Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTania Baert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008
2
Indeling presentatie Basisgegevens CQI Gehandicaptenzorg Randvoorwaarden voor presentatie Resultaten meningpeilingen Publikatie op kiesBeter.nl Toekomstige ontwikkelingen
3
Basis CQI gegevens > Benchmarkstudie Gehandicaptenzorg Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
4
Resultaten Benchmarkstudie; het totaalplaatje Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
5
Achtergronden Benchmarkstudie; eindresultaat cliëntenraadpleging Bron: benchmark gehandicaptenzorg 2006
6
Van benchmark naar keuze- informatie; drie gegevensbronnen CQI-gegevens met betrekking tot: 11.598 cliënten intramuraal (mondeling) 16.259 vertegenwoordigers > 18 jaar 5.535 vertegenwoordigers < 18 jaar 103 lid-instellingen VGN
7
Van benchmark naar keuze- informatie; beschikbare thema’s Meetinstrument thema’s + vragen CQI-cliënten 4 25 vragen CQI-ouders < 18 jaar 10 41 vragen CQI-ouders > 18 jaar 11 42 vragen
8
Randvoorwaarden (concept) kwaliteitskaart gehandicaptenzorg Resultaten benchmarkstudie richtinggevend; Afstemming richtlijnen CKZ; Afstemming ‘standaard’ kiesBeter.nl format; Afstemming op wensen zorgaanbieders, cliënten en bestuurlijke kaders ‘Bescheidenheid’ m.b.t. de hoeveelheid te presenteren informatie
9
Meningpeilingen m.b.t. (concept) kwaliteitskaart gehandicaptenzorg Toetsing aan kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Meningpeiling onder organisaties (2x) Meningpeiling bij cliëntenpanel 1 (mensen met verstandelijke beperking) Meningpeiling bij cliëntenpanel 2 (mensen met een lichamelijke/visuele beperking) Meningpeiling/besluitvorming bij Stuurgroep Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
10
Toetsing aan kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Kwaliteitskader Stuurgroep Gehandicaptenzorg > set met kwaliteitsindicatoren Onderzoek FvO/CG-Raad/BOSK naar wensen cliënten > concept kwaliteitskaart CQI vragenlijsten Gehandicaptenzorg > ervaringen van cliënten en cliëntvertegen- woordigers Thema’s en Terminologie afgestemd
11
Geselecteerde thema’s voor de kwaliteitskaart (voorlopig) Ervaringen en oordelen cliënten: -Woonsituatie -Dagbesteding -Bejegening door mederwerkers -Zeggenschap Ervaringen en oordelen cliëntvertegenwoordigers -Voortgang en continuïteit -Informatieverstrekking -Deskundigheid medewerkers -Bejegening door medewerkers -Veiligheid
12
Profiel 1: relatief + drie sterren Oordeel over woonsituatie** Oordeel over dagbesteding** Oordeel over bejegening door medewerkers*** Oordeel over zeggenschap* bovengemiddeld*** gemiddeld** benedengemiddeld*
13
Profiel 4: relatief + vijf sterren + score op 1 – 100 schaal Oordeel over woonsituatie*****86 Oordeel over dagbesteding***74 Oordeel over bejegening medewerkers****81 Oordeel over zeggenschap*59 Sterk bovengemiddeld***** Bovengemiddeld**** Gemiddeld*** Benedengemiddeld** Sterk benedengemiddeld*
14
Voorbeeld Kwaliteitskaart Kiesbeter.nl (fictieve cijfers)
15
Meningpeiling vertegenwoordigers organisaties Gehandicaptenzorg Voorkeur beperkt aantal (belangrijke) thema’s; Lichte voorkeur voor 3-sterrensysteem met ondersteunende cijfers; Onderzoek naar mogelijkheden visualisering van cijfers (‘rupsgrafieken’, ‘thermometer’); Verklaringen van thema’s via ‘pop-ups’; Mogelijkheden tot vergelijking binnen clusters van instellingen.
16
Meningpeiling cliënten met een lichamelijke/visuele beperking Sterren + ondersteunende cijfers zijn niet problematisch (liever 1-10 dan 1-100); Cliëntenoordelen en oordelen cliëntvertegen- woordigers moeten beide vermeld worden; Kaart ‘voorbereiden’ op de toekomst, eventueel met ‘lege’ thema’s; Ondersteunende verklaringen via ‘pop-ups’; Heldere zoekstrategie ook voor mensen met een visuele beperking;
17
Meningpeiling cliënten met een verstandelijke beperking Sterren zijn op zich duidelijk, relatieve scores worden niet begrepen; Cliëntenoordelen en oordelen cliëntvertegen- woordigers beide vermelden; Beperk de hoeveelheid informatie; Pleidooi voor pictogrammen ter toelichting van de thema’s (+ aangepaste lettergrootte); Aparte kaart voor mensen met een verstandelijke beperking.
18
Verdere besluitvorming en procedure Definitieve voorstel voor kwaliteitskaart + toelichting ter besluitvorming naar Stuurgroep Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Controle instellingsspecifieke kaarten + formele toestemming voor publicatie op kiesBeter.nl door ca. 95 organisaties Publicatie eerste versie kwaliteitskaart op kiesBeter.nl (eind maart) Doorontwikkeling kwaliteitskaart met absolute cijfers + toelichtingen vanuit organisaties (tot eind mei) Doorontwikkeling CQI meetinstrumenten
19
Kwaliteitskaart Gehandicaptenzorg; de eerste versie 5-sterren systematiek (maximale differentiatie, uniformiteit t.o.v. VV&T sector) Sterren zijn gebaseerd op relatieve scores; Samenvattende introductie via beginscherm + uitleg thema’s via ‘pop-ups’; Extra uitleg over scoreberekening via achterliggend scherm; Mogelijkheden voor directie + cliëntenraad van instellingen tot uitleg bij scores
20
Discussiepunten Is voor de sector gehandicaptenzorg één kaart wel zinvol? Zijn instellingen vergelijkbaar? 3-sterren of 5-sterren? Als naast relatieve scores ook cijfers worden gepresenteerd, welke schaal is dan wenselijk? Op welke nivo’s van organisaties kunnen de resultaten het beste worden gepresenteerd?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.