Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Hoe maak je kennis zichtbaar in het praktijkhandelen van Social Work studenten? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
2
JE KUNT NIET WIJS ZIJN ZONDER KENNIS, MAAR JE KUNT VEEL KENNIS VERGAREN ZONDER WIJSHEID TE BEREIKEN A.N. WHITEHEAD Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
3
VRAAGSTELLING: Leren onze studenten Social Work voldoende kennis binnen het competentiegerichte onderwijs? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
4
ONDERZOEK Deel 1: Kwalitatieve verkenning van de kennis van enkele studenten Social Work Wat zijn interessante thema’s of aspecten om in een latere (kwantitatieve) fase meerdere studenten over te bevragen? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
5
Overweging bij keuze instrument
Competent = kennis daadwerkelijk toepassen, ook in moeilijke omstandigheden (Simons, 2007) Toetsing in authentieke situatie: eigen casus Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
6
Overweging bij analyse
Social Workers spreken weinig met expliciete kennistermen (Osmond & O’Connor, 2004) Hoe maak je de kennis dan zichtbaar, zonder hen tekort te doen? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
7
KENNIS ZICHTBAAR MAKEN IN PRAKTIJKVERHALEN VAN STUDENTEN….
HOE PAKT U DAT AAN? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
8
DEEL 1 ONDERZOEK Kwalitatieve verkenning van de kennis van 4e jaars studenten die het competentiegerichte curriculum gevolgd hebben Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
9
WELKE SOORTEN KENNIS? CONCEPTUELE KENNIS PROCEDURELE KENNIS
Verklarende kennis: know what & know why PROCEDURELE KENNIS Kennis over hoe te handelen: know how STRATEGISCHE KENNIS Kennis over wanneer toe te passen: know when KENNIS VAN DE SITUATIE Kennis over wat belangrijk is om naar te kijken/vragen wat gegeven is in de situatie: feiten Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
10
KENMERKEN VAN KENNIS OMVANG DIEPGANG STRUCTUUR KRITISCHE CONTROLE
Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
11
VRAAGSTELLING (deel 1) Hoe staat het voor met de omvang, diepgang en structuur van de kennis van 4e jaars studenten Social Work aan het eind van een competentiegericht curriculum? Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
12
METHODE Kwalitatief onderzoek: open interviews
Interview over eigen casus (omvang & diepgang) Visuele map maken (structuur) Kennislijst markeren (omvang & diepgang) Toevoegingen aan visuele map vanuit kennislijst (omvang, diepgang & structuur) Respondenten: 18 vierdejaars voltijd (6 CMV, 6 MWD en 6 SPH) Analyse m.b.v. 2 of 3 docenten per opleiding Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
13
KENNIS HERKENNEN: HULPMIDDEL VOOR DOCENTEN
CODEERHULP F = Feiten in de situatie H = Handelingen (procedurele kennis) K = Keuzeoverwegingen (strategische kennis) C = Concepten (conceptuele kennis) Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
14
STAND VAN ZAKEN Analyses met docenten zijn afgerond
Studenten ‘gescoord’ op diverse aspecten Expliciete en impliciete kennis Blikveld: smal of breed Beschrijvend of analytisch Eenvoudige of complexe structuur Wat wordt gemist Raakt het verhaal de kern van het beroep Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
15
VOORLOPIGE BEVINDINGEN
Social Work is een complex beroep dat kennis en wijsheid vereist. Voltijdstudenten zijn erg jong…. Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
16
VOORLOPIGE BEVINDINGEN
Social Work gaat over het gewone leven. De taal waarmee Social Workers hun werk beschrijven verdient aandacht in de opleiding Versterking van de beroepsidentiteit Onderscheid van de adequaat handelende leek Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
17
VOLGENDE STAP Scores verwerken tot uitspraak:
Voldoet de kennis aan wat van een 4e jaars verwacht mag worden? Nodig: model voor kennisontwikkeling Bv. Dreyfus (1986): Expertiseontwikkeling Beginner Gevorderd beginner Competent Vakvolwassen Expert Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
18
BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT EN INBRENG
Kennis in praktijkhandelen Social Work - HAN ronde tafel / M.v.Bommel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.