Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van Berkel EVC Centrum Hogeschool van Amsterdam 12 februari 2009
2
Inhoud Certificering »Waarom? »Wat houdt het in? »Wanneer starten? »‘Lessons learned’
3
Waarom certificering? Uit: ‘Het Hoogste Goed’, Strategische agenda voor het hoger onderwijs- onderzoek- en wetenschapsbeleid (2007- 2011), p 49 ‘Een opleiding krijgt pas accreditatie als het aspect ‘toetsen en beoordelen’ tenminste met een voldoende is beoordeeld’ ‘We hebben geanimeerde en interessante gesprekken, maar na afloop vragen we ons af: wat zullen we er eens van vinden?’ een assessor tijdens een assessorentraining in 2006
4
Certificeringsprogramma voorziet in Basiskwaliteit »inzet beoordelingsinstrumenten, inclusief uitwerking standaard, gespreks- en beoordelingsprotocollen procedure bij uitvoering assessments »assessoren: deskundig en onafhankelijk Transparantie en borging van kwaliteit Vergroten kwaliteit competentiebeoordeling door »Inzet gecertificeerde assessoren uitvoering assessments door experts expertiseontwikkeling door meer ervaring met assessments ondersteuning en begeleiding van aspirant-assessoren »Uitwisselen gecertificeerde assessoren tussen opleidingen - hogescholen
5
Wat houdt certificering in? Vier herkenbare fasen: 1. Aanmelding 2. Beoordeling 3. Kwaliteitsborging en certificering 4. Onderhoud
6
1. Aanmelding Procedure »Wie bepaalt of een assessor mag deelnemen? »Wat levert een assessor daarvoor aan? »In welke vorm en bij wie? »Go / no go? Voorbeelden van criteria -minimaal X-assessments uitgevoerd -tenminste één maal feedback ontvangen op de standaard -gericht aan leerpunten gewerkt en hiervan bewijs verzameld
7
2. Beoordeling Beoordelingsinstrumenten voor certificering »Criteria voor selectie: congruentie haalbaarheid in uitvoering kosten acceptatie Beoordelaars »deskundig en onafhankelijk Mogelijke uitslagen »en consequenties voor inzet assessoren »geldigheidsduur certificaat
8
2. Beoordeling (vervolg) Beoordelingsstandaard »assessorprofiel »criteria: meetbaar, representatief, herkenbaar, transparant Voorbeeld standaard 1.gespreksstructuur 2.gesprekstechniek (START, turbo, LSD, metacommuniceren) 3.relatie bewijs, beroepshandelingen en beoordelingscriteria 4.beoordelingstechniek 5.feedback geven 6.omgaan met bezwaren (indien van toepassing)
9
3. Kwaliteitsborging en certificering Beoordeling assessmentinstrumenten en -procedure »eenmalig Per beoordeelde assessor »procedure »deskundigheid en onafhankelijkheid beoordelaar Wie certificeert? »onafhankelijk en autoriteit Voorbeeld van criteria bij borging procedure -voldoet assessor aan deelnamecriteria -procedure en standaard adequaat gehanteerd -rapportage conform format -onderbouwd oordeel -eenduidige norm
10
4. Onderhoud Richtlijnen Aantonen na X-jaar »assessor verantwoordelijk »beoordeling Voorbeelden van richtlijnen voor onderhoud -werkzaam in domein -tenminste X-assessments op jaarbasis -feedback vragen en geven op functioneren als assessor -feedback geven op cq aanscherpen van beoordelings- instrumenten en -procedures -professionaliserings- en intervisiebijeenkomsten
11
Wanneer starten? fasen 1 t/m 4 uitgewerkt draagvlak »management, assessoren, beoordelaars aanscherpen toetsbeleid »‘less is more, more is less’ voorbereiding assessoren »professionalisering op maat basistraining, workshops, intervisie, feedback, etc. standaard (assessorprofiel) »personeelsbeleid
12
‘Lessons learned’ grote verscheidenheid aan kwaliteit van assessoren »gemeenschappelijke valkuilen »ervaring vereist ivm diversiteit kandidaten professionalisering is maatwerk »keuzemenu; voortdurende aanscherping en aanvulling de cirkel is rond »Inzet gecertificeerde assessoren bij opleiden aspirant assessoren
13
‘Lessons learned’ Voorbeelden van gemeenschappelijke valkuilen - staRT: assessor blijft hangen in vragen over aanpak -regie: assessor heeft niet scherp wat hij wil weten óf durft niet in te grijpen (metacommuniceren) -beoordelen: oordeel is niet of onvoldoende onderbouwd -feedback: geen voorbeelden van ‘actueel gedrag’
14
Stelling ”Certificering is onmisbaar gezien ‘nieuwe’ eisen accreditatie” (‘Het Hoogste Goed’) Ja/nee
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.