Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSuzanna Devos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur
2
Cultuur- en kunsteducatie in SO - Doelstellingen Cultuurgangmaker op het niveau van de scholengemeenschap Centrale subsidie-enveloppe voor realisatie cultuur- en kunsteducatie Samenwerking met culturele partners: school- en onderwijsvormoverstijgend Nieuw leergebied Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) vervangt PO, MO, esthetica, e.a. Maakt integraal deel uit van de basisvorming in ASO, TSO, BSO en KSO
3
Cultuur- en kunsteducatie in SO – Acties voor de scholen Scholen zetten, in samenwerking met culturele partners, concrete initiatieven op rond cultuur- en kunsteducatie (school- en onderwijsvormoverstijgend) Scholen operationaliseren het leergebied CKV. Een globale aanpak van cultuur- en kunsteducatie staat voorop Vraag: welke competenties ontbreken om dit leergebied kwalitatief uit te werken? Kunst- en cultuureducatie wordt opgenomen in de nascholing
4
Professionalisering van leerkrachten: doelstellingen Elke lerarenopleiding ontwikkelt coherente visie op cultuur- en kunsteducatie Uitwerken van visie, in samenwerking met culturele partners Integratie cultuur- en kunsteducatie in basiscompetenties Uitgebreide en concrete nascholingstrajecten voor leerkrachte, schooldirecties en lerarenopleiders
5
Missie en visie cultuur- en kunsteducatie Continuë leerlijn: van kleuteronderwijs tot finaliteit secundair onderwijs Voldoende middelen Samenwerking met culturele instellingen op (inter)nationaal, Vlaams, regionaal en lokaal vlak
6
Referentielijn cultuureducatie Sensibiliseren Exploreren Activeren Reflecteren
7
Nieuw leergebied culturele en kunstzinnige vorming PO, MO, esthetica vervangen door nieuw leergebied: culturele en kunstzinnige vorming Nieuw leergebied moet decretaal verankerd worden in de basisvorming: voor alle onderwijsvormen en met resultaatsverplichting Scholen kunnen zelf beslissen om dit leergebied terug in vakken op te splitsen. Maar die vakken moet dan wel ingebed zijn in een globale aanpak van cultuur- en kunsteducatie Binnen schoolteam niet altijd nodige competenties aanwezig: nood aan nascholingstraject
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.