Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimona Janssen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014
3
Programma 09:00 – 09.10 “Uitleg wijziging KPB Casuïstiek” 09.10 -09.20 “Competentie beoordelingsinstrument met STARR(T)” “Casus lezen” 09.20 – 09:30 “Beoordelingsgesprek” 09.30 – 09.40 “Beoordeling” 09.40 – 09.45 “Afronding”
4
Problemen bij het beoordelen van de beroepsbekwaamheid van studenten Uit literatuur blijkt dat praktijkopdrachten de ontwikkeling van competenties soms belemmeren in plaats van bevorderen (Lampe & Hendriks, 2010) Op dit moment blijken studenten de KPB als doel te hanteren ten koste van de competentieontwikkeling.
5
Proces en product Proces: ontwikkeling gedurende de werk/stage periode Product: is het beoordelen of de gestelde ontwikkeling heeft geleid naar het einddoel: competenties en gedragsindicatoren
6
Leerproces Evaluerende gesprekken over de ontwikkeling van de competenties bij de student zoals omschreven in startdocument (volgende workshop)
7
Leerproduct Beoordeling aan de hand van een zelf ingebrachte casus van de student. Toetsing op het kunnen aantonen van de gedragsindicatoren volgens het beoordelingsinstrument
8
Beoordelingsinstrument
9
Toelichting in startdocument Beoordeling: er kan een O, V of een G gescoord worden. O = Laat het beschreven gedrag niet compleet of nauwelijks zien V = Laat het beschreven gedrag zien G = Laat de samenhang van het beschreven gedrag en de toepassing hiervan zien. De beschrijvingen typeren hem of haar en zijn duidelijk EBP onderbouwd.
10
Het gesprek over de casus Er wordt alleen in de verleden tijd gesproken omdat het steeds gaat om het getoonde gedrag. Er wordt gewerkt met een STARR(T) interview
11
Casus gedragsindicatoren + dilemma + handelen
12
Onderbouwing Berkel, A. (2012) Kritische reflectie op competentiegericht toetsen in het hbo, onderwijsinnovatie Geraadpleegd op 8 april 2014 op [internet}: http://www.ou.nl/documents/10815/5d233d66-7e4b-45a5- acbf-641045eb66d3 http://www.ou.nl/documents/10815/5d233d66-7e4b-45a5- acbf-641045eb66d3 Lampe, T, Hendriks, P (2010). Leren en Beoordelen op de werkplek: onderzoek naar de kwaliteit van stageplaatsen bij hbo-opleidingen, Saxion Kenniscentrum Onderwijsinnovatie. Geraadpleegd op 8 april 2014 op [internet] http://www.saxion.nl/wps/wcm/connect/fef687b9-e9cf-4dad- b45a- 5a031962d0eb/Leren+beoordelen+werkplek+verslag.pdf?M OD=AJPERES
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.