Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLander Vink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Ervaringsgericht onderwijs Programmagericht onderwijs Adaptief onderwijs
2
Theoretische grondslag
Ontwikkelingsgericht onderwijs Theoretische grondslag ontwikkelingsgericht onderwijs
3
Ontwikkelingsgericht onderwijs
*Zone van de actuele ontwikkeling *Zone van de naaste Professor Vygotsky
4
Ontwikkelingsgericht onderwijs
Zone van de actuele ontwikkeling: Wat presteert een kind op eigen kracht , op dit moment. Zone van de naaste ontwikkeling: Wat presteert een kind met hulp, op dit moment en in de toekomst misschien op eigen kracht .
5
Ontwikkelingsgericht onderwijs
IIk Ontwikkelingsgericht onderwijs Ik kan goed tekenen en rekenen en lezen en fietsen. Allemaal helemaal zelf geleerd! *Zone van de actuele ontwikkeling
6
Dan zal ik je nu leren zingen!
Ontwikkelingsgericht onderwijs Dan zal ik je nu leren zingen! Zone van de naaste ontwikkeling
7
Theoretische grondslag
Ervaringsgericht onderwijs Theoretische grondslag
8
Ervaringsgericht onderwijs
*Het kind staat centraal Professor dr. F.Laevers
9
Ervaringsgericht onderwijs
Betrokkenheid: Kinderen ontwikkelen zich beter als de activiteiten die ze aangeboden krijgen hen boeien. Kinderen kiezen: Kinderen kiezen zelf de activiteit die hun ontwikkeling het meest vooruit helpt.
10
Vandaag ga i k spelen met de blokken want daar heb ik zin in
Ervaringsgericht onderwijs IIk Vandaag ga i k spelen met de blokken want daar heb ik zin in *Het kind staat centraal
11
Ervaringsgericht onderwijs
Wat goed, hoe zij sinds de laatste keer haar fijne motoriek ontwikkeld heeft! *Kinderen kiezen zelf de activiteit die hun ontwikkeling het meest vooruit helpt.
12
Theoretische grondslag
Programmagericht onderwijs Theoretische grondslag ontwikkelingsgericht onderwijs
13
Programmagericht onderwijs
*Gebruik van methoden *Gewenste resultaten liggen van te voren vast ?
14
Programmagericht onderwijs
Leerstof aanbieden: Kinderen leren het best als ze leerstof systematisch aangeboden krijgen De methode bepaalt: Er wordt gewerkt met methoden waarin gewenste leerresultaten van te voren vastliggen
15
Programmagericht onderwijs
IIk Ontwikkelingsgericht onderwijs In de zomervakantie word ik 6, dus dan mag ik naar groep 3 en dan leer ik lekker lezen! *Gewenste leerresultaten liggen van te voren vast
16
Programmagericht onderwijs
We leren eerst de letters, dan de woorden, dan de zinnen en dan pas lezen! *De leerstof wordt systematisch aangeboden
17
Theoretische grondslag
Adaptief onderwijs Theoretische grondslag ontwikkelingsgericht onderwijs
18
Adaptief onderwijs wet op het basisonderwijs
*Aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van het kind wet op het basisonderwijs
19
Adaptief onderwijs Aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van het kind: *Ieder kind is anders. Voor alle kinderen zijn er minimumdoelen, voor kinderen die meer kunnen zijn er aanvullende doelen. Kinderen hebben belangrijke basisbehoeften: * Iemand zijn die iets kan * Relaties met anderen * Vrijheid om eigen keuzes te maken
20
Wij hebben het goed gedaan en mogen nu zelf kiezen wat we gaan doen
Adaptief onderwijs Wij hebben het goed gedaan en mogen nu zelf kiezen wat we gaan doen Ontwikkelingsgericht onderwijs *Basisbehoeften: samen, kiezen en beloning *Basisdoelen en aanvullende doelen
21
Jij begint alvast, maar met jou wil ik nog iets doornemen
Adaptief onderwijs Jij begint alvast, maar met jou wil ik nog iets doornemen Ontwikkelingsgericht onderwijs * Aansluiten bij de individuele behoefte van een kind. * Ieder kind is verschillend.
22
Ontwikkelingsgericht onderwijs
Het leerproces
23
Ontwikkelingsgericht onderwijs
*Interactie tussen de leerkracht en de leerling is belangrijk. *Er zijn verschillende hoeken waarin kinderen kunnen werken. *Spel neemt een belangrijke plaats in. *Leren moet verbonden zijn met het leven van alle dag.
24
Wat zal ik gaan doen? De knutsel hoek of de verkleedhoek?
Ontwikkelingsgericht onderwijs Wat zal ik gaan doen? De knutsel hoek of de verkleedhoek? *Interactie tussen leerling en leerkracht is belangrijk.
25
Wat dacht je van een rollenspel in de verkleedhoek?
Ontwikkelingsgericht onderwijs Wat dacht je van een rollenspel in de verkleedhoek? *Er zijn verschillende hoeken *Spel neemt een belangrijke plaats in.
26
Ervaringsgericht onderwijs
Het leerproces
27
Ervaringsgericht onderwijs
*de beleving van kinderen is het uitgangspunt *eigen initiatief wordt bevorderd *geen methodes *aanbod van veel activiteiten en materialen
28
nieuwe knutselspullen
Ervaringsgericht onderwijs Ik heb massa’s nieuwe knutselspullen en boeken *aanbod van veel activiteiten en materialen
29
Ervaringsgericht onderwijs
Ik denk dat ik buiten ga spelen *de beleving van kinderen is het uitgangspunt *eigen initiatief wordt bevorderd
30
Programmagericht onderwijs
Het leerproces
31
Programmagericht onderwijs
*de methode (veelal een boek) is het uitgangspunt *de leerstof wordt stapje voor stapje in de juiste volgorde aangeboden. *de behoefte van het kind is gekoppeld aan leeftijd
32
Ik heb dat boek thuis gelezen
Programmagericht onderwijs Taak: boek 5, les 33, blz 28 tijd: 22 minuten wie: allemaal Ik heb dat boek thuis gelezen *de methode (veelal een boek) is het uitgangspunt
33
Hoe kan dat? We hebben net boek 4 pas uit en we gaan al te snel!
Programmagericht onderwijs Taak: boek 5, les 33, blz 28 tijd: 22 minuten wie: allemaal Hoe kan dat? We hebben net boek 4 pas uit en we gaan al te snel! *de leerstof wordt in de ‘juiste’volgorde aangeboden *de behoefte van het kind is gekoppeld aan leeftijd
34
Adaptief onderwijs Het leerproces
35
Adaptief onderwijs *aansluiting bij het kind ( door een vertrouwensband?) is het uitgangspunt *door groepswerk krijgt de leerkracht ruimte voor individuele begeleiding *kinderen voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces *kinderen kiezen uit een veelheid aan leermaterialen op verschillende niveau’s
36
t Adaptief onderwijs Adaptief onderwijs Je ziet zo bleek,
misschien heb je zin in wat rustigs *aansluiting bij het kind door een vertrouwensband t
37
t Adaptief onderwijs Heel aardig bedoeld maar ik moet nu echt
aan het werk * kinderen voelen zich steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen leerproces t
38
© Kinderopvang & Onderwijs
Corrie van der Kroef
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.