Download de presentatie
1
Leren in een Kennissamenleving
2
LEREN IN EEN KENISSAMENLEVING
A.M.L. van Wieringen OCW Conferentie Kurhaus Scheveningen Woensdag 11 juni 2003 De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
3
Maatschappelijke steun Inzet Scholen: Grootzeil
Wat is onze ambitie? Kopgroep Lissabon Politieke steun Maatschappelijke steun Inzet Scholen: Grootzeil Incl aandacht voor achterstanden, schooluitval, beroepsonderwijskolom Overige Zeilen Andere leermogelijkheden inschakelen De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
4
Welke richtpunten? Voortijdig schoolverlaten 15% versus 19% en 10%
Aandeel bachelors exact/ techniek 80% hso voltooid Halvering laagscorende 15 jarigen Deelname aan LLL 15% versus 19% en 10% 5,8 pro mille versus 18,3 (=3 beste landen) (vrouwen 2,1 versus 13,8 in 3 beste landen) 68% versus 65% en 83% PISA: natuurkunde nr 6; wiskunde nr 1; leesvaardigheid nr 3 16% versus 8% en 19% De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
5
Perspectief op leren Nadruk op initiële levensfase
Verdeling over gehele levensloop Nadruk op formeel leren Leren School Nadruk op informeel leren
6
Leren elders: voorbeeld havo-vwo
Wat brengen aankomende studenten in? Studie-ervaringen o.m. Havo-vwo-diploma Extra vakken, bijlessen, herkansingen Vervolgopleidingen Maatschappelijke ervaringen o.m. Extra activiteiten Werkervaringen Leerervaringen buiten de school Overige inbreng o.m. Identificatie De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
7
Wat doen instellingen? Verschillende methoden gebruikt:
Sollicitatiebrief Opstel Schrijfopdracht Reflectie op motivatie voor de studie Motorisch toets Psychologische test Sociale intelligentietest Toelatingsgesprek Aanvullende begintoets Algemeen: (nog) te weinig gestandaardiseerd De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
8
Wel standaardiseren Havo/vwo kan leren van het beroepsonderwijs
Arbeidsproef (opdracht) Observatie van werkzaamheden (normale situatie) Simulatie/ nabootsingen Computersimulatie Cliëntsimulatie (assessment) Portfolio: geen schoenendoos, maar formele beschrijving relevante leerervaringen incl. oordeel van deskundige derde over deze leerervaringen/ Competentiekaarten EVC: demonstratie tbv vrijstellingen De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
9
Leren ook een taak van andere sectoren/ medeverantwoordelijkheid nemen
Bedrijven Culturele instellingen Sportverenigingen Wijkinstanties Zorginstellingen Schoolloopbaan of leerloopbaan? Vgl Medisch opleidingscontinuüm Recreatie/ toerisme en vooral: Internet De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
10
Het WEB is ook te zien als een leervoorziening.
Draagt bij aan het leren binnen scholen Groepen die niet of moeilijk zijn te bereiken Maakt koppelingen mogelijk die anders niet of veel moeilijker zijn te realiseren Leraren/ leerlingen/ studenten aanmoedigen contents (zoals ontwikkeld leermateriaal) op het net te zetten De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
11
Scholen gaan een relatie aan met andere leervoorzieningen
Versterking binnen de school Deel buiten de school plaatsen Werkzame combinaties uitzoeken Opnemen in erkenning/ examenprocedure Onderdeel van het diploma resp diplomering De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
12
Lossere koppeling (hoge)scholen en examens
Meer leermogelijkheden inzetten, meer leerplaatsen: steeds beoordeeld. Nieuwe student: breder geheel van leerervaringen, breder vastgesteld dan alleen door de school H.O. Examenstudent nieuwe stijl Certificaties voor leerloopbaan, levenslang leren Organisatie (certificatie-instanties, examencentra naast scholen?). Vgl TOEFL in plaats van eindexamen engels. De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
13
Met welke schoolsoorten
Meeste ervaring in beroepsonderwijs Recente ervaring in basisvorming In basisonderwijs veel buurtgerelateerde leerervaringen, excursies In voortgezet onderwijs nog veel potentieel onbenut: vrijetijdsclubs, sportverenigingen, jeugdsterrewacht, schaakclubs, hobbycomputerclubs Hoger onderwijs: veel niet-met-de-opleiding- verbonden bijbaantjes De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
14
Toneel/opera: cultuurvouchers
In welke maatschappelijke sectoren hebben we de meeste ervaring opgedaan Bedrijven/ arbeidsorganisaties: praktijkstage, bpv, duurzaam personeelsbeleid Toneel/opera: cultuurvouchers Sportwereld: opleidingen tot coach, instructeur Zorginstellingen: vanouds via praktijkstage Regeerakkoord: maatschappelijke stage Ervaring in verhogen effectiviteit van de leerplaats De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
15
Ervaring met effectiviteit en combinaties opbouwen
Ervaringen blijven beperkt tot de eigen sector of subsector (bv musea vs schouwburgen) Hoe kunnen we de ervaringen over en weer benutten? Welke voorwaarden (zoals certificatie), welke organisatievormen zullen dat bevorderen? Programma voor overdracht van effectiviteitservaringen Tussen (sub)sectoren Versterken van de ervaringen De opsomming symbolen (vierkantjes) invoegen / symbool webding (lettertype) Niveau 1 9 punten Niveau 2 8 punten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.