Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter Wouters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Techniek in het basisonderwijs!
Cbs Skoalfinne
2
kerndoelen! De leerlingen leren onderzoek te doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik. De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze te maken en te evalueren. Hiervoor maken ze gebruik van technische procesvaardigheden.
3
Techniek draait om de competentie tot
ontwerpen maken gebruiken analyseren en beoordelen van producten
4
organisatie onderbouw: * 1 x in de 5 weken week opdracht van de leerlijn 1 x in de 5 weken een hoekopdracht na een klassikale uitleg uit de 4 kisten van de onderbouw ma. mi constructiemateriaal 20 uren per jaar techniek per groep middenbouw: * 1x in de 3 weken opdracht van de leerlijn in circuitvorm (keuze uit opdrachten van gr. 3, 4 of 5) * een groepje gaat bezig met techniekmateriaal * Techniekmateriaal vrijblijvend als keuzeopdracht 26 uren per jaar techniek per groep bovenbouw: * elke maand een les van de leerlijn met de hele groep (keuze uit opdrachten van gr. 6, 7 en 8) * Bij nme techniekopdrachten * techniekprincipes komen voor in crea lessen 31 uren per jaar techniek per groep
5
Doelen De leerling krijgt een goed beeld van techniek
vergroot zijn persoonlijke ontwikkeling leert om techniek voort te brengen verwerft kennis en inzicht in de wijze waarop producten tot stand komen leert om te gaan met technische producten ontdekt zijn eigen mogelijkheden en interesses t.a.v. techniek (succeservaring) ziet en ervaart technische principes door het zelf te doen!
6
registratie op het leerlijn formulier noteren de leerkrachten welke technische activiteiten aan de orde zijn geweest in de groep (kan groepsoverstijgend zijn).
7
beoordeling Via observaties wordt de ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van techniek bijgehouden. In het rapport vindt vanaf groep 3 een aparte beoordeling plaats van de technische vaardigheid. Ook bij de beoordeling van de creatieve vaardigheid, de rekenvaardigheid (inzicht) en de wereldoriënterende vakken tellen de technische vaardigheden mee. 2. In groep 8 wordt een attitude test afgenomen t.a.v. techniek.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.