Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Academie voor Management
8 januari 2009 Alles wat je aandacht geeft, groeit Saskia Tjepkema Netwerk stedendriehoek, 24 november 2011
2
Gedragsverandering (bij jezelf en bij anderen…..)
Weten wat je WEL wilt Bouwen op wat werkt Het de tijd geven…
3
Voor we verder gaan… Neem iemand in gedachten Of jezelf…
4
Wat trekt onze aandacht?
Academie voor Management 8 januari 2009 Wat trekt onze aandacht? Ons brein reageert op ‘negatieve’ triggers: dus op wat we NIET willen Stresshormoon: vlucht / vecht frontale cortex uitgeschakeld
5
Zeg hardop en onthoud - draad - punt - pijn - speld - prik - injectie
- oog - vingerhoed - spuit - naaien - hooiberg - doek - scherp - doorn - breien
6
De proef op de som Schrijf zoveel mogelijk woorden op die je hebt onthouden
7
Wie had het woord…. Naald?
8
Wat doen we? We reageren op wat we NIET willen We zien patronen
…. We ‘zeggen er iets van’: feedback, aanspreken, corrigeren, straf….
9
Effect Feedback geven ervaren mensen snel als ‘onterecht’
Ben je transparant geweest?
10
Helder zijn in wat je WEL wilt
Een ‘omgekeerd probleem’ is niet hetzelfde als ‘een doel’ Om te leren hebben mensen een positief doel nodig
11
Grumpy moments Wat speelt er?
Wat raakt je hierin? Welke waarde is in het geding? Wat kun je doen om die recht te doen?
12
Belangrijke volgorde Wees transparant in wat je WEL wilt
Geef feedback: Wat zie je gebeuren Wat is het effect Wat is je voorstel Als feedback niet werkt: aanspreken
13
Transparant, en dan? “Een afspraak is nog geen gedragsverandering”
Nieuw gedrag leer je.
14
Academie voor Management
8 januari 2009 Ontwikkelen We zijn gewend aan ‘gap-’ en ‘deficiëntie’-denken....
15
Voorbeeld: assessment de heer H.
Academie voor Management 8 januari 2009 Voorbeeld: assessment de heer H. Creatief, out-of-the box, betrokken, empathisch, relationeel zeer sterk, pioniersgeest... ‘Eén van zijn meest centrale drijfveren en talenten wordt gevormd door zijn sterke behoefte aan zelfstandigheid en onafhankelijkheid (...). Hij zou zich goed thuisvoelen in een vrije rol (...)’ ‘Zijn natuurlijke behoefte om sturing te geven is hooggemiddeld. (...) Wil invloed, maar niet zo nodig de baas zijn.’ ‘De heer H. is geen afmaker (...) zal zijn belangsteling voor zaken snel verliezen als het nieuwe eraf is. (...) Zeker als het routine- en beheersmatig wordt.’
16
Voorbeeld: assessment de heer H.
Academie voor Management 8 januari 2009 Voorbeeld: assessment de heer H. Ontwikkeladvies: ‘Besteed aandacht aan efficiency in planning en uitvoering.’ ‘Maak time- en projectmanagement-technieken eigen.’ ‘Ontwikkel aandacht voor processturing en voortgangsbewaking.’
17
Hoe stimuleer je ontwikkeling?
Academie voor Management 8 januari 2009 Hoe stimuleer je ontwikkeling? De rol van talent en sterke punten ‘Shaping’ door positieve feedback
18
Academie voor Management
8 januari 2009 Complimenten Persoon? ‘slimme meid’ Resultaat? ‘snel gedaan!’ Proces/gedrag? ‘je vroeg hulp’ Hoe deed je dat?
19
Een effectief compliment
Academie voor Management 8 januari 2009 Een effectief compliment Kondig het aan, maak contact Wat zag je iemand doen? Benoem het effect (op jou, op het proces, op het resultaat….)
20
Academie voor Management
8 januari 2009 Geef het de tijd… Je brein heeft 40 dagen nodig! Wat helpt? Positieve aandacht Bijstuurinformatie Succeservaringen
21
Academie voor Management
8 januari 2009 ‘Human systems move in the direction of their inquiries’ David Cooperrider
22
Meer lezen of kijken?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.