Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoachim Simons Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
GOEDE PRAKTIJK 3 / BONNE PRATIQUE 3 Magical Mystery Tour – Op weg naar Kwaliteit Julien Van Geertsom Voorzitter POD Maatschappelijke Integratie LOGO
2
Magical mystery tour op weg naar kwaliteit Reisleider: Julien Van Geertsom Voorzitter pod Maatschappelijke Integratie
3
Hello Goodbye – Een intro Federale Programmatorische Overheidsdienst 155 medewerkers over 14 diensten OCMW’s, strijd tegen armoede, sociale economie en grootstedenbeleid Mysterie: 80% van bpr falen, een tour doorheen het slagen
4
Wij willen: Een inclusief federaal beleid voor maatschappelijke integratie voorbereiden, uitvoeren, evalueren en opvolgen, zodat de sociale grondrechten aan iedereen op duurzame wijze gegarandeerd worden. Hello Goodbye – Missie
5
Wij doen dit door: Het voorkomen en bestrijden van armoede en uitsluiting in al hun dimensies. Het grootstedenbeleid inzake sociale cohesie en duurzame ontwikkeling. De sociale economie volwaardig te ontwikkelen. Integratie door middel van maatschappelijke dienstverlening en begeleiding door opleiding en duurzaam werk centraal te stellen. Hello Goodbye – Visie
6
Wij doen dit door: Een permanente dialoog en het gelijkwaardige partnerschap met alle beleidsniveaus (lokaal, gewesten, gemeenschappen, federaal, Europees, internationaal) alsook met de representatieve verenigingen van de doelgroepen. Het stimuleren en ondersteunen van de ontwikkeling van competenties van onze lokale partners. Hello Goodbye – Visie
7
Wij staan voor: Respect voor en ontwikkeling van elk individu. Kwaliteit, klantvriendelijkheid en maatwerk. Gelijke kansen en diversiteit. Hello Goodbye – Waarden
8
Yesterday – Het verleden Oude bestuurlijke cultuur Silo’s: diensten naast elkaar, niet met elkaar Verschillende diensten denken niet in één richting
9
The long and winding road Overheidsdienst in beweging Missie, visie en waarden als uitgangspunt Strategisch plan van pod Werken in richting van de klant: verticaal nr horizontaal
10
The long and winding road Hoe? Drie sleutelbegrippen –Participatief –Geïntegreerd –Met op maat gemaakte instrumenten
11
All together now - Participatief Opmaak managementplan – in samenspraak met stakeholders en in de eerste plaats de medewerkers Co-design –Primaweb –Integratie in de Kruispuntbank Sociale Zekerheid
12
Come Together - Geïntegreerd Integratie is essentieel, geen losse flodders Doordrongen in de ziel van de organisatie Actief gebruik van resultaten van diverse instrumenten bsc caf tevredenheidsmeting
13
Op maat gemaakte instrumenten BSC Tevredenheidsmeting – opinio Front Desk
14
Building our Yellow Submarine Managementplan 2 –Participatief –Geïntegreerd –Op maat gemaakte instrumenten
15
Managementplan 2 Participatief Alle medewerkers worden betrokken! –Eerste fase: missie, visie en waarden –Tweede fase: swot in dienstvergaderingen (miv caf) –Derde fase: stafseminarie strategische assen en doelstellingen –Vierde fase: terugkoppeling naar diensten en uitwerken operationele doelstellingen
17
Managementplan 2 Geïntegreerd Strategische cascade Logische link tussen alle instrumenten –bsc is aangepast aan het nieuwe managementplan
19
Managementplan 2 Op maat gemaakte instrumenten Op maat gemaakte Balanced Scorecard Cultuur is belangrijk Oplossingen ipv schuldigen Bewuste keuze voor specifiek design –Zicht op uitvoering MP2 –Zicht op processen –Zicht op diensten – link operationele plannen
20
Gebruiksvriendelijke, toegankelijk voor alle diensten via centraal systeem Gebruik QPR –zicht op MP2 –zicht op diensten –zicht op processen Managementplan 2 Op maat gemaakte instrumenten
21
BSC zicht op MP2
22
BSC zicht op diensten
24
BSC zicht op MP2
25
BSC zicht op processen
27
A hard days night Lessons Learned Inertie is inherent Niets is ooit definitief verworven Belang diensthoofden –Moeten en willen intensief bij proces worden betrokken (zie CAF resultaten) Dienstvergaderingen –Vast agendapunt
28
A hard days night Lessons Learned Actieplannen en constante opvolging dienst CKO Niet enkel goede dingen doen, de goede dingen ook op de goede manier doen Iedereen mee verantwoordelijk ipv vingerwijzen Geen managementtaal
29
Revolution Het stopt nooit Belang van continue bijsturing –CAF en tevredenheidsenquête: constant overzicht en info voor bijsturing Tijd investeren om later te oogsten –Aantal manuren niet gering –Intensief proces betrokkenheid te vergroten
30
Twist and Shout Transparantie Openheid - iedereen toegang BSC Communicatie – oa interne nieuwsbrief Terugkoppeling – tevredenheidsenquête, ook extern Geen angst voor discussie
31
With a little help from our friends Onze Partners Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie Artur D. Little Capgemini Möbius
32
Help! – Contactgegevens Voorzitter POD: Julien Van Geertsom Diensthoofd CKO: Geert Thorrez www.mi-is.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.