Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMagdalena Bogaerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Aanbod voor kinderen vanaf 9 jaar
Anne-Mieke Kruuk Aanbod voor kinderen vanaf 9 jaar Individuele sociale vaardigheidstraining Anne-Mieke Kruuk
2
Preventief aanbod Voor kinderen met gedragsproblemen die in een negatieve spiraal terecht gekomen zijn Dus niet voor kinderen met gedragsproblemen die al een lange hulpverleningsgeschiedenis hebben
3
Start van het project • Eerste pilot, twee basisscholen
• Tweede pilot, vijf basisscholen • Voortgang 2000/2004 * basisscholen * een school voortgezet onderwijs * bureau Jeugdzorg ’s-Hertogenbosch * bureau Jeugdzorg Vught * stg.Oosterpoort Jeugdhulpverlening * de SOM, Stichting Onderwijsbegeleiding Midden-Brabant * Bureau Jeugdzorg Drenthe * GGz Altrecht * etc.
4
Theoretische modellen
• Het competentiemodel • Het interactionele model • Het sociale informatie verwerkingsmodel • Het transactioneel model - opvoeding - het zelfbeeld • De sociale leertheorie • De zelfbepalingstheorie • De rationeel-emotieve therapie
5
Gedragsproblemen Kinderen in de leeftijd van jaar met gedragsproblematiek Onderscheid gedragsproblemen en gedragsstoornissen Oppositioneel gedrag Antisociaal gedrag Agressie-regulatie-problematiek Hyperactief en impulsief gedrag
6
Kinderen die: • pesten • bedreigen en intimideren
• vaak beginnen met vechtpartijen • dreigen met wapens of ze gebruiken (stenen, stokken, mes) • spijbelen • weglopen • driftig zijn of vaak ruzie maken • opstandig zijn • prikkelbaar zijn • anderen de schuld geven • vaak boos en gepikeerd zijn • hyperactief zijn • onrustig zijn • impulsief zijn
7
Doel en doelstellingen
Het doel van de training is de ontstane negatieve spiraal te doorbreken en positieve momenten te benoemen. Het kind wordt aangesproken op zijn/haar competenties in plaats van zijn/haar tekorten. De doelstellingen zijn • vaardigheden aanleren die het kind in staat stellen de ontwikkelingstaken te volbrengen • een bijdrage leveren aan een positief zelfbeeld • doorbreken van de negatieve spiraal en ruimte geven aan positieve momenten waarbij het kind aangesproken wordt op zijn/haar competenties
8
Onderdelen van de training
8 bijeenkomsten van 3 kwartier met het kind Contact met de ouders: • een kennismakingsgesprek • ”post voor ouders” • een tussentijds evaluatief gesprek • een afsluitend gesprek Terugkoppeling naar de leerkracht van het kind ”Post voor leerkrachten”
9
Onderdelen van de training aan het kind
Paspoort (kennismakingsgesprek) Informatie verzameling: Ik wil je beter leren kennen Opstellen van het contract: Competentie-analyse Trainen van vaardigheden: Aanpakken Afsluiting: Afscheid en evaluatie
10
• Een cumulatie van probleemgedrag • Medewerking van de ouders • Een terugkoppeling naar de leerkracht • Generalisatie van aangeleerd gedrag naar de klassensituatie • Tijd, plaats en ruimte een directe aanleiding (een concreet incident) Criteria
11
Het verzamelen van informatie
Ik wil je beter leren kennen Werkvormen: De weekkaart De vriendencirkel De levenslijn Eigen-aardig-heden Klussen: Het fototoestel Niet zomaar een vriend Handlezen Feeling en dreaming
12
Het analyseren van informatie
COMPETENTIE-analyse Formuleren van sterke punten Formuleren van werkpunten Contract samenstellen
13
Plan van aanpak Contract voorleggen Voorbeeldvraag uit het contract:
”Wat zou je graag willen leren in de training?” • Minder snel ruzie maken • Minder snel ’uit mijn dak gaan’ • Me minder snel ’op te fokken’ • Me minder snel druk maken over iets • ’Nee’ zeggen tegen mijn vrienden als ik iets niet wil • Vrienden maken • Voor mijn mening uitkomen
14
Aanpak Het opstellen van een trainingsplan
Gekozen kan worden uit de volgende vaardigheden: • petje af voor… • supercirkel • stel dat… • monsters en griezels • stoplicht • up en down • woede-thermometer • creditcard • Johnny-boy / Anika-girl De bijbehorende klussen: • de gele pet • reclame-spotje • smile? • De ’Yes’-kaart • stop-denk-doe • De ’dapper’-kaart • woede-dimmer • afscheid (voor de 7e bijeenkomst) • ’wapens’
15
Attitude van de trainer
Bouwen aan veiligheid en vertrouwen • Transparant werken • Relabeling/positief herkaderen • Model staan Uitgangspunt: • De positieve intentie van het kind Realiseer je dat je werkt met ‘het meest kostbare’ van ouders Attitude van de trainer
16
Onderscheid hulpverlener/trainer
brede invalshoek gedragstekorten accent op relatie accent op verstandhouding praten = medium nr. 1 doen = medium nr. 1 doel: opvoeding/versterken doel: emancipatie, competentie procesgericht actiegericht brede doelen, lange termijn kleine haalbare doelen, korte termijn
17
De pilotfase is afgerond met een • Tevredenheidsonderzoek bij ouders
De pilotfase is afgerond met een • Tevredenheidsonderzoek bij ouders over het algemeen positief geëvalueerd de aanbevelingen zijn overgenomen De tweede fase is ook afgerond met een • Tevredenheidsonderzoek bij ouders de aanbevelingen zijn overgenomen Onderzoek
18
fase 3 • Kwalitatief onderzoek • Kwantitatief onderzoek • Twee effectstudies Ontwikkelen onderzoeksmethode ”Evidence-based” Onderzoek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.