Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoris Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland
2
2 september ’14 Zorgverzekeringswet Verzekeringssysteem met basispakket Zorgplicht voor de betaalde premies Doelmatige besteding van middelen Kwaliteit –Inhoud van de te leveren zorg –Uitkomsten van de geleverde zorg –Ervaren kwaliteit door patient Gedifferentieerd contracteren Specifieke afspraken, waaronder prijs Volume afspraken
3
3 september ’14 AWBZ Voorzieningensysteem met verdeling van beschikbare middelen Zorgkantoor/verzekeraar uitvoering Initiatief V&VT sector en IGZ Sectorale aanpak met betrokken partijen Kwaliteit –Inhoud van de te leveren zorg –Uitkomsten van geleverde zorg –Ervaren kwaliteit door patient Gedifferentieerd contracteren Specifieke afspraken, waaronder prijs Volume afspraken
4
4 september ’14 Kwaliteit De mate waarin een product of dienstverlening voldoet aan de wensen en verwachtingen van de klant. Objectief / subjectief Absoluut / relatief Contextafhankelijk / Contextonafhankelijk Uni-aspectmatig / multi-aspectmatig
5
5 september ’14 Initiatief zorgverzekeraars Agis start met CAHPS en later Stichting Miletus Brede aanpak via VWS en CQ instituut Eigendomsdiscussie over gegevens Herstart Stichting Miletus van zorgverzekeraars Landelijk instituut CQ Gezamenlijke gelijke definities en opzet Onafhankelijke uitvoering Spiegelinformatie
6
6 september ’14 Bevordering Kwaliteit in NL Wettelijk kader Kwaliteitswet, wet-BIG, WGBO, IGZ Accreditatie HKZ, NIAZ, ISO, NHG Verbeterprojekten Doorbraakprojecen, Sneller Beter Richtlijnontwikkeling EBRO Prestatie-indicatoren
7
7 september ’14
8
8 september ’14 Indicatoren ipv alle informatie Verzekeraars Consumenten Overheid Inspectie Managers en professionals Inkoopinformatie Keuzeinformatie Monitorinformatie Toezichtsinformatie Kwaliteitsinformatie Verwijsinformatie
9
9 september ’14 Transparantie en bruikbaarheid Elk sturingsniveau heeft zijn eigen doelen en eigen stuurinformatie (indicatoren) nodig, deze overlappen elkaar slechts gedeeltelijk Wim Schellekens e.a. 2003
10
10 september ’14 Initiatieven in Nederland Kwaliteit in ziekenhuizen: IGZ 2003 Kwaliteit bij de zorginkoop: ZN Klinische indicatoren: CBO/Orde Kwaliteit bij huisartsen: WOK Kwaliteit V&VT: Toetsingskader Kwaliteit GGZ: GGZ Nederland Patientervaring (CQ-indexen): Miletus/CQ Zorgbalans, RIVM
11
11 september ’14 Alle niveau’s belangrijk Feitelijke informatie Instellingsniveau:CB/NPCF: soort producten, parkeerfacil. AandoeningsniveauCB/NPCF: mammapoli, one stop shop Professionele kwaliteit InstellingsniveauIGZ basisset AandoeningsniveauCBO/Orde: Kwaliteit in de etalage Beleefde kwaliteit Instellingsniveau, Miletus / CQ: ziekenhuisbreed / V&V AandoeningsniveauMiletus / CQ: diabetescataract, CVA
12
12 september ’14
13
13 september ’14 Zorgverzekeraars Kwaliteit betrekken bij inkoop Inkoopindicatoren B-segment DBC’s + aantal A-segment DBC’s In overleg met wetenschappelijke verenigingen, OMS en CBO CQ – vragenlijsten Uitkomstindicatoren Sturen van eigen processen
14
14 september ’14 Kwaliteitsinformatie Top 5 verbeterpunten kwaliteit van zorg staaroperaties: 1.Informeren naar allergie voor geneesmiddelen / voor jodium 2.Informeren over bijwerkingen druppels / zalf 3.Informeren over symptomen waarop gelet moet worden na operatie 4.Bespreken behoefte aan nazorg thuis 5.Bereidheid oogarts om te praten over niet goed gelopen zaken
15
15 september ’14 Conclusies Goed instrument van vragers en inkopers van zorg: consumenten /patienten en verzekeraars Eigen route zonder manipulatie of ter beschikkingstelling van gegevens Directer instrument dan vele andere moeilijk bereikbare gegevens. Zorgvuldigheid versus strategisch gedrag Onderdeel contracteerbeleid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.