De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen."— Transcript van de presentatie:

1

2 Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen

3 Inhoudstabel  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

4

5

6  Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

7 Beginsituatie school

8  Schooltype B Actief op vakoverschrijdende thema’s Verschillende projecten Positief klimaat Thematische werkgroepen Betrokkenheid van leerkrachten en directie MAAR Weinig betrokkenheid leerlingen Weinig betrokkenheid ouders Weinig samenhang + -

9 Beginsituatie leerlingen  Via vragenlijst  Gesloten en open vragen  Peilen naar interesses, voorkennis en welbevinden  Via focusgroep of klasdiscussie  Stellingen via PowerPoint  Richtvragen  Peilen naar interesses en voorkennis

10 Opdracht

11 Beginsituatie ouders  Via vragenlijst  Zowel beginsituatie ouders als beginsituatie leerlingen  Peilen naar milieu/zwerfvuil op school  Peilen naar milieu/zwerfvuil thuis  Percepties

12 Beginsituatie leerkrachten  WAAROM leerkrachten?  Beginsituatie leerkrachten  Voorbeeldfunctie voor leerlingen  2 de en 3 de graad  Hoe bevraagd?  A. Algemeen  B. Motivatie  C. Relatie met leerlingen  D. Milieu en zwerfvuil

13  Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

14 Programma’s en workshops  Het MOS-project  = Milieuzorg Op School  Voordelen:  Duidelijke opbouw en indeling  Schema met taken voor iedereen  Praktische oefeningen aangepast aan per onderwijsvorm  Concrete tips en voorbeelden  Ruimte om zelf aanvullingen te maken  Ondersteuning door MOS begeleider  Overzicht van de VOETen  Gebruik van de ‘ladder van Lansink’

15  Nadelen:  Meetinstrument is niet voor iedereen beschikbaar  Zeer intensief project  nood aan engagement  Op eigen tempo doorlopen  op lange baan schuiven  Succes afhankelijk van gemotiveerde leerkachten   MAAR voordelen overtroffen nadelen

16  Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

17 Implementatie klasniveau STAP 1: SENSIBILISATIE  Informeren en betrekken via sensibilisatieactie  Bijv. ‘afvalquiz’ + verantwoordelijke lk  Bijv. ‘zwerfvuil’ + verantwoordelijke lk  Werk samen met de collega’s!

18 Implementatie klasniveau STAP 2: INVENTARISATIE  Afvalvolume van de school meten en onderzoeken via meetinstrumenten  Bijv. ‘zwerfvuilroute’ + verantwoordelijke lk  Werk samen met de collega’s!

19 Implementatie klasniveau STAP 3: MAATREGELEN BEPALEN  Maatregelen vastleggen samen met de klas  Bijv. ‘tips voor trips’ + verantwoordelijke lk  Werk samen met de collega’s!

20 Implementatie klasniveau STAP 4: MAATREGELEN INVOEREN  Maatregelen uitvoeren en toepassen  Bijv. ‘tips voor trips’ + verantwoordelijke lk  Werk samen met de collega’s!

21 Implementatie op schoolniveau  Sensibilisatie/discussie op gang brengen:  De afvalberg ga je niet in je eentje te lijf. Nee, daar moet de hele school aan meewerken. Leerlingen en leraren natuurlijk, maar ook de directie en het administratief, onderhouds- en technisch personeel. Ook de ouders van schoollopende jongeren hebben een belangrijke invloed op het afvalgedrag van hun kinderen. Nu zou het best kunnen dat niet iedereen zich bewust is van het afvalprobleem en de gevolgen daarvan voor het leefmilieu. Sensibilisatie is dus de eerste stap

22 Implementatie op schoolniveau  Doel= inzicht in de visie van leerlingen MAAR medewerkers van de school  ook betrokken in proces  Omgaan met weerstand van collega’s  Waarom is dit niet opportuun?  Nood aan GROOT team achter project  Studiedag voor het schoolpersoneel  Iedereen van de school betrekken = nood aan een studiedag!

23  Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

24 Tussentijdse evaluatie Inspanningen Evaluatie van het proces MOS: OVAM-meetinstrument  kwantitatieve resultaten  Interpretatie  Communiceer

25  Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

26 Eindevaluatie  Bottom-up  Zowel bij leerlingen, leerkrachten als mensen van de werkgroep  Evaluatiegesprek  Vragenlijst  Statistische vragenlijst  SWOT-analyse  Belangrijkste zaken terugkoppelen!

27  Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

28 Algemene reflectie 1.De opdracht -Nood werkgroep VOETEN -Praktijkgericht -School kiest thema -Timing 2. De groep -Diversiteit: zowel voor- als nadeel -Tevreden 3. De wiki -‘Beginnelingen en experten’ -Wiki als werkinstrument  Draagt bij tot de competenties van de leraar.

29  Beginsituatie  Beginsituatie school  Beginsituatie leerlingen  Beginsituatie ouders  Beginsituatie leerkrachten  Programma’s en workshops  Implementatie  Implementatie op klasniveau  Implementatie op schoolniveau  Tussentijdse evaluatie  Eindevaluatie  Algemene reflectie  Suggesties

30 Suggesties 1.Leerlingen belonen voor prestaties 2.Slotevenement organiseren 3.Directie 4.Ecolabel

31 Wij danken u voor uw aandacht!


Download ppt "Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen."

Verwante presentaties


Ads door Google