De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WERKEN AAN NETWERKEN?

Verwante presentaties


Presentatie over: "26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WERKEN AAN NETWERKEN?"— Transcript van de presentatie:

1 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WERKEN AAN NETWERKEN?

2 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Wat IS NETWERKEN, EEN NETWERK? - Persoonlijke, eigen unieke verzameling relaties - Verschillende netwerken en kruisverbanden (familie<>bedrijf,…) - Net+werken: - “net”= knooppunten, draden, samenhang - “werken”= inspanningen, lange termijn

3 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen -Van Dale: Contacten leggen die nuttig kunnen zijn voor de eigen carrière -PLATO-Social-Profit: Doelgericht, persoonlijk en actief alle formele en informele mogelijkheden benutten om nu of in de toekomst uit een unieke groep mensen de juiste informatie of de juiste input van de juiste personen op het juiste moment te verkrijgen Wat IS NETWERKEN, EEN NETWERK?

4 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WAAROM NETWERKEN? Strategisch - Informatie - beïnvloeden van de omgeving - klanten, leveranciers, personeel - opvangen gebrek eigen knowhow - sociale identiteit

5 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WIE ZIT ER IN MIJN NETWERK? Persoonlijk netwerk Familie + Uitgebreide familie Vrienden Kennissen - verleden - heden - zelf - via kinderen Vrije tijd - hobby - sport - cultuur - vereniging Buitenland

6 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Professioneel netwerk 1. Structureel Voormalige werkgevers en collega’s Klanten en prospecten -aankoopverantwoordelijken -andere personeelsleden -bedrijfsleiding Leveranciers -vertegenwoordiger -salesmanagers -andere personeelsleden -bedrijfsleiding Personeel -personeel zelf -familie van personeel -oud-personeel WIE ZIT ER IN MIJN NETWERK?

7 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Professioneel netwerk …/… structureel Adviseurs Beroepsverenigingen Collega’s Professionele dienstverleners Pers Politici/ambtenaren (lokaal, regionaal, nationaal) Sponsoring Internet Buitenland WIE ZIT ER IN MIJN NETWERK?

8 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Professioneel netwerk 2. Occasioneel Beurzen Recepties Studiedagen & cursussen Evenementen Invitaties... WIE ZIT ER IN MIJN NETWERK?

9 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen VORMEN VAN NETWERKEN Afzonderlijke vragen: * Informatie uitwisselen * Samen belangen verdedigen * Kennis uitwisselen Projecten * Samen kennis ontwikkelen * Samen een dienst verlenen

10 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen MET WELKE PARTNERS NETWERKEN? PROJECTEN * Wat is onze missie? * Welke strategische keuzen maakten we? * Welke partners kunnen ons helpen bij het (sneller) realiseren van onze doelstellingen? AANDACHTSPUNTEN: Streef naar - een win-win-effect - gelijkwaardig partnerschap - duidelijke afspraken

11 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE SAMENWERKEN? Maak een plan: * Wat is het beoogde resultaat? * Maak een concreet stappenplan? * Wie is verantwoordelijk voor welke taken? * Wanneer moet wat gerealiseerd zijn? Spreek af: * Hoe beslissingen worden genomen? * Hoe de financiele opbrengsten en kosten worden verdeeld? * Hoe geschillen worden opgelost?

12 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT? OPBOUWEN: - Lange termijn: Reservoir - Toevallig>doelbewust>doelgericht 4 W-vraag: Waar sta ik? Waar wil ik naartoe? Welke weg volg ik? Was het de juiste weg?

13 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT? Waar sta ik nu? Inventaris welke info/klanten/leveranciers etc langere termijn (cfr met doelgroepklanten) terugkoppeling voorwaarden sterk netwerk Soorten sleutelpersonen

14 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Waar wil ik naar toe? Strategische keuzes van toetreding, selectie, … Investering: tijd én geld Lidmaatschappen Activiteitsgraad = resultaatsgraad “Boodschappenlijstje” God-en-klein-peerke syndroom HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

15 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT? * Identificeer mogelijke partners * Identificeer plaatsen waar u mogelijke partners kan ontmoeten: - vereniging - overlegplatform - beroepsfederatie - PLATO-Social-Profit -...

16 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen TOOLS -Sleutelpersonen - toegang tot breed netwerk - toegang tot een sector - beslissingsmacht -Lidmaatschappen Wees selectief, maar...actief!!! Besteed er tijd aan. Vraag wat u wil weten! Gebruik het! Informele evenementen Blijf voor de receptie Bijkomend doel voor elke bijeenkomst (bekend, onbekend) HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

17 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT? TOOLS (2) - Telefoon, e-mail, fax: gebruik hem! - Ledenboeken: Bekijken!!! Wie is nuttig? - Ledentijdschriften, nieuwsbrieven en websites - Internet: alles, snel maar onpersoonlijk - Media als bron (tv, radio,kranten, tijdschriften)

18 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Kom op tijd én blijf!!!! Ga met iemand anders (introducties) Deelnemerslijsten-sleutelfiguren? Targetcontacten (1 of 2) Truukjes: hand uitsteken, 2 glazen Alleen staan Bekend groepje Deels onbekend, maar interessant groepje Iemand vinden? Vraag het! Emotioneel intelligent Benut het moment!!!!! Naamkaartjes!!! (geven én krijgen!) TIPS RECEPTIE HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

19 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Naamkaartje van een ander Geheime schat: de witte achterkant!!! Informatie opschrijven: waar, met wie, hoe, gespreksonderwerp,.. HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

20 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Bekijk vooraf: wie is aanwezig? Bekenden? Nodig vandaag? Bepaal 1 of 2 targetcontacten. Nut KT/LT? Wie kan introduceren? TIPS Deelnemerslijsten (Studiedagen, recepties, beurzen,…) HOE BOUW IK MIJN NETWERK UIT?

21 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen Conclusie Sociale organisatie leeft niet geïsoleerd Investeer actief in Netwerkvorming Kijk naar de criteria voor een sterk netwerk Pak het gestructureerd en selectief aan Van persoonsgebonden naar bedrijfsgebonden Van toevallig naar bewust Sleutelfiguren: kwaliteit i.p.v. kwantiteit Maak optimaal gebruik van alle tools. KORTOM:... WERKEN AAN NETWERKEN?

22 26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WERK aan netwerken!!!


Download ppt "26/06/2002 Strategische Planning, Partnerschappen WERKEN AAN NETWERKEN?"

Verwante presentaties


Ads door Google