Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Marketingonderzoek Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
2
Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2
Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week VMO Marketing week 2
3
Studiewijzer Te vinden op: http://www.hzeeland.nl/~jdekker/vmo
powerpoint presentaties extra informatie VMO Marketing week 2
4
Doelstellingen Weten wat marketingonderzoek is
Marketinginformatie systeem Ad hoc onderzoek Opzet van marktonderzoek VMO Marketing week 2
5
Vragen? VMO Marketing week 2
6
Informatie en beslissingen
Theorie Informatie Management: het nemen van Beslissingen OordeelvormingVisie Ervaring Intuïtie Creativiteit VMO Marketing week 2
7
Informatie en beslissingen
Doel van informatie verzamelen: verminderen van onzekerheid omtrent de omgeving, het gedrag van afnemers, intermediairs en concurrentie VMO Marketing week 2
8
Marketingonderzoek Marktonderzoek Marketing-effectiviteitsonderzoek
Hoe zit de markt in elkaar? Marketing-effectiviteitsonderzoek Meten effectiviteit marketingplan Meten effectiviteit deel marketingmix VMO Marketing week 2
9
Marketingonderzoek Het systematisch en objectief zoeken naar, verwerken en analyseren van gegevens omtrent de markt, omgeving en effectiviteit van beleid VMO Marketing week 2
10
Twee delen Systematisch Ad hoc Marketing informatie systeem
Oplossen bepaald probleem VMO Marketing week 2
11
Marketing Informatie Systeem
Omgeving Gegevens Informatie systeem Communicatie Informatie Manager/ Gebruiker VMO Marketing week 2
12
Oplossen bepaald probleem
Opdracht: Je bent marktonderzoeker en je moet een onderzoek opstellen voor een Revalidatiecentrum. Het gaat niet goed met het centrum en ze willen weten hoe het beter kan. Doe een voorstel. Tweetallen, 5 minuten VMO Marketing week 2
13
Oplossen bepaald probleem
Definitie probleem Informatiebehoefte Desk research Field research go-no-go beslissing VMO Marketing week 2
14
Oplossen bepaald probleem
Onderzoeksontwerp Uitvoeren field research Verwerken, analyseren, interpreteren van gegevens Verslaglegging/rapportage en presentatie VMO Marketing week 2
15
Onderzoeksontwerp Meest technische stuk Vaak fouten
Keuze kwantitatief/kwalitatief Steekproefplan Ontwerp vragenlijst (b.v. schalen) VMO Marketing week 2
16
Onderzoeksontwerp Wijze van gegevens verzamelen Observatie Expiriment
Ondervragen Motivatieonderzoek Enquete VMO Marketing week 2
17
Onderzoeksontwerp Kwalitatief onderzoek
vrije gesprekken half-gestructureerde gesprekken groepsdiscussie Vaak hypothese vormend onderzoek VMO Marketing week 2
18
Onderzoeksontwerp Kwantitatief onderzoek Wat is de populatie?
Steekproefomvang Betrouwbaarheid Nauwkeurigheid Homogeniteit (standaarddeviatie) Steekproefmethode VMO Marketing week 2
19
Onderzoeksopzet Steekproefmethode Gegevensverzameling en -verwerking
a-selecte (dobbelsteen) gestratificeerd (alcohol, drugs, gok, internet) geclusterd (per provincie # scholen) quota (moeders met twee kinderen) Gegevensverzameling en -verwerking systeemmatische fouten toevallige fouten VMO Marketing week 2
20
Samenvatting Marketingonderzoek:
Onderdeel van besluitvorming management Systematisch (M.I.S.) Oplossen bepaald probleem Ad hoc Kwalitatief/Kwantitatief Onderzoeksopzet VMO Marketing week 2
21
VRAGEN?
22
Pauze
23
Pauze
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.