Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAgnes Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
van, voor én door het onderwijs
2
Examinering in de praktijk
Stichting Praktijkleren Examinering in de praktijk Maria Wessels Congres BTG ESB&I 8 en 9 maart 2012
3
Agenda Kaders examenproducten Toezichtkader Inspectie Praktijktoetsen
Proeve van bekwaamheid Examenproject Beoordelingssystematiek Tentamens Borging kwaliteit Aan de slag Vragen en afsluiting
4
Kaders Eisen uit de kwalificatiedossiers
Standaarden inspectie: Toezichtkader BVE 2012, Inspectie van het Onderwijs Eisen sectorale examenprofiel Uitgangspunten Stichting Praktijkleren
5
Toezichtkader bve 2012 Examinering en diplomering (gebied 2)
Examenstandaard 1: het exameninstrumentarium sluit aan op de uitstroomeisen en voldoet aan de toetstechnische eisen Examenstandaard 2: de examenprocessen van afname en beoordeling zijn deugdelijk Examenstandaard 3: de diplomering is deugdelijk en geborgd Examenstandaard 1 Het exameninstrumentarium sluit aan op de uitstroomeisen en voldoet aan de toetstechnische eisen Onderscheid ontwikkelgerichte toetsen en examinering Dekking van het kwalificatiedossier Cesuur Beoordelingswijze Transparantie Examenstandaard 2 De examenprocessen van afname en beoordeling zijn deugdelijk Authentieke afname Betrouwbaarheid Examenstandaard 3 De diplomering is deugdelijk en geborgd Besluitvorming en diplomering Verantwoordelijkheid van de examencommissie
6
Examenproducten Praktijktoetsen, integraal examineren van werkprocessen Proeven van bekwaamheid Examenprojecten Tentamens, examineren van vakkennis en vaardigheden Cruciaal voor het beroep Voor vakkennis en vaardigheden die niet op het juiste niveau beoordeeld kunnen worden in praktijktoetsen
7
Proeve van bekwaamheid
Kwalificeren in de beroepspraktijk Fysieke omgeving overeenkomstig professionele werkomgeving Sociale context overeenkomstig sociale context praktijksituatie Authentieke werkzaamheden Beoordelaars uit de beroepspraktijk Omstandigheden moeilijk beïnvloedbaar ‘Organiseren’ van vertrouwen bij het werkveld Authentieke afname (aspect van examenstandaard 2: de examenprocessen van afname en beoordeling) Fysieke omgeving Overeenkomstig professionele werkomgeving Aanwezigheid professionele bronnen (middelen) Overeenkomstig professionele tijdspanne Werkzaamheden verhouden zich optimaal tot de werkzaamheden van een beginnend beroepsbeoefenaar Sociale context Overeenkomstig sociale context praktijksituatie Individueel/ in samenwerking hulpmogelijkheden
8
Proeve van bekwaamheid = ‘kadertoets’
Nadere invulling door het roc van Opdrachten Examensetting Beoordelingscriteria (deels al aanwezig) Cesuur (deels al aanwezig)
9
Instrumentarium proeve van bekwaamheid
Standaard Stappenplan Examenafspraken Format examenopdracht Deskundigheidsverklaring Beoordelaarsinstructie Handleiding kandidaat Protocolformulier Evaluatieformulier kandidaat Specifiek per kwalificatie per kerntaak Toetsmatrijs Beoordelingsformulieren 9
10
Stappenplan Inventariseren van de mogelijkheden
Vaststellen wat in de praktijk kan worden geëxamineerd Betrokkenen informeren Uitvoeren van de proeve Beoordeling Vaststellen resultaat Mededelen resultaat Archiveren examen
11
Examenproject Kwalificeren in een gesimuleerde beroepsomgeving
Alternatief voor proeve van bekwaamheid ‘Volledig’ examenproduct: opdrachten, examensetting etc. zijn geformuleerd Gecontroleerde omstandigheden 11
12
Instrumentarium examenproject
Standaard Algemene handleiding examenproject Beoordelingsvoorschrift Specifiek per examenproject Examinatorset Kandidaatset Opdrachten Beoordelingsformulieren 12
13
Beoordelingssystematiek praktijktoets
Minimaal 2 beoordelaars Beoordeling per werkproces Op het beoordelingsformulier per werkproces o/v/g scoren Cesuur in beoordelingsvoorschrift Scoren op basis van observaties en opgeleverde resultaten In de onderbouwing score: verwijzen naar de behaalde resultaten en de mate van beheersing van de beoordelingsindicatoren Observatie m.b.v. de WACKER-methode 13
14
Observatie Waarnemen Aantekeningen maken Classificeren Kwalificeren
Evalueren Rapporteren Waarnemen: observeren zonder interpreteren Aantekeningen maken: opschrijven van waargenomen gedrag Classificeren: aantekeningen koppelen aan de beoordelingsindicatoren Kwalificeren: oordeel vellen over de beoordelingsindicatoren Evalueren: oordelen naast elkaar leggen en tot overeenstemming komen Rapporteren: invullen en onderbouwen van de beoordeling
15
Opgeleverde resultaten
Antwoordmodel Waar moet het resultaat minimaal aan voldoen? Vormeisen, bijvoorbeeld brief conform huisstijl Inhoudseisen, bijvoorbeeld bekabeling netjes geplaatst, airflow optimaal Antwoordindicatie 15
16
Tentamens Kwalificerend
Voor de cruciale vakkennis en vaardigheden die onvoldoende aan bod komen in praktijktoetsen Gebaseerd op de analyse van de kwalificatiedossiers (overzicht dekking kd) Meerkeuzevragen of open vragen (meestal) Schriftelijke afname
17
Beoordelingssystematiek tentamen
Puntentoekenning per vraag Totaal aantal punten bepaalt het cijfer Cesuur bij open vragen 55 procent Cesuur bij meerkeuzevragen afhankelijk van het aantal keuzemogelijkheden 17
18
Instrumenten en formats
Borging kwaliteit Instrumenten en formats Methodiek: Examen-overzichten Overzicht dekking kd Toets-matrijzen Examen- producten 18
19
Borging kwaliteit Deskundigheid Proces: Constructie Screening
Bureauredactie Screening Vaststelling Distributie Evaluatie Aanpassing Proces: Deskundigheid 19
20
Opdracht
21
Contact Stichting Praktijkleren T: (033) 470 99 30
Disketteweg 11 3821 AR AMERSFOORT T: (033) E: W: Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meld u aan!) Projectmanager examenproducten: Maria Wessels,
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.