Download de presentatie
GepubliceerdCornelia Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Besturing van (bedrijf)processen
Door: jimmy Klerkx & Jody schoonus Wij willen een 8
2
Inhoudsopgave Soorten bedrijfsprocessen Verschillende niveaus
Waarom moet je besturen? Te besturen zaken vraagstellingen 1e open vraag 2e open vraag
3
Wat is een proces? Hoofdprocessen Afdeling inkoop Afdeling verkoop
Afdeling transport
4
Hoofdproces (Inkoop) Processen Sub-processen Schoenenlijn bepalen
Schoenen producent bepalen Schoenen bestellen Sub-processen Bij grote compexiteit van een proces, wordt die weer onderverdeeld in subprocessen (schoenen bestellen): - Schoenen bedrijf contacteren - Korting bepalen - Transport regelen
6
Wat is een proces? Procedures Instructies Voorschriften Protocollen
Instructies wat de structuur van bijvoorbeelde de afdeling Verkoop is
7
verschillende niveaus van bedrijfsprocessen
Strategisch besturen Vaak een grote verandering binnen een bedrijf, met veel kosten Vernieuwen van de software pakketten Fuseren met een ander bedrijf
8
verschillende niveaus van bedrijfsprocessen
Tactisch besturen Informatiesysteem implementeren Nieuwe vrachtauto’s aanschaffen
9
verschillende niveaus van bedrijfsprocessen
Operationeel besturen Dagplanning van transport/chauffeurs bepalen Route van transport/chauffeurs veranderen
10
Welke soorten processen zijn te besturen?
Primaire bedrijfsprocessen - Het maken van schoenen - Het op de markt brengen van schoenen - Inkoop van materiaal - Transport - Eventueel service
11
Welke soorten processen zijn te besturen?
Besturende bedrijfsprocessen Besturende processen zijn alle activiteiten waarin wordt vastgesteld welke doelen moeten worden bereikt en hoe deze moeten worden bereikt. Ze zijn onder te verdelen in:
12
Welke soorten processen zijn te besturen?
Ondersteunende bedrijfsprocessen - Het hebben van een informatiesysteem die de vrachtwagens de route wijst. - Het maken van een planning voor de vrachtwagens, en bestuurders
13
Wat kun je sturen? Vooral de Do fase van de PDCA cyclus kun je sturen
14
Waarom moet je sturen? Werknemerstevredenheid
Voor het bedrijf te verbeteren Meer winst uit het bedrijf te halen Processen verbeteren
15
Open vraag 1: Als je snel binnen je bedrijf een verandering wilt door voeren, moet je dat dan op het strategische niveau doen?
16
Open vraag 2: Wat is het verschil tussen strategisch sturen en tactisch sturen?
17
Einde(lijk) - Dank voor jullie aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.