Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Bakker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA
2
Programma Even kennismaken Wat kan onderzoek voor jouw praktijk betekenen? Benutten van onderzoek voor praktijkverbetering Opdracht
3
Wat kan onderzoek voor jouw praktijk betekenen?
4
Onderzoek voor praktijkverbetering
Lerend: cyclisch verbeteren door te experimenteren Praktisch: uitgaand van praktijkproblemen Wetenschappelijk: uitgaand van theoretische inzichten Vergelijkend: op zoek naar werkzame mechanismen
5
Gezamenlijk verbeteren = gezamenlijk leren
Gezamenlijk leren als voorwaarde voor verbetering (ontwerp, uitvoeren, evaluatie, bijstelling) De PDCA-cyclus, maar dan als PDSA Zicht op opbrengsten
6
Verbetering van wat? Zowel procesverantwoordelijk als resultaatverantwoordelijk Teams zijn verantwoordelijk voor kwaliteit onderwijskundig proces Teams zijn verantwoordelijk voor verbetering van de kwaliteit van het onderwijskundig proces En voor de opbrengsten van dat proces
7
Welke (onderzoeks)gegevens heb je dan nodig?
Over het proces (onderwijskundig, professionalisering, samenwerking) Over de opbrengsten van dat proces (onderwijsopbrengsten, ….) Over de mogelijkheden opbrengsten te vergroten (versterking samenwerking, scholing) Over de resultaten van verbeteracties (onderzoek naar interventies)
8
Hoe kun je deze gegevens benutten?
Voor de onderlinge dialoog en gezamenlijke reflectie Gezamenlijk betekenis verlenen Voor verantwoording Voor verdere verbetering en versterking professioneel handelen ……?
9
Voorbeelden Werken in teams Doorbraak professionalisering
10
Opdracht Neem een doel als vertrekpunt
Welk processen zijn gerelateerd aan dit doel? Welke gegevens heb je nodig om dit proces gezamenlijk te evalueren en bij te stellen? Hoe ga je met deze gegevens verder te werk?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.