Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoanna Adam Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Ontbijtseminar Verantwoordelijkheid & aansprakelijkheid Door Foka Bruggema en Saskia Henze
2
Inhoud Stoplichtspel Juridisch kader Grenzen aan vrijwilligerswerk In gesprek Conclusies en afronding
3
Inhoud Casus Stoplichtspel
4
Casus 1 Vanuit de Hulpdienst Klussen & Vervoer is Margot als vrijwilliger actief voor Jan en zijn zieke partner. Margot doet de tuin en soms wat klusjes in huis. Jan vraagt of Margot de woonkamer wil stofzuigen. Hierbij slaat ze per ongeluk het antieke schaaltje van tafel. Nu is schaaltje gebroken.
5
Casus 2 Vrijwilliger Bas (17 jaar) plaatst een enthousiaste reactie op het facebook account van het verpleeghuis over zijn uitstapje met mevrouw De Bruin die dement is en noemt haar naam.
6
Casus 3 De hulpvragen bij de vrijwillige opvoedondersteuning veranderen. Het betreft vooral complexere situaties en de vraag om een hoger uren inzet per week van de vrijwilligers.
7
Casus 4 Piet is mantelzorger van zijn moeder. De auto van Piet is aangereden terwijl hij zijn moeder naar binnen brengt bij het ziekenhuis. De schuldige heeft helaas geen gegevens achter gelaten.
8
Juridische aspecten Wie is aansprakelijk? Kernwoord: rechtsverhouding
9
Overeenkomst in opdracht Rechten vergoeding van onkosten vergoeding van schade Plichten de zorg van een goede opdrachtnemer de plicht om aanwijzingen over de uitvoering op te volgen Voordeel bescherming voor de vrijwilliger én de benadeelde > Kan direct de organisatie aanspreken
10
Wie betaalt? AVP : Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren > Eerste aanspreekpunt ABV : Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven > Check je organisatie VNG Vrijwilligerspolis van de gemeente : > Let op: niet voor vrijwillige politie en brandweer
11
Wat kan een organisatie doen? Rapport Erasmus Universiteit 1.Risico-inventarisatie 2.Verzeker wat nodig is 3.Goed vrijwilligersbeleid 4.Leg afspraken schriftelijk vast 5.Goede voorlichting aan vrijwilligers
12
Grenzen aan vrijwilligerswerk Nee! Ja -Wat wil en kun je als organisatie -Wat wil en kun je als vrijwilliger -Uitkering
13
In gesprek 1 Hoe voorkom je als organisatie dat je in de kramp schiet bij het willen voorkomen van risico’s en daardoor de vrijwilligers beknot worden?
14
In gesprek 2 Hoe maak je duidelijk dat vrijwilligerswerk niet vrijblijvend is, zonder de vrijwilligers onder druk te zetten?
15
In gesprek 3 Hoe zorg jij ervoor dat de kwaliteiten en talenten wordt benut? Als vrijwilliger, als organisatie.
16
Conclusies 1.Organisaties wees u bewust van de samenwerkingsvorm die u hanteert. 2.Blijf in gesprek over taken, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. 3.Doe de risicoscan en verzeker wat nodig is. 4.Er zijn geen grenzen aan vrijwilligerswerk, mist er geen uitkering bij betrokken is. 5.Vrijwilliger ken je kwaliteiten, grenzen en talenten.
17
Vele handen… maken mooi werk!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.