Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThomas Aerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Veranderende visie op leren
2
Inhoudsopgave Inleiding Schrijfster Opleidingen Meester en gezel Tips voor het beteren van het rendement Leren op de werkplek Competentiedenken Slot Referenties Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Kelly Bolle
3
Inleiding Te vaak cursussen, training en workshops Beter op werkplek zelf leren Historische ontwikkelingen Nieuwe trends ‘Lerende organisaties’ Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Kelly Bolle
4
Schrijfster Petra Stienstra Hoofd van afdeling Opleiding en Training p.stienstra@nizw.nl NIZW: Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn Maatwerk Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Kelly Bolle
5
Opleidingen Wekelijks studiegidsen en brochures Grote mogelijkheid om kennis te verbeteren Ooit eenvoudig Volgen van een beroepsopleiding Arbeidsmarkt betreden Opleiding synoniem leren en ontwikkelen Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Kelly Bolle
6
Meester en gezel Rol van opleiden Behoeften Verandering in organisaties en arbeid Opleiden was overdragen van vakmanschap Hand- en denkwerk werden gescheiden Human resources management Medewerkers belangrijkste productiefactor Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Kelly Bolle Meester Gezel
7
Tips voor het verbeteren van het rendement 1.Formuleer duidelijk doel van de scholing 2.Ga na of het de juiste manier is om je doel te bereiken 3.Bedenk dat scholing niet het enige middel is 4.Zorg dat de scholing aansluit op de situatie van de werknemers 5.Maak de scholing praktijkgericht 6.Benut de resultaten 7.Geef een vervolg aan de scholing Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Kelly Bolle
8
Leren op de werkplek Samenwerken, feedback geven en ontvangen Deelnemen aan projectgroepen, werkgroepen,… Benutten van handleidingen, documentatie, kennissystemen Informeel netwerken ( samen lunchen, koffie drinken) Kennisuitwisseling Stagiaires begeleiden Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’
9
Competentiedenken NIZW Geheel van kennis, vaardigheden Houding van medewerkers Inzet in de werksituatie Manier van resultaten behalen POP: persoonlijk ontwikkelingsplan Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Kelly Bolle
10
Slot Maatschappelijk werkers zijn tamelijk autonoom Kennis als informatie Leren leren Handen ineenslaan Gezamenlijk aanpak ontwikkelen Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Kelly Bolle
11
Referenties Stienstra, P. (2004). Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’. Maatwerk, 5(2), 147- 151.Doi 10,1007/BF03070473 Van Lookeren, D. (s.d.) Producten opleiding & training. Geraadpleegd op 4 december 2012, op http://www.redutch.nl/?cid=149 NIZV. (2006). Innovatie partner in zorg in welzijn. Geraadpleegd op 4 december 2012, op http://www.vrijwilligerswerkdrenthe.nl/aaenhunze/infotheek/links Harre.(2011). 5 tips om een leuk vakantiehuis te huren in de Ardennen. Geraadpleegd op 10 december 2012, op http://www.ardennensite.be/nl/blog/117-huur-tips-ardennen Werkplaats wordt steeds meer ‘leerplaats’ Kelly Bolle
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.