamisch monarchianisme (adoptianisme): Jezus een mens, bekleed met goddelijke macht (dynamis) Modalistisch monarchianisme: vader/zoon/HG drie verschijningsvormen (modi) van de Ene God
33
Triniteitsleer Arius: De Zoon het eerste schepsel Origenes: Immanente triniteit Subordinationisme Homoi-ousios Athanasius: homo-ousios Veroordeeld Nicea 325 Constantinopel 381: God is één wezen in drie personen
34
Triniteitsleer Afwijkende christologie: Arianen (Germanen, Gothen) Antitrinitatiërs (Servet) Jehova-getuigen Islam
35
Twee-naturen-leer Als Jezus Zoon van God is, is hij dan nog wel echt mens?
36
Twee-naturen-leer VleeswordingMenswording Mens als ziel in een lichaam (Plato) Mens als eenheid van lichaam en ziel (Aristoteles) Logos nam de plaats in van de menselijke geest Woord nam de gestalte aan van lichaam en ziel 1 god-menselijke natuur; menselijke natuur gaat onder in goddelijke 2 personen
37
Twee-naturen-leer VleeswordingMenswording AlexandrijnsAntiocheens Cyrillus van Alexandrië:Nestorius van Constantinopel: Maria is de moeder GodsMaria kan geen moeder Gods genoemd worden
38
Twee-naturen-leer 431 synode van Efeze 451 Chalcedon: twee-naturen leer onvermengd, onveranderd ongedeeld, ongescheiden Monofysitische kerken Nestoriaanse kerken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.