Download de presentatie
1
Leeftijdgenoten en Vrienden
Kohnstamm, R. (2009) Leeftijdgenoten en vrienden in De kleine ontwikkelingspsychologie III de puberjaren (pp ) (3de druk). Houten: Bon Stafleu van Loghum.
2
Inhoud Verschillende typen peergroup
Boezemvrienden en hartsvriendinnen De vriendengroep De subcultuur De gemengde peergroup Spiegel of hindernis voor elkaar Conformiteit maar met mate Wie is waarom populair? Leren op school Schoolleven
3
Verschillende typen peergroup
Peergroup = zelfde leeftijd/zelfde interesse’s Informeel/formeel = de wijze hoe informatie wordt verstrekt aan jongeren Continu/discontinu = is er voorbereiding op de volwassenheid of niet? Formele continuïteit Formele discontinuïteit Informele continuïteit Informele discontinuïteit Gereglementeerd Emotioneel geladen Ontmoetingsplaats Negatieve contacten Georganiseerd Structuur Ongeschreven regels sportclub fanclub school straatbende
4
Boezemvrienden en hartsvriendinnen
Vriendschapsparen lijken op elkaar volgens de persoonlijkheidseigenschappen: - extraversie – vriendelijkheid Dominantie, vriend(inn)en vullen elkaar aan Boezemvrienden doen veel samen, hartsvriendinnen zijn veel samen Felle conflicten uit elkaar groeien
5
De vriendengroep Wij-gevoel tegenover ‘de anderen’ Subtiele hiërarchie
Seksuele rijpheid, school en leren, interesses, muziekvoorkeur = belangrijk bij vormen van vriendengroepen
6
De subcultuur In de jeugdcultuur => verschillende subculturen
Elk zijn eigen levensstijl Specifieke gedragingen per subcultuur Voelen zich tot elkaar aangetrokken, maar dit is niet nodig Anderen denken stereotiep over ‘hen’ Referentiegroep voor adolescenten Basis voor een imago
7
De gemengde peergroup Bij begin adolescentie, vriendengroepen uit seksegenoten Geleidelijk aan contact met andere sekse Initiatief door leden met hoge groepsstatus Subcultuur verdwijnt doordat eigenheid toeneemt Belangrijkste functie subcultuur paarvorming
8
Spiegel of hindernis voor elkaar
Vriendschappen belangrijke rol psychosociale ontwikkeling Bevordering of hindernis Kan leiden tot aantasting eigenwaarde, poging zich anders te gedragen Peer arena Sociale vergelijkingen Verkeerde keuzes door groep pseudovolwassenheid
9
Conformiteit maar met mate
Gelijkvormigheid Hiërarchie/rolverdeling Leider, praatpaal, slimste,… Sommigen volgen niet, maar gaan hun eigen weg
10
Wie is waarom populair? Sociale vaardigheid
Populair zijn = goed gevoel aan anderen geven Vriendelijk/goed humeur/grappig/stralen zelfvertrouwen uit zonder op te scheppen Al van jongs af aan positief zelfbeeld Komen met veel meer mensen overeen dan enkel hun vriendengroep
11
Leren op school middelbaar = homogene leeromgeving
Meisjes doen meer hun best dan jongens Jongens vertonen machogedrag Niet gemengd onderwijs = betere resultaten Meerderheid aan meisjes = resultaten zijn beter
12
Schoolleven Sociaal-emotionele kant
Goede contacten = bevordering van psychosociale ontwikkeling School is in de eerste plaats een ontmoetingsplaats Aanleren structuur en gedragscodes
13
Bronnen en_moratorium_kleur.jpg Office gallery
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.