Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN."— Transcript van de presentatie:

1 van, voor én door het onderwijs

2 Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN

3 Beroepenveld signaleert grote verschillen tussen de opleidingen van verschillende roc’s Kwalificatiedossiers laten veel ruimte voor interpretatie van kennis- en niveau Bouwstenen maken het mogelijk om vanuit kwalificatiedossiers invulling te geven aan opleidingsdossiers Waarom bouwstenen?

4 Een samenhangend geheel van beroepshandelingen die door het beroepenveld (h)erkend worden als een afgebakende set van taken, gebaseerd op arbeidslogica. Deze beroepshandelingen zijn gebaseerd op competenties, kennis-, kunde- en vaardigheidsaspecten Wat is een bouwsteen?

5 Voorbeeldcurriculum gebouwd met bouwstenen Secretariële beroepen Niveau 3 -4  Secretaresse  Juridisch secretaresse  Medisch secretaresse  Directiesecretaresse  Managementassistente

6 Kerntaken secretariële beroepen 1. Verzorgt de correspondentie 2. Verzorgt bijeenkomsten 3. Verzorgt de post en het archief

7 S1A: Algemene communicatie NE S1C: Algemene en zakelijke communicatie in 2 e MVT S1B Algemene communicatie in 1e MVT S2A: Communicatie ‘secreta- resse als spin in het web’ S3A: Onderhouden interne en externe contacten S3: postverwerking en afhandeling S4: dossiervorming en archivering S5A: voorbereiden plannen, uitvoeren, vergaderingen incl. calculatie S7B: directiesecretaresse werkzaamheden S7B: Ondersteunen managementwerkzaamheden S5b: voorbereiden plannen, uitvoeren, evalueren bijeenkomsten S6: financiële afhandeling S8: Juridisch secretaresse S9: Medisch secretaresse Extra S8 of S9 Extra 2 e MVT Uitstroom Directie- secretaresse Uitstroom secretaresse Uitstroom Managementassistente Uitstroom Juridisch secretaresse Uitstroom Medisch secretaresse

8 Voorbeeld Telefoneren BasisniveauTelefoon opnemen, boodschap aannemen OpleidingsspecifiekTelefooncentrale bedienen OpleidingsspecifiekBeslissen of gesprek wordt afgekapt, doorverbonden of zelf afgehandeld In- en externe contacten  face-to-face  telefonisch

9  secretarieel medewerker werkproces 1.6 Handelt telefoongesprekken af  telefoniste/receptioniste werkproces 1.5 Bedient telefoon(centrale) en intercom en handelt telefoongesprekken af  directiesecretaresse Is aan de telefoon intermediair en buffer Beschrijving: telefoneren (concept)telefoneren (concept) Uitwerking telefoneren

10 Dwarsdoorsnede opleidingen

11  Basisactiviteiten in alle opleidingen  Opleidingsoverstijgende activiteiten in sommige opleidingen  Beroepsspecifieke activiteiten in een bepaalde opleiding Basis Vakdeskundige

12 1.Samenwerken in teamverband 2.Informatie verzamelen 3.Klantcontacten hebben 4.Algemeen communiceren in het Nederlands 5.Algemeen communiceren in moderne vreemde taal 6.Zakelijk communiceren (intern/extern) 7.Contacten leggen in een moderne vreemde taal 8.Verrichten van eenvoudige administratieve handelingen, rekenen 9.Werken met behulp van ICT-toepassingen 10.Werken met kennis van eenvoudige wet- en regelgeving 11.Archiveren, dossiers vormen 12.Proactief zijn, kunnen anticiperen Basisactiviteiten

13 Hulpmiddel  meer flexibiliteit en maatwerk binnen het curriculum  hoger rendement door switchmogelijkheden inzichtelijk te maken  eenduidige eisen t.a.v. kennis en diepgang (advies SPL)  optimaal gebruik van personeel en leermateriaal  hulpmiddel bij het ontwikkelen van producten Voordelen bouwstenen voor het onderwijs

14 Hulpmiddel  beschrijving van herkenbare taken in het beroepenveld  organisatie weet wat zij van haar werknemer kan verwachten  toekomstige werknemer komt goed voorbereid op zijn werk  versterkt het civiel effect Voordelen bouwstenen voor het beroepenveld

15 Hulp bij uitwerken Stichting Praktijkleren zoekt materiedeskundigen die mee willen werken aan  De ordening van de bouwstenen per opleiding  Beschrijving van de bouwstenen (de inhoud)  Het vaststellen van kennis-, houdings- en vaardigheidsaspecten binnen de bouwstenen (beschrijving van)

16 Contact Stichting Praktijkleren Disketteweg 11 3821 AR AMERSFOORT T: (033) 470 99 30 E: info@stichtingpraktijkleren.nl W: www.stichtingpraktijkleren.nl Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meldt u aan!)


Download ppt "Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN."
Ads door Google