Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriana Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Oorzaken van segregatie in het basisonderwijs
Anneloes Vandenbroucke & Ward Nouwen
2
SinBa onderzoek Sociaal-etnische segregatie in het Basisonderwijs
Steden Antwerpen, Genk en Gent Bestuderen van omvang (absoluut en relatief), oorzaken en effecten Onderzoeksmethoden & data oorzakenluik: Survey bij ouders (#1933) Diepte-interviews met schooldirecties (#21) Focusgroepen met ouders (#11)
3
Oorzaken van segregatie
Toegang tot en gebruik van informatiebronnen Schoolkeuzemotieven van ouders Inschrijvingskansen van ouders Profilerings- en aannamebeleid van scholen Quasi-marktwerking bij vrijheid van onderwijs
4
Toegang tot en gebruik van informatiebronnen
5
Toegang tot en gebruik van informatiebronnen
6
Negatieve schoolkeuzemotieven
7
Schoolkeuzemotieven naar religie
(*) Minstens een deel van de verschillen tussen de geloofsgemeenschappen kan niet worden verklaard vanuit opleiding of etnische afkomst
8
Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie
9
Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie
10
Rol van etnische schoolcompositie in schoolkeuzemotivatie
Achtergrondkenmerken van ouders SES, etniciteit en geloofsovertuiging Etnocentrische schoolkeuzemotivatie Proxy voor kwaliteit EN/OF voorkeur gesegregeerd BaO Tolerantieniveau t.a.v. aandeel etnische minderheden op school
11
Inschrijvingskansen
12
Inschrijvingskansen
13
Profilerings- en aannamebeleid van scholen
Gepercipieerde noodzaak tot profilering beïnvloed door (weerspiegeling) buurtcompositie Uitgesproken pedagogische profilering trekt aan maar stoot ook af Mate waarin een school uitpakt met open en multicultureel karakter bepaald door huidige (etnische) schoolpopulatie
14
Profilerings- en aannamebeleid van scholen
Kansarmere leerlingenpopulatie: meer nadruk op zorg => ongewenste push- en pulleffecten Kansrijkere leerlingenpopulatie: differentiatieaanbod naar boven en minder nadruk op zorgnoden van kansarmer publiek Getuigenissen geven sterke indicaties van ongegronde weigeringen en ontrading
15
Quasi-marktsituatie en implicaties voor het lokaal onderwijsbeleid
Quasi-marktwerking bij vrijheid van onderwijs Groepsgerelateerde tolerantiedrempels => ongewenst proces van segregatie en polarisatie Spanning tussen vrijheid van onderwijs en vraag naar desegregatie Nood aan extra ondersteuning van ouders én scholen met zwakkere marktpositie
16
Vragenronde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.