Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente Hogeschool Edith Stein/OCT
3
Video in de lerarenopleiding Al jaren ingeburgerd: –Van micro-teaching tot sociaal- constructivisme –Training vaardigheden tot kritische reflectie Maar …. weinig systematisch onderzoek ( Brophy, 2004 )
4
Programma Inleiding + onderzoek multimediale leeromgevingen Video en multimedia in de praktijk van de lerarenopleidng (Nelly Lemmens) Naar een onderzoeksprogramma
5
Multimediale leeromgeving Niet lineair Interactief Behalve tekst ook beeld en geluid
6
Waarom? Theorie Praktijk ?????
7
Typen video Learning triggers Voorbeeld praktijken Eigen opnamen
8
Learning triggers Korte opnamen Stimuleren discussie
9
Voorbeeld praktijken (1) Realtime video (Mile rekenen/wiskunde) Leraar als onderzoeker Pabo-studenten die met zelfgeformuleerde onderzoeksvraag op zoek gaan in database Werkt in praktijk niet goed
10
Voorbeeld praktijken (2) Video cases Lessen zijn in fragmenten van maxiamaal 20 minuten ‘gesneden’
11
Eigen opnamen Video interactie analyse Digitaal portfolio
12
Multimedia cases MUST-project (multimedia cases voor natuur & techniekonderwijs)
13
MUST casus Ingekorte beelden Verschillende perspectieven Simulatie vakinhoud
14
Functies MUST cases Demonstratie van (innovatief) onderwijs Analyse en reflectie Inspiratie voor handelen ++ +/-
15
Zappen of verwerken Multimedia vooral een “hot medium” dat uitnodigt tot ontspannen Boek is een “cool medium” dat uitnodigt tot studeren Salomon, 1998 Van Merriënboer, 2002
16
Paradox van de sturing student Open multimediale leeromgeving roept zelfsturing op Extra prikkels in omgeving inbouwen (cognitief conflict) Via leertaak aandacht richten Uit evaluaties blijkt dat dit niet het geval is Leidt niet tot gewenste effect Peter Blijleven ?
17
Leertaak Opbouwen mentaal beeld van de videoles Verbreden en verdiepen door commentaren Toepassen in de praktijk
18
Bevindingen Meer tijd (logfile+observatie) Gerichte verwerking (ingevulde leertaak) Gevarieerde koppeling naar praktijk basisschool (lesvoorstel en lesuitvoering)
19
Leernetwerk met expertise op Cd-Rom Maaike Vervoort Lid Kenniskring Nederlands Onderwijspraktijk en vakdidactiek Mentor en student werken samen m.b.v. Cd-Rom aan lesvoorstel
20
Pogingen kloof overbruggen Multimedia casus in college bespreken Opleidingsdocent naar stageschool Cd-Rom mee met student naar stageschool Student en mentor werken samen met Cd–Rom Twee autoriteiten €€€€ en bevoogdend Gebaar wordt gewaardeerd, maar… Combi van onderwijspraktijk en vakdidactiek
21
MILE Nederlands: Beginnende geletterdheid Boekoriëntatie Kinderen doen voorspellingen op basis van illustraties Mentor en student maken een eerste opzet voor les van student
22
Professionele dialoogLesuitvoering
23
Bevindingen Student probeert vernieuwingen in praktijk uit Mentor maakt, met rolbehoud, kennis met vernieuwing Gelijkwaardige communicatie Nuttige, maar intensieve activiteit Student én pabo-docent profiteren van praktijkkennis mentor
24
Er valt veel te leren voor opleiders en …... Van opleiders Curriculum connaisseursshap Curriculum potential
25
Curriculum connaisseurshap Multimediale leeromgevingen zijn complexe leeromgevingen Connaisseurschap
26
Curriculum potential Informatierijkdom multimediale leeromgevingen hoog Geschikt om in verschillende fasen van de opleiding in te zetten Verschillende competenties
27
Meer informatie? of ?? http://projects.edte.utwente.nl/crc/must/ www.edith.nl Lectoraat en kenniskringwww.edith.nl Berg@edte.utwente.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.