Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSuzanna Brabander Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
A perceptual interference account of acquisition difficulties for non-native phonemes Paul Iverson, Patricia K. Kuhl, Reiko Akahane- Yamada, Eugen Diesch, Yoh’ich Tohkura, Andreas Kettermann, Claudia Sieber
2
Inleiding Feiten Kind hoort spraak neurale organisatie verandert kind specialiseert zich in die taal Volwassene 2de taal leren moeilijkheden want neurale organisatie aangepast aan L1 segmenteren in woorden en fonemen 2 verschillende L2 fonemen kunnen hetzelfde klinken motorische articulatie van L2
3
Inleiding Hoe komt dat? Baby’s w geboren met perceptuele gevoeligheden vr alle talenVroeger categoriale perceptie voor talen die niet voorkomen in de omgeving verdwijnt geleidelijkNu Neurologische organisatie verandert i.p.v. verdwijnt
4
Inleiding Wat verandert er? Hypothese 1 (late selectie) Stimuli auditieve perceptuele registratie analyse en respons beslissing Hypothese 2 (vroege selectie) Stimuli auditieve Perceptuele respons registratie analyse
5
Inleiding Evidentie H1 Pisoni et al. Door training kunnen volwassenen niet- aangeboren fonemen verwerven Werker & Tees Volwassenen kunnen vreemde fonemen soms onderscheiden zonder ze te kunnen categoriseren
6
Inleiding Evidentie H2 Neurofysiologisch onderzoek (ERP) MMN vindt plaats voor aandacht een rol kan spelen Ontwikkelingspsychologisch onderzoek (ERP) Kinderen van 6 tot 12 maanden oud (voor betekenis een rol speelt) bezitten taal-specifieke perceptie voor fonemen
7
Inleiding Evidentie H2 (vervolg) Kuhl & Iverson Minimale overlap tss het auditieve en wat het kind effectief waarneemt waarneming is beperkt tot prototypes voorbereiding op leren van L1 Veranderingen in perceptie zijn taal-specifiek en zijn dus eerder fonetisch dan puur auditief
8
Inleiding Doel samenbrengen van deze 2 verschillende visies: « Hoe kan taal-ervaring de lagere orde processen wijzigen zonder dat het leren van niet aangeboren fonemen verhinderd wordt? »
9
Methode Proefpersonen 24 Japanners 12 Duitsers 19 Engelstalige Amerikanen Alle proefpersonen werden monolinguistisch opgevoed tot ze op school Engels leerden.
10
Methode Stimuli 18 /ra/ en /la/ fonemen De stimuli verschillen enkel in 2de (F2) en 3de (F3) formant 2 dimensionele stimulus grid
11
Methode 2 dimensionele stimulus grid
12
Methode Formant frequentie zone met een hoge intensiteit verlopend over een korte tijd Foneem een categorie van spraakklanken die op eenzelfde wijze geïnterpreteerd worden
13
Methode Experimenten 1. Identificatie en goodness 2. Gelijkenis 3. Discriminatie
14
Methode Procedure 1. Identificatie en goodness ppn identificeren elke stimulus in termen van hun moedertaal Is deze stimulus een goed exemplaar uit deze categorie? schaal van 1 (slecht) tot 7 (goed) 18 oefen trials 36 experimentele trials
15
Methode 2. Gelijkenis S1 S2 350 ms ISI geen enkele stimulus vormde een paar met zichzelf In welke mate gelijken of verschillen deze 2 stimuli? Schaal van 1 (verschillend) tot 7 (gelijkend) 36 oefen trials 306 experimentele trials
16
Methode 3. Discriminatie S1 S2 350 ms ISI De helft van de beurten zijn dezelfde paren, de andere helft zijn verschillende paren Zijn deze 2 stimuli identiek? 20 oefening trials 480 experimentele trials
17
Resultaten Experiment: Gelijkheid Lijken deze 2 stimuli op elkaar? 1 2 3 4 5 6 7 2 dimensionele stimulus grid gelijkende stimuli staan dicht bij elkaar verschillende stimuli staan ver van elkaar
18
Resultaten 2 dimensionele stimulus grid
19
Resultaten F3 Variatie tussen categ /r/ en /l/ Categoriale perceptie continue overgang r…………………l F2 Akoestische variatie binnen 1 categorie
20
Resultaten Gelijkheid
21
Gelijkheid Amerikaanse luisteraars Gevoelig voor verschillen in F3 Minder gevoelig voor akoestische verschillen tss stimuli aan de uiteinden van het rooster
22
Resultaten Gelijkheid
23
Gelijkheid Japanse luisteraars Gevoeliger voor variatie in F2 dan F3 Geen opmerkelijke uitrekking van de perceptuele ruimte in het midden van de F3 dimensie
24
Resultaten Gelijkheid
25
Gelijkheid Duiste luisteraars Amerikanen
26
Resultaten Discriminatie Experiment: Discriminatie Zijn deze stimuli identiek? Ja of nee Helft paren identiek, andere helft zijn verschillend F3 onderzoeken, dus F2 constant houden
27
Resultaten Discriminatie Aangeboden stimuli
28
Resultaten Discriminatie
29
Discriminatie(1) Amerikaanse luisteraars Amerikaanse luisteraars betere discriminatie nabij de r-l grenslijn dan binnen elke categorie Japanse luisteraars discriminatie vermogen als F3 geen piek op de r-l grenslijn statistische vgl tss Amerikaanse en Japanse data Japanners hoger discriminatievermogen bij r dan bij l (significant verschil)
30
Resultaten Discriminatie(2) Duitse luisteraars Amerikanen statistische vgl tussen de Amerikaanse en Duitse data: Duitsers hebben sign. hogere gevoeligh binnen /r/ categorie gevoeligheid was niet sign hoger binnen de /l/ categorie of aan de foneemgrens
31
Resultaten Experiment: Identificatie en goodness In welke categorie hoort deze stimulus? Is deze stimulus een goed exemplaar van deze categorie? 1 2 3 4 5 6 7
32
Resultaten Japanse luisteraars
33
Resultaten Japanse luisteraars Plaatsen elke stimulus in de /r/ categorie Goodness naarmate F2 freq Stimuli met lagere F2 frequentie gingen meer als een w klinken kan Dus hogere gevoeligheid voor F2 kan veroorzaakt zijn doordat Japanners alle stimuli in 1 categorie zijn geplaatst
34
Resultaten Duitse luisteraars Amerikaanse luisteraars Categoriale perceptie van Duitsers is minder scherp dan die van Amerikanen
35
Besluit Hoewel aangetoond is dat Japanners problemen hebben om te discrimineren tussen r en l (F3), discrimineren ze beter op F2 dan de Amerikanen en Duitsers. Dit interfereert met de verwerving
36
Besluit Training procedures voor het aanleren van r-l aan Japanners veel verschillende stimuli veel praten Duitse luisteraars hebben geen problemen met het verschil tussen r-l, omdat F2 irrelevant is voor hen
37
Besluit Verzoening tussen beiden hypotheses is niet bewezen maar deze studie helpt aan te tonen dat er mogelijks een interactie is tussen hogere- en lagere- orde processen
38
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.