Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBert Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
26-6-2014 Modernisering algemene regels milieubeheer • minder regels, minder lasten • schrappen overbodige regels • algemene regels in plaats van vergunningen • één loket en meer gebruik maken van ICT kortom • Regels die werken, lasten beperken
2
Doel van de presentatie Leeswijzer bij ontwerp Activiteiten-AMvB waarom nieuwe amvb? reikwijdte structuur waar zijn voorschriften terug te vinden? wat zijn de uitgangspunten voor de AMvB? verdere planning
3
Waarom een nieuwe AMvB? kabinetsdoelstelling minder regels, minder lasten met behoud van milieubescherming werking van de huidige 8.40 AMvB’s wensen over flexibiliteit, handhaafbaarheid, verduidelijking en uniformering later Taskforce vergunningen
4
Welke AMvB’s worden samengevoegd? Motorvoertuigen Detailhandel en ambacht Woon-en verblijfsgebouwen Horeca-, sport-en recreatie Jachthavens Textielreiniging Bouw-en houtbedrijven Opslag-en transport Metalektro (nieuw) Voorzieningen en installaties Tankstations Tandartspraktijken algemene regels niet-vergunningplichtige 8.40 algemene regels 8.40 + 8.44 Wet milieubeheer Opslag ondergrondse tanks
5
Welke AMvB’s (nu) niet samenvoegen? Agrarische AMvB’s zoals Besluit Glastuinbouw, (ontwerp)-Besluit Landbouw Overige 8.44 AMvB’s zoals Bees A/B, Vuurwerkbesluit, LPG tankstations en Oplosmiddelenbesluit
6
Voor wie geldt de nieuwe AMvB? Oud bedrijven die nu onder de 8.40 AMvB’s vallen Nieuw bedrijven uit de metaalelektrosector vergunningplichtige bedrijven die straks onder nieuwe AMvB vallen door vervallen/ophogen uitsluitcriteria en het in hoofdzaakcriterium bedrijven uit andere sectoren zoals tandheelkundige labaratoria, zeefdrukkerijen en deel afvalverwerkende bedrijven
7
Structuur nieuwe algemene regels ministeriële regeling (maatregelen) AMvB (doelvoorschriften) Wet milieubeheer Wet verontreiniging oppervlaktewateren
8
Nieuwe algemene regels milieubeheer AMvB Hoofdstuk 1: begripsbepalingen, reikwijdte en procedurele bepalingen Hoofdstuk 2: inrichtingsgerelateerde aspecten Hoofdstuk 3: activiteiten en installaties (mede vergunningplichtig) Hoofdstuk 4: overige activiteiten en installaties Hoofdstuk 5: overgangs- en slotbepalingen Bijlage 1 Bijlage 2 Ministeriële regeling Middelvoorschriften (erkend en verplicht)
9
Hoofdstuk 1, algemeen begripsbepalingen (technische in bijlage 2) reikwijdte inrichtingen type A, B en C type A: geen melding type B: gehele AMvB van toepassing type C: vergunningplichtig of andere 8.40 AMvB; deel amvb is van toepassing inrichtingen vallen onder AMvB, tenzij bijlage 1 van toepassing is (lijst vergunningplichtige inrichtingen) geen Wvo-vergunning nodig
10
Hoofdstuk 1, algemeen delegatiebepaling verplichte en erkende maatregelen onder ministeriële regeling verwijzing naar richtlijnen, e.d. gelijkwaardige technische maatregel alternatieve maatregel bij verplichte maatregel -beslissing door bevoegd gezag alternatieve maatregel bij erkende maatregel -mag indien wordt voldaan aan doelvoorschrift
11
Hoofdstuk 1, algemeen Maatwerkvoorschriften vervangt nadere eis om beter aan te sluiten bij huidige praktijk niet alleen strenger, maar ook soepeler binnen bandbreedte alleen voor zover aangegeven bij de voorschriften anders: maatwerk via zorgplicht voorlopig huidige procedure Awb toelichting met verwijzing naar huidige rechtspraak
12
Hoofdstuk 1, algemeen Melding licht regime niet melden geen nieuwe melding nodig voor huidige 8.40 bedrijven geen melding voor bestaande bedrijven met vergunning koppeling met akoestisch onderzoek koppeling met lozingen vanuit bodemsanering digitale melding in de toekomst beperkt aantal indieningsvereisten
13
Hoofdstuk 2, inrichtingsgerelateerde aspecten Zorgplicht in plaats van kwalitatieve doelvoorschriften voor bodem, lucht, geur, licht, lozingen, afvalbeheer, waterbesparing en verkeer en vervoer mogelijkheid van maatwerk om zorgplicht concreet te maken, anders direct handhaven Lozingen Wanneer wvo-vergunning niet meer nodig Verbodsbepaling om te lozen, tenzij in de activiteit is toegestaan
14
Hoofdstuk 2, inrichtingsgerelateerde aspecten Gekwantificeerde doelvoorschriften en/of evt. maatwerkbepalingen voor lucht bodem afvalbeheer energiebesparing verkeer en vervoer geluidhinder trillinghinder geurhinder lichthinder financiële zekerheid
15
Hoofdstuk 3, activiteiten en installaties Van toepassing op inrichtingen die vergunningplichtig zijn of vallend onder ander 8.40 besluit Bijvoorbeeld afvalwaterbeheer warmtekrachtinstallatie in werking hebben van een wasplaats voor motorvoertuigen Zijn huidige 8.40/8.44 Besluiten aangevuld met lozingen
16
Hoofdstuk 4, overige activiteiten en installaties op- en overslaan van (gevaarlijke) stoffen en gassen voorzieningen en installaties (bijvoorbeeld stookinstallaties) processen (bijvoorbeeld activiteiten met hout, kunststof of metaal) overige activiteiten
17
Hoofdstuk 5, overgangs- en slotbepalingen Bestaande 8.40-bedrijven AMvB geldt meteen (2007) bestaande nadere eisen: gelden als maatwerkvoorschriften De 20.000 nieuwe bedrijven (Metalectro) AMvB geldt meteen (2007) onderwerpen geregeld in vergunning en amvb blijven 3 jaar gelden als maatwerkvoorschrift
18
Werken met een ICT-applicatie Waarom een ICT applicatie? De AMvB en de Ministeriele regeling zijn omvangrijk De relevante delen staan op diverse plaatsen in de AMvB en de Ministeriele regeling
19
ICT-vervolg Hoe werk het in het kort? Starten via website Vraag en antwoordspel om vast te stellen: •Of men onder de werking van de AMvB valt •Zo ja, welke onderdelen van de AMvB relevant zijn Uitdraai van de voorschriften die van toepassing zijn Melding bij nieuw bedrijf of bij uitbreiding/wijziging
20
Nu: vergunning of algemene regels? Buiten IVBAlgemene regelsVergunningIPPC Huidige situatie
21
2007: vergunning of algemene regels? Buiten IVB Licht regime Vergun ning IPPC Melding Situatie 2007
22
Administratieve en bestuurlijke lasten Administratieve lasten: Doelstellingen enerzijds vermindering lasten binnen nieuwe AMvB en anderzijds aantallen bedrijven Basis is de nulmeting die destijds is uitgevoerd. Op basis daarvan verplichtingen in beeld gebracht, reductie: 225 miljoen Wm en 14 miljoen Wvo.
23
Administratieve en bestuurlijke lasten 20.000 bedrijven niet meer vergunningplichtig reductie onderzoeksverplichtingen (verruimde reikwijdte, bodemonderzoeken), keuringen (brandblussers, stookinstallaties) en meldingen Uitvoeringskosten, indien dit wijzigingen zijn tov huidige amvb’s Bestuurlijke lasten: wordt momenteel onderzocht door Sira
24
Vervolgtraject 19 mei, ontwerp in Rijksmilieuhygiënische Commissie 13 juni, ontwerp in onderraad ministerraad 16 juni, ministerraad 23 juni, voorpublicatie, voorhang bij de Tweede Kamer eind augustus, 2e bestuurlijk overleg koepels bedrijfsleven en staatssecretaris begin oktober, ontwerp naar Raad van State 1 mei 2007, inwerkingtreding Besluit
25
Vervolgtraject Ministeriële regeling eerste overzicht van maatregelen gereed verder uitwerken in ministeriële regeling september 2006 regeling in ontwerp gereed voorpublicatie in staatscourant dus voor verzending aan RvS
26
Meer informatie over omgevingsvergunning of 8.40 AMvB’s? Informatie op VROM-site www.vrom.nl/840amvbswww.vrom.nl/840amvbs www.vrom.nl/vergunningenwww.vrom.nl/vergunningen www.omgevingsvergunning.vrom.nlwww.omgevingsvergunning.vrom.nl Maandelijkse nieuwsbrief Modernisering VROM-regelgeving www.vrom.nl/regelsdiewerken
27
26-6-2014 Modernisering algemene regels Landbouw
28
4 (deel)projecten 1.Modernisering (ontwerp) Besluit Landbouw 2.Onderbrengen van intensieve veehouderijen tot IPPC grens in algemene regels 3.Vereenvoudigen en onder algemene regels brengen van het Besluit Mestbassins 4.Beoordelen in hoeverre het besluit glastuinbouw (gedeeltelijk) onder algemene regels gebracht zou kunnen worden
29
Modernisering (ontwerp) Besluit Landbouw Omvormen van het (ontwerp) Besluit Landbouw naar de structuur van de activiteiten AMvB Het afbakenen van agrarische activiteiten Het afbakenen en afstemmen van algemeen voorkomende activiteiten Het opstellen van lozingseisen
30
Intensieve veehouderijen deels in algemene regels Het opstellen van algemene regels voor o.a. De uitstoot van ammoniak en stalsystemen Geurhinder ten gevolge van stalsystemen Het opslaan van vaste mest Het opslaan van afvalstoffen Het opslaan en verwerken van brijvoer
31
Vereenvoudigen regelgeving mestbassins Huidige situatie: Zelfstandig besluit Verwijzing in Besluit landbouw plus voorschriften voor bassins van voor 1987 Toekomstige situatie: Opslaan van mest wordt een activiteit in het gemoderniseerde Besluit landbouw regels worden vereenvoudigd
32
Besluit glastuinbouw Beoordelen in hoeverre bijlage 2 op kan gaan in het gemoderniseerde Besluit Landbouw Beoordelen in hoeverre bijlage 3 op kan gaan in het gemoderniseerde Besluit Landbouw
33
Huidige situatie agrarische bedrijven Buit- en IVB Algemene regels: Besluit Melkrundvee- houderijen Besluit Akkerbouw bedrijven Besluit Mestbassins Besluit Glastuinbouw Vergunning- Plicht Intensieve veehouderijen niet zijnde IPPC IPPC Intensieve veehou- derijen
34
Tussenfase Buit- en IVB Algemene regels: Besluit Landbouw Besluit Glastuinbouw Besluit Mestbassins Vergunning- Plicht Intensieve veehouderijen niet zijnde IPPC IPPC Intensieve veehou- derijen
35
Gemoderniseerd Besluit Landbouw Buit- en IVB Algemene regels: Gemoderniseerd Besluit Landbouw Besluit Glastuinbouw IPPC Intensieve veehou- derijen
36
Doelstellingen onderzoek 2 e tranche: Vaststellen hoeveel vergunningplichtige (VP) en hoeveel meldingplichtige (MP) inrichtingen er zullen zijn na inwerkingtreding activiteitenbesluit Advies over mogelijke bedrijfstakken die in de 2e tranche onder algemene regels gebracht kunnen worden
37
Eerste resultaten fase 1: Er zijn ongeveer 5.200 provinciale inrichtingen waarvan 100% VP Er zijn ongeveer 420.000 gemeentelijke inrichtingen waarvan 69% MP en 31% VP
38
Vraag: Aan welke activiteiten denkt u het eerst als u aanvullende bedrijfstakken of groepen inrichtingen onder algemene regels zou moeten brengen?
39
Gevolgen modernisering voor Wm- bevoegde gezagen -Minder bedrijven onder vergunningplicht: minder vergunningen -Meer bedrijven onder algemene regels: handhaving wordt belangrijker: -Complexere bedrijven onder algemene regels; -Prioritering handhaving -Wvo-vergunningplicht vervalt gedeeltelijk -Digitale melding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.