Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJanne Groen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen
2
De actualiteit Opbrengstgericht werken Taal, rekenen en verder nog wat? Passend Onderwijs Ouders in/en het onderwijs Verplichte Cito-toets Meer geld, minder opbrengst (SCP) Krimp en de toekomst van art. 23
3
De vraag Van wie is de school? Van wie is het onderwijs?
4
Opties voor een antwoord Het bestuur De schoolleider De professionals De ouders De samenleving De overheid …
5
Van wie is het onderwijs? … een perspectivisch vraagstuk? … een belangenvraagstuk? … een politiek vraagstuk? … een pedagogisch vraagstuk? of … een waarde (n)vraagstuk?
6
De publieke sector Wie is eigenaar van publieke voorziening? De rol van publieke waarden … en de legitimatiecrisis in het onderwijs.
7
Aspecten publieke identiteit Doelen: gericht op ‘hogere’ waarden Benadering: holistisch Perspectief: dynamisch
8
Leiderschap in het onderwijs Hoe verbind je de school met de samenleving? Welke toegevoegde waarde(n) wil je zichtbaar maken? Hoe verbind je die waarden met de organisatie?
9
Leiderschap in het publieke domein: de ambitiedriehoek samenleving leiderschap organisatie Ik Betekenis & Publieke waarde
10
Schoolsysteem Het kind laat in zijn onderzoeksdrift door horen, tasten, proeven, zien en ruiken de kennis van zijn leefwereld ontluiken, die zo in zijn geheugen wordt gegrift. Als hij alleen dat laatste moet gebruiken wanneer op school de wereld wordt geschift in losse vakken, voorgekauwd op schrift, begint hier de vervreemding op te duiken De leerling komt in twee werkelijkheden, maar de zintuiglijke wordt afgesneden, want jaartallen zijn een beslissend feit. Het schoolsysteem treft de beschuldiging dat tafels van vermenigvuldiging meer tellen dan de creativiteit. Jan Kal
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.