Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFanny Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
2
2 Achtergrond : Welvaart behouden in Europa door werkgelegenheid Lissabonnorm : Afspraken op Europees vlak rond investering in techniek en wetenschap en tewerkstelling VIA : Vlaanderen in Actie : Maatregelen vanuit de Vlaamse overheid om van Vlaanderen een topregio te maken. Economische evolutie van efficientie gedreven economie naar innovatiegedreven economie
3
3 Financiering en partners 3 Financiering Vlaamse ministeries van onderwijs Vlaams ministerie van Economie, Wetenschap en Innovatie Karel Uyttedaele bvba
4
4 4 Deelprojecten Seminarie Bedrijfscontact Webquest Studiekeuze 4
5
5 Seminarie 5 Karel Uyttendaele 30 jaar internationale ervaring bij HP 10 jaar het gezicht van ICT bij Agoria Ervaring in leiden van debatten rond mondialisering Titel : De paradoxen van de mondialisering Aanpak Stellingen zoals “ De mondialisering veroordeelt ons niet tot een hard sociaal model zoals in de VS” Aansluitend debat
6
6 Bedrijfscontact Vrouwelijke en mannelijke rolmodellen aanreiken aan leerlingen en leerkrachten van jonge, enthousiaste wetenschappers, ingenieurs, technische geschoolde bachelors of ondernemers Nadruk op de loopbaan en het beroep van de medewerker Contacten tussen scholen en het bedrijfsleven bevorderen 6
7
7 Enkele bedrijven die dit jaar reeds meewerkten
8
8 Webquest : aanbod vrije ruimte of projectweek 8 Een webquest is een onderzoeksopdracht op het internet, die verwerkt wordt in groep. Aangesproken vaardigheden: Initiatief nemen Samenwerken Informatie vergaren Gegevens verwerken Plannen Strategieën bedenken
9
9 Studiekeuze 9 1. Exploratie : Inventarisering competenties : Terugkoppeling naar de activiteiten binnen en naast het project “De wereld aan je voeten!” 2. Introspectie : Welke eigenschappen en talenten bezit ik? 3. Koppeling van inventaris competenties aan eigen eigenschappen. 4. Nadenken over persoonlijke toekomst 5. Zoeken naar gepaste opleiding
10
10 4 deelprojecten vormen samen 1 traject Scholen kunnen kiezen tussen één of meerdere deelprojecten. Voor de seminaries wordt er gestreefd naar groepen van ongeveer 40 leerlingen per sessie. De Vlaamse regering geeft een financiële tegemoetkoming aan die scholen die in 1 schooljaar het volledige project uitvoeren met minimaal 15 leerlingen. Voor elk onderdeel kan apart beslist worden om er meer leerlingen bij te betrekken. Er kan bekeken worden of eigen reeds bestaande initiatieven van de school voor 1 van de 4 modules in aanmerking komt. 10
11
11 Lange termijn doelstellingen Initiëren van duurzame contacten tussen scholen en bedrijven Opstarten van nieuwe initiatieven om technologie en ingenieurswetenschappen verder te promoten Ook leerkrachten een beter beeld geven op de bedrijfs- en onderzoekswereld waarin een aantal van hun leerlingen later zullen functioneren. Jongeren warm maken voor wereldburgerschap en innovatie. 11
12
12 Contact gegevens 12 Project coördinatie Chris Vandesande Chris.Vandesande@kviv.be Tel 03 260 08 55 KVIV Desguinlei 214, 2018 Antwerpen Organisatie Seminarie Karel Uyttendaele Tel 0495 24 07 93 Karel.Uyttendaele@telenet.be Inschrijven www.dewereldaanjevoeten.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.