De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De invloed van operational excellence op procesbeheersing

Verwante presentaties


Presentatie over: "De invloed van operational excellence op procesbeheersing"— Transcript van de presentatie:

1 De invloed van operational excellence op procesbeheersing
NCOI University – jaargang 2014 Bo Brandsen Master of Business Administration

2 Agenda Aanleiding Theorie Opzet Conclusies Aanbevelingen

3 Aanleiding Waarom dit onderzoek?
De organisatie heeft de ambitie uitgesproken om een procesgerichte organisatie te zijn. Met als doel processen in het bedrijf simpeleren effectiever te maken; Het veranderprogramma dat hiervoor was opgezet is niet afgerond door overschrijdende projectkosten en achterblijvende marktontwikkeling; Als gevolg daarvan is de organisatie beland in een tussenfase waarin beheersingsproblematiek is ontstaan; En zo werd er geworsteld met het begrip ‘procesgerichte organisatie’. Wat is de betekenis daarvan?

4 Theorie Wat zijn de kenmerken van een procesgerichte organisatie?
Primaire organisatiestrategie is operational excellence met focus op het kosteneffect (interne oriëntatie) 1. Operational Excellence Men kiest als kwaliteitsstrategie voor ‘proceskwaliteit’ en en benadert het begrip kwaliteit vanuit de bedrijfsvoering (operations’ view of quality); Proceskwaliteit 2. CI/PL ‘Involve the people who actually do the work’, zodat er een balans bestaat tussen taakontwerp en zelfsturing; Het procesmanagement kent eigenaarschap.

5 vs. Opzet Hoe is dit onderzoek opgezet?
Onderzoekstype: diagnostische gap analysis; Probleemanalyse Diagnose Ontwerp Interventie/verandering Evaluatie Onderzoeksstrategie: kwalitatief op basis van casestudy; Oorzakenonderzoek Opinieonderzoek Diagnostische gap analysis Diagnose Data-aanpak: interviews en inhoudsanalyse, verwerkt in KODANI-labelingssysteem; Praktijk: huidige organisatiestrategie- en structuur vs. Diagnostische gap analysis Theorie: kenmerken vanuit procesbeheersing gewenste organisatiestrategie- en structuur

6 Conclusies Welke conclusies heeft het opgeleverd?
1. Strategiedriehoek van organisatie: ‘stuck in the middle’; 2. Combinatie OE en CI is bij deze organisatie voorwaardelijk voor procesbeheersing; 3. Kostenfocus met name op centraal niveau, klantfocus op lokaal niveau; 4. Vestigingsgerichtheid en hiërarchische structuur dwarsbomen de procesorganisatie; 5. Eigenaarschap en zichtbaarheid van het procesmanagement is beneden peil; 6. Procesbeschrijvingen dienen sterk verbeterd te worden.

7 aanbevelingen Wat zijn de aanbevelingen aan de opdrachtgever?
Handhaaf OE (nr.1) en CI (nr.2), maar laat ‘vestiging’ vallen als 3e strategische pijler en richt business units in; Stel organisatiebreed procesteams op inclusief landelijke overlegstructuur; Investeer capaciteit in de procesorganisatie, maak het belangrijk en formaliseer; Beschrijf samen met de operatie de processen en risico’s.

8 Bedankt voor uw aandacht!
Einde presentatie Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "De invloed van operational excellence op procesbeheersing"

Verwante presentaties


Ads door Google