Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaarten van de Veen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Pieter le Rütte, beleidsmedewerker Verenso
KwaliteitsVISITATIE Middenbeemster, 9 oktober 2015 Pieter le Rütte, beleidsmedewerker Verenso
3
Wat versta jij onder visitatie?
4
Kwaliteitsinstrument
Zelfevaluatie vakgroep Intercollegiale toetsing Inbreng interne en externe ‘partners’ Gestructureerd stilstaan bij functioneren
5
Gestructureerd stilstaan?
7
Waarom middel visitatie?
Visitatie ‘bewezen’ bij andere disciplines Inzicht handelen: zelf, team, organisatie Kwaliteit verbeteren & borgen Behandelresultaten, patiënttevredenheid, samenwerking…. Sinds 2014 ook eis herregistratie
8
Voor wie? Geregistreerde SO’s Niet alleen voor herregistratie!
Andere disciplines visiteren? Nee, wel input (live 360-feedback)
9
Hoe? Zelfevaluatie + Intercollegiale toetsing Beleidsdocumenten
Digitaal invullen vragenlijst Beleidsdocumenten Agenda vakgroep + visitatieteam Gesprekken visitatieteam met (vak)groep 360 feedback: gesprekken partners Visitatoren: ervaren, onafhankelijk, geschoold Sterke & verbeterpunten & randvoorwaarden
10
Inter collegiaal Leren en verbeteren
12
Gesprek Met visitatoren (+ secretaris) Ervaren SO’s Onafhankelijk
Geschoold Vertrouwelijkheid
13
Evaluatie en Toetsing Waarvan?
14
7 Professionaliteit 2 Communicatie 1 Medisch Handelen 3 Samenwerking 4 Kennis en wetenschap 6 Organisatie 5 Maatschappelijk handelen
15
Praktisch Vooraf aanleveren Documenten zoals medisch beleidsplan
Gesprekspartners 360o feedback Via visitatiewebsite: Persoonlijke gegevens Enquêtevragen Verbeterpunten
16
Vraag Met wie (welke functies) moet het visitatieteam gaan praten om een goed beeld te krijgen van jullie functioneren?
17
360 feedback (live) Afvaardiging van: Management/bestuur
Medische en paramedische dienst en V&V Externe samenwerkingspartners Patiënten/mantelzorgers/cliëntenraad
18
Vraag Welke (beleids)documenten geven een goed beeld van de context waarbinnen jullie functioneren?
19
Documenten #SO’s, #patiënten, specialisaties, uren, ondersteuning…
Strategisch beleid, organigram concern Beleids- en jaarplan, reglement/statuut vakgroep Overzicht protocollen/werkinstructies/formularium Scholingsplan Voorbeeld dienstverleningsovereenkomst (SLA) Blanco medisch zorgdossier Medisch beleid /BOPZ-taken Functiebeschrijving SO Notitie over taakdelegatie/rolverdeling SO-VS Overzicht uitkomsten, patiënttevredenheid, rapport IGZ
20
9 maanden van tevoren melden
Planning visitatie 9 maanden van tevoren melden 12-6 wk enquête & gesprekspartners & documenten - 4 wk visitatieteam: analyse enquête etc. - 3 wk contact secretaris: definitieve agenda visitatiedag + 2 wk conceptrapport + 4 wk vakgroep controle op feiten +12 wk definitief landelijke visitatiecommissie +20 wk verbeterplan vakgroep
21
Eindgesprek: voorlopige bevindingen
22
Niet zo. Nou ja, misschien soms…
23
Meer zo.
24
Uitkomsten Verbeterpunten Randvoorwaarden Aanbevelingen (nog wel)
Sterke punten Verbeterpunten Randvoorwaarden Aanbevelingen (nog wel) Visitatierapport, vastgesteld LVC Verbeterplan vakgroep
25
Welke info (hoe) in rapport?
Sterke en verbeterpunten uit verkregen info over handelen SO’s Conclusies visitatieteam o.b.v. professionele stand., wet- en regelgeving Aanbevelingen (wat, niet hoe)
27
Feiten Vanaf 2014 verplicht voor herregistratie
Na 1/1/2019 kunnen aantonen deelname 1x per 5 jaar visitatie Gevisiteerde 20 accreditatiepunten Kosten visitatie € 1300/gevisiteerde
28
Iedere SO: digitale vragenlijst
Gemakkelijk in te vullen Overzichten Eigen vergelijkingsrapport Verbeterpunten Analyse Agendapunten
29
Géén berg papierwerk
32
MOETEN ENQUÊTEVRAGEN BEANTWOORDEN
36
Ervaringen “Positief gesprek vakgroep visitatieteam”
“Sterke punten in beeld en wat nodig is voor betere kwaliteit” “We voelen ons sterker” “Eigenlijk wist we het al …… nu duidelijk dat ook actie nodig is!” “Zinvol om als artsen te reflecteren!”
37
Hoeveel gevisiteerd? 325 SO’s in 38 visitaties Opstopping in 2018?
Uiteindelijk elke 5 jaar 1550 SO’s
38
Trends STERK MEH: medisch veelal deskundig, adequate verwijzing
COM: veelal patiëntgericht SAM: meestal prettige samenwerking K&W: voldoende geschoold o.b.v. eigen ambitie MAH: adequaat optreden bij incidenten ORG: willen meedenken over beleid PROF: integer, gedreven
39
Trends VERBETER (1) MEH: afstemming, eenduidigheid, evidence based handelen: implementatie RL-en… COM: helderheid rol en bereikbaarheid SO, artsenwisselingen, benutten feedback patiënt/vertegenwoordiger, vaardigheden individuele SO’s
40
Trends VERBETER (2) SAM: feedbackcultuur, helderheid afspraken interne samenwerking, regierol SO, samenwerking 1e en 2e lijn K&W: scholingsbeleid o.b.v. populatie/ambities, kennisdeling, onderzoek 5. MAH: (meerjaren)visie, profilering
41
Trends Verbeter (3) ORG: taakafbakening/taakdelegatie, efficiëntie (overleg), timemanagement, praktijkvoering en benutten praktijkondersteuning PROF: verantwoordelijkheid, houden aan afspraken, werkdruk!
42
Trends randvoorwaarden
ECD/EPD faciliteert vaak nauwelijks de medische zorg! ECD/ZLP veelal omslachtige dossiervoering Nauwelijks koppeling met verwijzers Moeizame onderlinge communicatie behandelaars
43
Doorontwikkeling Verbeteringen huidige systeem
Ook individuele SO’s, ZZP-ers etc. Nu huidige CanMEDS maar straks...? Gesprek 360o meer structuur? toetsing implementatie RL-en? Her-visitatie, vervolg of opnieuw?
44
Zelf ervaren? Medisch Handelen Samenwerking Organisatie
Communicatie patiënt Kennis & Wetenschap Maatschappelijk Handelen Professionaliteit
45
Voorbeeldvragen Ik ben actief betrokken bij incontinentiebeleid
Ik vraag de patiënt toestemming voor het toepassen van vrijheidsbeperkende maatregelen We spreken elkaar (in de vakgroep) rechtstreeks aan op ongewenst gedrag Ik lever een bijdrage aan scholing van andere beroepsgroepen Er worden verbeteracties gekoppeld aan fouten en klachten over mijn functioneren Binnen de vakgroep worden taken adequaat overgenomen Ik onderken de grenzen van mijn deskundigheid
46
Beantwoord gezamenlijk
Ik ben actief betrokken bij incontinentiebeleid We spreken elkaar (in de vakgroep) rechtstreeks aan op ongewenst gedrag Binnen de vakgroep worden taken adequaat overgenomen
47
Wat versta jij onder visitatie?
48
Info en aanmelding FAQ / procedure: www.verenso.nl
2 artikelen TvO (april en augustus 2015) Aanbod: presentatie in de regio Contact: 48
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.