Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCamiel Boender Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
2
NOvELLe Netwerk voor de Ontwikkeling van Expertise voor de Limburgse Lerarenopleiding
3
Rondvraag Hoe ga je zelf om met onderzoek in je onderwijspraktijk?
Hoe stimuleer je een onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden bij je studenten? Heb je nagedacht over een leerlijn? Wat zou je zelf willen (bij)leren rond onderzoekscompetenties? Welke knelpunten ervaar je?
4
Onderzoeksvraag Hoe integreer je een leerlijn onderzoekscompetenties in het curriculum voor de verschillende types lerarenopleiding?
5
Projectverloop Fase 1 Ontwikkeling raamwerk onderzoekscompetenties
Literatuurstudie Analyse curricula lerarenopleidingen Analyse vereiste instroomprofielen
6
Projectverloop Fase 2 Uitwerking leerlijn onderzoekscompetenties
Bevraging goede praktijkvoorbeelden Focusgesprekken en interviews Ontwerp adviserende leerlijn Fase 3 Disseminatie Brochure Workshops
7
Cruciale onderzoekscompetenties
Onderzoekende houding kritisch willen zijn willen begrijpen willen bereiken willen delen willen vernieuwen willen weten van der Rijst ,2009
8
Cruciale onderzoekscompetenties
Eindgebruiker Vakliteratuur opvolgen Data verwerken Conclusies formuleren Rapporteren
9
Cruciale onderzoekscompetenties
Actief onderzoeker Praktijkprobleem Onderzoeksvraag Onderzoeksplan Data verzamelen Data verwerken Conclusies formuleren Evalueren Rapporteren
10
Adviserende leerlijn: uitgangspunten
Decretale eindcompetenties FG5 de leraar als onderzoeker en innovator Focus op leraar in opleiding
11
Cyclisch en iteratief onderzoeksproces
WILLEN: houding WETEN: kennis KUNNEN: vaardigheden Schalk & van Rens, 2006
12
Leeractiviteiten Complexiteit Zelfstandigheid Gestructureerdheid
Handelingsverloop Taakdiversiteit Jacobi & Van der Rijst, 2010
13
Adviserende leerlijn KENNIS EN VAARDIGHEDEN CONTEXT AUTONOMIE
Handelingsverloop Gestructureerdheid CONTEXT Complexiteit AUTONOMIE Zelfstandigheid Procesorganisatie Model NOvELLe-OC, 2014 Model tonen in publicatie die wordt verspreid!
14
Niveaus van competentieontwikkeling
Elementair Doorgroei Integratie
15
Praktijkvoorbeelden OVUR-methode bij cursisten SLO CVO in observatiestage Landschap bij aardrijkskunde, GLO secundair onderwijs Onderwijsactualiteit in SLO Bewegingsgezindheid, GLO, basisonderwijs
16
Rondvraag Wat is de bruikbaarheid van dit model voor je eigen praktijk?
17
Vervolg van onderzoek Evaluatie
Samenwerking met BEO voor collaboratief onderzoek
18
Hartelijk dank voor uw aandacht
Heeft u nog vragen? Hartelijk dank voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.