Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSylvia Koning Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall
2
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Leerdoelen Functiekenmerken vaststellen Motivatietheorieën toepassen om bevredigende functies te creëren Functies zodanig ontwerpen dat werknemers optimaal presteren Copyright © 2005 Prentice-Hall
3
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het ontwerpen van functies – De manier waarop taken worden gecombineerd om complete functies te vormen Copyright © 2005 Prentice-Hall
4
Hoe ontwerpen we functies?
Specialisatie Frederick Taylor – Scientific Management Functies werden kleiner gemaakt Meer gespecialiseerd Gestandardiseerd Copyright © 2005 Prentice-Hall
5
Hoe ontwerpen we functies?
Uitbreiding van functies Functieverbreding Functieverijking of -verdieping Copyright © 2005 Prentice-Hall
6
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functieverbreding Geen sprake meer van de typische nadelen van specialisatie doordat een functie horitzontaal wordt uitgebreid en het wordt vergroot Copyright © 2005 Prentice-Hall
7
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functieverijking Wordt geprobeerd een functie meer betekenis te geven en uitdagender te maken Copyright © 2005 Prentice-Hall
8
Functies opnieuw ontwerpen
Technologie Telecommunicatie Virtueel kantoor Copyright © 2005 Prentice-Hall
9
Waaruit moet een functie bestaan?
Vijf hoofddimensies van functies Variatie in vaardigheden Autonomie van taken Belang van taken Autonomie van werknemer Feedback Copyright © 2005 Prentice-Hall
10
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functiekenmerken Variatie in vaardigheden Copyright © 2005 Prentice-Hall
11
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functiekenmerken Autonomie van taken Copyright © 2005 Prentice-Hall
12
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functiekenmerken Belang van taken Copyright © 2005 Prentice-Hall
13
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functiekenmerken Autonomie van werknemer Copyright © 2005 Prentice-Hall
14
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functiekenmerken Feedback Copyright © 2005 Prentice-Hall
15
Voorbeelden van de aanwezigheid van functiekenmerken
Copyright © 2005 Prentice-Hall
16
Het model van functiekenmerken
Copyright © 2005 Prentice-Hall
17
Anders kijken naar dezelfde functie
Social Information Processing Model (SIP) Vooral de manier waarop anderen naar ons werk kijken speelt een grote rol Copyright © 2005 Prentice-Hall
18
Functies ontwerpen voor maximale prestaties
JCM-Model Taken combineren Natuurlijke werkeenheden maken Rechtstreekse relaties met klanten Functies verdiepen Open feedbackkanalen Copyright © 2005 Prentice-Hall
19
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Werken met teams JCM-principes Samenstelling van de groep Copyright © 2005 Prentice-Hall
20
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Indeling van het werk Flexwerken Copyright © 2005 Prentice-Hall
21
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Indeling van het werk Duobanen Copyright © 2005 Prentice-Hall
22
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Indeling van het werk Telewerken Copyright © 2005 Prentice-Hall
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.