Download de presentatie
GepubliceerdRebecca Willems Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De patiënt in the LEAD: De EASYcare werkwijze en het waarom, wat en hoe van beter luisteren!
Voor een significante impact op de zorg voor (kwetsbare) ouderen !! 31 maart Bijscholing Hogeschool Ede
2
Waarom-wat-hoe Doelstellingen: 1. Noodzaak andere werkwijze verhelderen. 2. Begrip krijgen van LEAD (=EASYcare werkwijze). 3. Inzicht belangrijke onderdelen
3
180.000 ligdagen; waarvan 90.000 door ouderen (65+)
Waarom ligdagen; waarvan door ouderen (65+)
4
180.000 ligdagen; waarvan 30.000 door kwetsbare ouderen
Waarom ligdagen; waarvan door kwetsbare ouderen
5
Waarom Vraag het de patënt zelf: veel niet passende zorg: Patienten en naasten (N=308): 43% onderbehandelen; 34% overbehandelen; Artsen (N=486): 52% overbehandelen; 42% onderbehandelen Csie passende zorg olv G vd Wal, 2014
6
Oorzaken voor overbehandeling
Waarom n=105 n=249 % Communicatie met de patiënt: 52 50 Besluitvorming: 45 32 Begeleiding door hulpverlener: 44 28 Neiging tot (door)behandelen bij de arts: 33 35 Csie passende zorg olv G vd Wal, 2014
7
Dementie lichte-matige ernst, loopt met rollator.
Waarom Mw Fransen, 83 jr, getrouwd. Dementie lichte-matige ernst, loopt met rollator. Diagnoses: ernstig hartfalen en dikkedarm kanker
8
Hoe Innovatie Prioriteiten mw Fransen in zorg en welzijn?! LEAD: (= de EASYcare-werkwijze): 1. Luisteren: wat wil ze? 2. EAYSycare/medische informatie verzamelen 3. Afstemmen opties 4. Doel afspreken samen
9
Geriatrie in Radboudumc 2014
Hoe Geriatrie in Radboudumc 2014 Oudere in de de LEAD: Luisteren naar wat U wilt, gaan alle problemen na, stemmen de behandelopties af, en spreken daarna samen het behandeldoel af. We werken zo, omdat we een belangrijke bijdrage aan uw gezondheid en welzijn willen leveren!
10
Radboudumc: senior vriendelijk in 2013!
Waarom Radboudumc: senior vriendelijk in 2013!
11
Radboudumc: senior vriendelijk in 2015??
Waarom Radboudumc: senior vriendelijk in 2015?? Consequenties verzekeraars! 2014: -wat de oudere zelf wil centraal -GIDZ project over alle afdelingen -doelmatige zorg voor ouderen -in transmurale netwerken
12
We gaan werken met patient in de LEAD!
Wat Passende zorg ? We gaan werken met patient in de LEAD! De Easycare werkwijze.
13
mw Fransen in de Bachelor !
Wat Onderwijs 2015 : mw Fransen in de Bachelor !
14
Wat 2014 Onderzoek
15
Wat +
16
EASY-Care Seeing, hearing, communicating Looking after yourself
Wat + EASY-Care 1 Seeing, hearing, communicating 2 Looking after yourself 3 Getting around 4 Your safety 5 Accommodation and finance 6 Staying healthy 7 Your mental health and well-being
17
EASYcare TOS-triage flowchart
Stage 1: GP judgement 587 Non Frail 320 ? 64 36 Frail 28 203 231 (39,4%) Frail (aged > 70) V Kempen J et al. Br J Gen Pract. 2013;63:225-31
18
Predictive value EASYcare-TOS Frailty assessment (Adj for age, diseases, drugs)
V Kempen et al J Clin Epidemiol. 2014;67:
20
E-Health : Zorg & Welzijns Info Portal
Digitale overlegtafel 20
21
ZWIP Stop W. Derksen
22
“ZWIP” ? Persoonlijke community > 1000 ZWIPpers
Huisarts/ Specialist Apotheker Verpleegkundige Physio Maatschappelijk werker
23
Oudere met in de LEAD: Luisteren Easycare /medische inventarisatie Afstemmen opties Doelen afspreken
24
“Indien er één ding gedaan zou kunnen worden om de situatie voor u te verbeteren, wat zou dat dan zijn?” Doeldomein % Gezondheid 13 Mobiliteit 5 Emoties 1 Onafhankelijkheid 36 Sociale en familierelaties 4 Activiteiten en dagbesteding Woonsituatie 11 Zorg- en welzijnsvoorzieningen Communicatie over zorg 2 Anders 3 Robben Sarah, Thesis, Fam Pract & Br J Gen Pract 2012 ZOWEL NN – “100” unpublished work 2012
25
Epic versus emic
26
Beoordeel wilskracht en motivatie: Inhoud en richting:
Wilskrachtig Stevig/veerkrachtig Kwetsbaar Zwak / apathisch
27
Video oefening Wat wil de oudere heer bij deze opname
Video oefening Wat wil de oudere heer bij deze opname? EASYcare domeinen behulpzaam? Valkuil(en) om prioriteit te ontdekken?
28
Valkuilen voor het goed luisteren
-invullen -ongeduld -handelen -richtlijnen/routines -irritatie -….
30
gezamenlijke besluitvorming
Fase Voorbereiding Historie problemen voldoende in kaart gebracht? Wie neemt in dit gesprek de beslissingen Bepaal levensvisie en beleving: CAVE culturele verschillen Identificeer (behandel)doelen: ZORG en WELZIJN Choice Uitleg, informatie (Choice talk): KANSEN Option Option talk: (evt. keuzehulp) Decision Zorgplan besluitvorming (decision talk)
31
Skylla & Charibdis: Mooie, passende, doelmatige en duurzame zorg!
32
Paradox 500 ouderen opnames/maand 170 slechter eruit dan erin
(KNMG 2010)
33
Strategie Geriatrie Mrs Fransen in de LEAD! Smell of the place
Radboudumc onderscheidend goed voor oudere patiënten
34
Strategie Of dhr Fransen in de LEAD! Smell of the place
Radboudumc onderscheidend goed voor oudere patiënten
35
Easycare /medische inventarisatie Afstemmen opties Doelen afspreken
Wat + Oudere met in de LEAD: Luisteren Easycare /medische inventarisatie Afstemmen opties Doelen afspreken
36
De oudere patiënt in the LEAD-interactie:
Stellingen:het beoordelen van de wilskracht en motivatie van een oudere patiënten is een verpleegkundige handeling/observatie. De grootste valkuil hierbij is……….
37
De oudere patiënt in the LEAD-interactie:
Stellingen: Succesvol ouder worden staat of valt met het oplopen van beperkingen. De sleutel van goed oud worden is tegen je verlies kunnen
38
Geriatrie Radboudumc Uw Gids bij het ouder worden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.