Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPhilomena Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1
2
Oorzaken - risicofactoren 2 Leerling- en ouderkenmerken Schoolkenmerken Stelselkenmerken
3
Leerling- en ouderkenmerken Jongens- Leeftijd+- Cognitief minder sterk- Allochtone afkomst- Motivatie- Houding t.o.v. school- 3
4
Leerling- en ouderkenmerken II Opleiding Tewerkstelling Verwachting van onderwijs Belangstelling voor onderwijs 4
5
Schoolkenmerken Samenstelling van de klas 1SO. (De Witte & Rogge, 2012)? Problemen in het 1 SO.- (Alexander e.a., 1997) Klasgrootte.- (Rumberger, 2004) Stedelijk gebied- Lage sociale contacten lln.-lkr.- Perceptie lkr. door lln. (goede leraar)- 5
6
Stelselkenmerken Correlaties : Economische groei Preventie van jeugdwerkloosheid Strijd tegen armoede Integratie nieuwe migranten 6
7
Effectieve interventies Op stelselniveau Op schoolniveau 7
8
Interventies op stelselniveau Goede meetinstrumenten op landelijk niveau. www.aanvalopschooluitval.nlwww.aanvalopschooluitval.nl Verhogen van de kwalificatieplicht of leerplichtige leeftijd: Vlaanderen: - duur voltijds ond. : 9 jaar - leeftijd stoppen voltijds: 15 jaar Gelijke onderwijskansen versus aantal scholen met …..prestatie/toegang. 8
9
Interventies op schoolniveau Verminderen van zittenblijven kan een kosteneffectieve (15%) maatregel zijn met mogelijks meerdere effecten waaronder reductie vsv. Goed spijbelbeleid inclusief rapportage, begeleiding en professionalisering. 9
10
Interventies op schoolniveau Versterken leerlingenbegeleiding - Mentoring & coaching - Beroepenoriëntatie = gericht advies over opleiding en beroep - Duaal traject: bijkomende mogelijkheden creëren voor jongeren die reeds vsv’er waren Cfr. www.aanvalopschooluitval.nlwww.aanvalopschooluitval.nl 10
11
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.