Download de presentatie
GepubliceerdJeroen Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
2
Traditioneel rekenonderwijs versus Realistisch rekenonderwijs
3
Traditioneel nadruk op cijferen rekenen los van de realiteit weinig gebruik van materialen klassikale instructie gericht op één vaste oplossing Realistisch cijferen en toegepast rekenen realiteit vormt uitgangspunt veelvuldig gebruik van materialen gedifferentieerde instructie meerdere oplossingen zijn mogelijk
4
Traditioneel incidentele herhalingsmomenten differentiatie naar tempo toetsen aan het eind van een leerstofonderdeel weinig feedback en coaching Realistisch regelmatige herhalings-momenten differentiatie naar op-lossingsmanier, tempo en niveau diagnostische toetsen en gerichte observaties veel remediering na afloop en verrijkingsmogelijk- heden
5
Doelen rekenonderwijs
participeren in de maatschappij (burgerschap) bruikbare kennis voor beroep (loopbaan) kennis en vaardigheden leren (leren)
6
Leerinhouden - Leerlijnen
basisvaardigheden (+ - x : ) breuken, procenten, kommagetallen meten tabellen en grafieken
7
Didactiek Interactief (context) Instructie (1 doel)
Verwerken – verlengde instructie Toetsen
8
Differentiatie 3 niveaus in een klas zwak gemiddeld begaafd
9
Materiaal keus Zwakke rekenaar: i-lijn en Maatwerk
Gemiddelde rekenaar: Rekenrijk Begaafde rekenaar: routeboekje
10
Overgang groep 8 – v.o. fundamentele doelen streefdoelen minimumdoelen
11
Site voor thuis oefenen
12
Rekenverbetertraject
Kwaliteit rekenonderwijs verhogen Subsidie 3 jaar Eduniek – PO raad - Inspectie
13
Vragen?
14
Dank voor uw aand8
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.