Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte
2
Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw school • Strategie :Kwaliteit en/of prijs
3
Moeten 1 Omdat •uw school een aanbestedende dienst is, •uw school goederen, diensten en gebouwen inkoopt waarbij de drempelwaarden worden overschreden •Voorbeeld: leermiddelen, schoonmaak, laptops, personeelsinformatiesysteem, WGA verzekering enzovoort
4
Moeten 2 •Slechte verliezers rennen naar de rechter •Hongerige advocaten staan te trappelen •Om maar niet te spreken over dure aanbestedingsadviseurs die u vertellen dat u toch echt moet aanbesteden •De school betaalt in alle gevallen de rekening
5
MMoeten 3 Aanbesteden • is een noodzakelijk kwaad • is een hele toestand • biedt geen kansen, de markt is toch al verdeeld • kost vooral veel geld ???????????
6
Kansen 1 • Gelijke leveranciers krijgen gelijke kansen • “Gezonde” en bekwame leveranciers • Marktwerking • Concurrentie in prijs • Concurrentie in kwaliteit
7
Kansen 2 • Meerwaarde nieuw contract • Terugverdienmodel in kwaliteit en/of euro’s • Voorbeeld: leermiddelen
8
Doel of middel Doel: • Wetgeving goed toepassen • Europese aanbesteding zonder kleerscheuren doorlopen Middel: • Aansluiten op eigen eisen en wensen • Optimale uit de markt halen • Door wetgeving goed toe te passen
9
Uitgangspunt: de markt of uw school Markt • Leidraad is wat wordt aangeboden in markt • Eisen en wensen van de school worden daar op afgesteld –voorbij gaan aan visie van de school, aan wat past en aansluit bij de organisatie en onbedoeld (en ongeoorloofd) uitsluiten van andere mogelijkheden en leveranciers + het is er, snel inkooptraject.
10
Uitgangspunt: de markt of uw school Uw school • Start met huidige situatie op de school • Bedrijfsproces: waarom doen we het zo, wat kan beter of moet anders • Toekomst: visie, beleid en veranderingstrajecten • Dan matchen met de markt –Tijdinvestering aan de voorkant + School bepaalt eigen maatwerk, “doorlichten” bedrijfsprocessen • Voorbeeld: personeelsinformatiesysteem
11
Strategie: kwaliteit en of prijs Alleen prijs • Nauwgezet eisen wat de school onder kwaliteit verstaat • Prijsvechten • Technische specificaties spelen belangrijke rol • Voorbeeld: laptops
12
Strategie: kwaliteit en of prijs Kwaliteit en prijs • Uitgangspunten voor kwaliteit beschrijven • Leveranciers hun aanbod in kwaliteit laten doen • Kwaliteit zorgvuldig beoordelen • Optimale mix kwaliteit en prijs • Hoge kwaliteit kostenbesparend op de langere termijn • Voorbeeld: personeelsinformatiesysteem, leermiddelen, dienstverlening (!)
13
Samenvatten • Hoe is dit samen te vatten? • Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.