De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten Met deze powerpointpresentatie kan je flexibel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten Met deze powerpointpresentatie kan je flexibel."— Transcript van de presentatie:

1 Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten Met deze powerpointpresentatie kan je flexibel omgaan. Afhankelijk van de beschikbare tijd, de doelgroep of de vooropgestelde doelstelling kan je kiezen voor een korte, een lange of een extralange presentatie. Korte presentatie Inhoud: goedgekeurde decreet Ga dan meteen door naar slide 34 en wis de slides 8 tot en met 33 Lange presentatie Inhoud: alle stappen die genomen zijn in aanloop naar het decreet tussen 2008 en 2019 (geeft een ruimer kader en meer achtergrondinformatie) + goedgekeurde decreet Doorloop alle slides van en wis slides 68 tot en met 86 Extralange presentatie Inhoud: alle stappen die genomen zijn voorafgaand aan het decreet tussen 2008 en 2019 (geeft een ruimer kader en meer achtergrondinformatie) + goedgekeurde decreet + methodieken voor reflectie om aan de slag te gaan en samen na te denken over het nieuw decreet met je Lokaal Overleg Kinderopvang. Doorloop alle slides van 1 tot en met 86 en kies één of meerdere methodieken waarmee je aan de slag wil gaan. Sommige methodieken kan je ook combineren met andere methodieken.

2 Uit de pers… Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

3 Treedt in werking op uiterlijk 1 januari 2021
Decreet BO Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten is goedgekeurd op 3/05/2019 Volledige tekst: Treedt in werking op uiterlijk 1 januari 2021 Dit decreet legt de verantwoordelijkheid voor de organisatie van de buitenschoolse opvang de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten bij het lokaal bestuur. Het lokaal bestuur voert de regie over de buitenschoolse opvang en krijgt daarvoor middelen- via het Vlaams Gemeentefonds - op basis van algemene parameters als aantal kinderen woonachtig en schoollopend in de gemeente. ook nog een subsidie voor het aanbod kleuteropvang met kwaliteitslabel. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

4 Decreet BO Bekijk het volledige dossier in het Vlaams Parlement: Op de website van het Vlaams Parlement vind je meer info over Procedureverloop Documenten Stemming in de plenaire vergadering Meer details Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

5 Decreet BO procedureverloop Vlaams Parlement
Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

6 Waarom nood aan een nieuw decreet?
De door Kind en Gezin erkende IBO’ s kampen met overbezetting Lokale besturen moeten allerlei kunstgrepen uithalen om antwoord te bieden op: de nog steeds stijgende vraag naar opvang, de tijdsverslindende organisatie van en hoge kost voor vervoer tussen opvang en school Vlaamse regelgeving die elke samenwerking tussen kinderopvang, vrije tijds- of jeugdinitiatieven en onderwijs bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt. Structurele oplossingen en een nieuwe organisatie van de opvang en vrije tijd van schoolkinderen zijn nodig als antwoord op al die problemen en uitdagingen . Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

7 Een hele weg afgelegd Conceptnota Hoorzittingen 2008 Staten-Generaal
Denktank BKO Staten-Generaal Paritaire Commissie Decentralisatie Conceptnota Advies Serv, Sar, Vlor, Sarc, Jeugdraad Hoorzittingen Decreet 2008 Om te komen tot een decreet buitenschoolse activiteiten is er al een lange weg afgelegd tussen 2008 en 2019 en er is in de toekomst nog een hele weg af te leggen… 2019 Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

8 Denktank BKO Tijdspad 2008 Decreet buitenschoolse activiteiten
22/11/2019

9 Denktank BKO Reeds in 2008 startte Kind en Gezin vanuit het Sectoroverleg een denktank BKO Samenstelling = organisatoren, onderwijskoepels, gebruikers, lokale besturen en werknemers. Doel de standpunten en knelpunten inzake de opvang van schoolgaande kinderen te inventariseren; een gemeenschappelijke visie te ontwikkelen rond de organisatie van de buitenschoolse opvang. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

10 Denktank BKO Resultaat = visietekst buitenschoolse opvang met een “nest- en webfunctie”. nestfunctie garandeert een veilige en geborgen omgeving waar kinderen zich thuis voelen en (zelf)vertrouwen vinden. Het nest biedt jonge kinderen activiteiten aan en werkt daarvoor waar mogelijk samen met externe partners. Voor oudere kinderen is het nest een sterke uitvalsbasis van waaruit zij ‘vertrekken’ naar een activiteitenaanbod georganiseerd binnen het web. De nestfunctie van het opvangnetwerk zit verankerd in de formele buitenschoolse opvang en de scholen. webfunctie staat voor een gevarieerd keuzeaanbod van vrijetijdsactiviteiten voor kinderen, in samenwerking met externe partners uit de buurt. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

11 Meer info nest- en webfunctie:
Denktank BKO Meer info nest- en webfunctie: Meer info denktank buitenschoolse opvang: Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

12 Tijdspad Denktank BKO Staten-Generaal 2008 Slotcolloquium april 2014
Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

13 Staten-Generaal Slotcolloquium Staten-Generaal april 2014 Doel
Aanbevelingen en beleidsopties formuleren voor een hedendaagse aanpak van opvang en vrije tijd van schoolkinderen buiten de schooltijd en tijdens schoolvakanties Op vraag van Jo Vandeurzen (Welzijn, Volksgezondheid en Gezin), Pascal Smet (Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel) Philippe Muyters (Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport) Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

14 Staten-Generaal Wie: Experten inzake opvang en vrijetijd, verschillende actoren uit welzijnssector onderwijs jeugdsector sector vrije tijd lokale besturen 3 werkgroepen: Begrip schoolkinderopvang Kwaliteit Bestuurlijke organisatie De Staten-Generaal ging van start met drie inhoudelijke werkgroepen. In elke werkgroep zaten een vertegenwoordiging van werkgevers, werknemers en belangenverenigingen vanuit de verschillende sectoren (i.c. onderwijs, jeugd, sport en welzijn), een vertegenwoordiging van de ouders en van de kinderen, en deskundigen rond de tafel. De manier waarop de werkgroepen werden samengesteld moest een breed draagvlak creëren voor de geformuleerde aanbevelingen. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

15 Regie Staten-Generaal kwaliteitsvolle opvang en vrije tijd
kwaliteitsvol begeleidend en ondersteunend team in het belang van de kinderen coherent en continu aanbod op lokaal niveau bereikbare toegankelijke infrastructuur … scholen ontwikkelingskansen voor alle kinderen referentiekader maximaal inzetten op lokale samenwerking en afstemming opmerkelijke aanbevelingen en beleidsopties: - Het creëren van kwaliteitsvolle opvang en vrije tijd. - Nood aan coherent en continu aanbod op het lokaal niveau - Aanbevelingen over het aantal begeleiders per kind in functie van (zorg)behoeften van een kind vb kleuter-tiener, inclusie - Aanbevelingen over een kwaliteitsvol begeleidend en ondersteunend team in het belang van de kinderen: vrijwilligers én professionelen - Een bereikbare en toegankelijke infrastructuur die kinderen ontwikkelingskansen biedt: multifunctioneel gebruik, optimaal inzetten - Duidelijke keuze om maximaal in te zetten op lokale samenwerking en afstemming. = het lokaal bestuur versterkt in zijn rol als regisseur. Dit sluit aan bij het Witboek Interne Staatshervorming: ‘De regiebevoegdheid betreffende de buitenschoolse opvang en vrije tijd van schoolkinderen wordt gedecentraliseerd van het Vlaamse naar het lokale niveau.’ Regie Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

16 Staten-Generaal Meer info:
Aanbevelingen gebundeld: Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

17 Staten-Generaal Aanbevelingen Staten-Generaal werden vertaald in Vlaams Regeerakkoord + in de beleidsnota van van Minister Vandeurzen Beleidkeuzes Infrastructuur multifunctioneel Decentralisatie van bevoegdheden naar gemeenten / OCMW’s Proces begeleid door de paritaire commissie decentralisatie Deze aanbevelingen werden deels vertaald in het Vlaams regeerakkkoord en in de beleidsnota van Minister Vandeurzen waar zeker ook het multifunctioneel inzetten van infrastructuur een beleidskeuze is. In haar regeerakkoord gaf de Vlaamse regering aan om in overleg met de lokale besturen te komen tot een decentralisatie van een reeks bevoegdheden naar de gemeenten en OCMW’s. Dat proces zou worden begeleid door een Paritaire Commissie Decentralisatie, Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

18 Paritaire Commissie Decentralisatie
Tijdspad Denktank BKO Staten-Generaal Paritaire Commissie Decentralisatie Eind 2015 – 01/2016 Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

19 Paritaire Commissie Decentralisatie
Om de decentralisatie voor te bereiden ging eind 2015 een Paritaire Commissie aan de slag Vertegenwoordigers van de Vlaamse en de lokale overheid. Opdracht: belangrijkste elementen in kaart brengen die de lokale besturen als belemmeringen aanvoelen bij het autonoom uitoefenen van hun bevoegdheden. Vlaamse overheid zich zoveel mogelijk terugplooit op het formuleren van de strategische kaders, en dat de lokale besturen in volle vrijheid het beleid van hun bevoegdheden kunnen invullen. In het Vlaamse regeerakkoord  is een verregaande decentralisatie van bevoegdheden naar lokale besturen een speerpunt. De paritaire commissie decentralisatie kreeg van de Vlaamse Regering de opdracht om de belangrijkste elementen in kaart te brengen die de lokale besturen als belemmeringen aanvoelen bij het autonoom uitoefenen van hun bevoegdheden. De commissie werkte voorstellen uit inzake Organieke Regelgeving, Welzijn, Ruimtelijke Ordening en Leefmilieu, Mobiliteit, Economie en Werk, Wonen en Vrije Tijd. De betrokken ministers bespraken deze voorstellen in de Commissie bevoegd voor Binnenlands Bestuur. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

20 Paritaire Commissie Decentralisatie
De reorganisatie van de buitenschoolse kinderopvang kwam aan bod in de werkgroep ‘Welzijn’: Er wordt een nieuw kader voor de buitenschoolse opvang uitgewerkt. Daarbij kan de regiefunctie voor de buitenschoolse opvang worden gelegd bij de lokale besturen, zij het wil binnen verder uit te klaren randvoorwaarden. Het is tevens belangrijk om werk te maken van deregulering in, en afstemming tussen, de regelgeving in de betrokken sectoren. Hierbij kan onderzocht worden of een systeem van sociale voordelen een plaats kan krijgen. Eindrapport van de werkgroep ‘Welzijn’: Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

21 Paritaire Commissie Decentralisatie
Tijdspad Denktank BKO Staten-Generaal Eind 2015 Paritaire Commissie Decentralisatie Conceptnota Eind 2015 werden de aanbevelingen vanuit de Staten-Generaal meegenomen in de opmaak van de Conceptnota 'Krachtlijnen voor een nieuwe organisatie van de opvang en vrije tijd van kinderen'. Op deze conceptnota werd ook begin 2016 advies gegeven door volgende adviesraden: Serv, Sar, Vlor, Sarc, Jeugdraad. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

22 Centrale doelstelling:
Conceptnota: Krachtlijnen voor de kwaliteitsvolle opvang en vrije tijd voor kinderen Centrale doelstelling: Een geïntegreerd opvang- en vrijetijdsaanbod toegankelijk voor elk kind vanaf de kleuterschool dat er behoefte aan heeft. Een aanbod dat vorm krijgt door een samenwerking tussen opvang, onderwijs, jeugd-, sport-, cultuuraanbod en deeltijds kunstonderwijs. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

23 Kinderen Ouders Samenleving Centrale doelstelling
Conceptnota: Krachtlijnen voor de kwaliteitsvolle opvang en vrije tijd voor kinderen Centrale doelstelling Kinderen ontplooiingskansen en mogelijkheid op leuke vrije tijd voor alle kinderen Ouders participeren aan arbeidsmarkt, (beroeps-) opleiding volgen, persoonlijke ontplooiing Samenleving sociale cohesie en gelijke kansen Het aanbod moet inzetten op de ontplooiing van de kinderen, maar ook op een leuke vrije tijd. Het laat ouders toe te participeren aan de arbeidsmarkt en aan het maatschappelijk leven. Het bevordert de sociale cohesie en gelijke kansen. Het aanbod moet een kindgerichte, speelse omgeving realiseren, afgestemd op de eigenheid en interesse van jonge en oudere kinderen, dat kinderen - hoe divers ook - toelaat hun talenten te ontwikkelen en ruimte biedt om tot rust te komen. Kinderen moeten zich naar eigen keuze binnen het geheel van het aanbod ook vlot kunnen bewegen. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

24 Conceptnota: Krachtlijnen voor de kwaliteitsvolle opvang en vrije tijd voor kinderen
Het aanbod moet een kindgerichte, speelse omgeving realiseren, afgestemd op de eigenheid en interesse van jonge en oudere kinderen, dat kinderen - hoe divers ook - toelaat hun talenten te ontwikkelen en ruimte biedt om tot rust te komen. Kinderen moeten zich naar eigen keuze binnen het geheel van het aanbod ook vlot kunnen bewegen. Het aanbod moet een kindgerichte, speelse omgeving realiseren, afgestemd op de eigenheid en interesse van jonge en oudere kinderen, dat kinderen - hoe divers ook - toelaat hun talenten te ontwikkelen en ruimte biedt om tot rust te komen. Kinderen moeten zich naar eigen keuze binnen het geheel van het aanbod ook vlot kunnen bewegen. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

25 Conceptnota: Kernbegrippen
Regelluw: De buitenschoolse kinderopvang moet vorm krijgen in een regelluw kader: de conceptnota pleit voor deregulering en afstemming tussen de regelgeving in de betrokken sectoren. Er moet een referentiekader komen dat de doelstellingen en principes beschrijft over o.a. aanbod (continuïteit en diversiteit), participatie van kinderen en ouders, wijze waarop begeleiders ingezet worden en manier waarop team en samenwerkingsverband versterkt kan worden. Het referentiekader bevat geen normen. Maar biedt wel de garantie op kwaliteitsvolle samenwerking. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

26 Conceptnota: Kernbegrippen
Regisseur: De lokale besturen worden regisseur van het beleid: lokale besturen moeten autonomie krijgen om een lokaal beleid en aanbod te ontwikkelen op maat van wat lokaal nodig is. Zij ontwikkelen een geïntegreerde visie op opvang en vrije tijd van kinderen. Het lokaal bestuur kan de coördinatie-opdracht uitbesteden aan een opvang- en vrijetijdsinitiatief. De mogelijkheid om als lokaal bestuur regie- en actorrol te combineren wordt uitgeklaard en eventuele randvoorwaarden worden geformuleerd. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

27 Conceptnota: Kernbegrippen
Lokale samenwerking: Het aanbod moet vorm krijgen binnen een lokaal samenwerkingsverband. Die lokale samenwerking initiëren en faciliteren is de opdracht van het lokaal bestuur. Partners in het samenwerkingsverband vullen mekaar aan, werken complementair. Op termijn wordt er gestreefd naar afstemming van het aanbod met volwaardige partners complementair aan elkaar. De conceptnota formuleert duidelijk dat in de samenwerking er uitdrukkelijk respect moet zijn voor ieders eigenheid. Elke partner zet zijn sterktes in binnen wat voor hem haalbaar is. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

28 Conceptnota: Kernbegrippen
Infrastructuur: In de conceptnota is ook sprake van een multifunctioneel gebruik van infrastructuur. Financiering: er moet een gepaste en geactualiseerde financieringsregeling uitgewerkt worden. Mits een zorgzame transitie moet de financiering van het aanbod evolueren naar een financiering van de lokale besturen voor het aanbod Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

29 De conceptnota met adviezen:
Conceptnota: Krachtlijnen voor de kwaliteitsvolle opvang en vrije tijd voor kinderen De conceptnota met adviezen: Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

30 Tijdspad Conceptnota Hoorzittingen Denktank BKO Staten-Generaal
Paritaire Commissie Decentralisatie Conceptnota Advies Serv, Sar, Vlor, Sarc, Jeugdraad Hoorzittingen Maart tot juni 2016 Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

31 Hoorzittingen Rond deze conceptnota werden parlementaire hoorzittingen georganiseerd in het voorjaar van Ook de VVSG werd uitgenodigd en bepleitte onder meer het belang van lokale besturen als enerzijds regisseur van het aanbod op het grondgebied, anderzijds als actor in de organisatie van buitenschoolse opvang. Verslag van de hoorzittingen: Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

32 Hoorzittingen In het voorjaar van 2016 hield de Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin een reeks hoorzittingen over de nota van de Vlaamse Regering over de krachtlijnen voor een nieuwe organisatie voor de opvang en vrije tijd van kinderen. 16 maart 2016: hoorde de commissie Ann Lobijn, diensthoofd en stafmedewerker Kinderopvang, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten; Sylvia Walravens, stafmedewerker Kinderopvang, Kind en Gezin; Bruno Vanobbergen, kinderrechtencommissaris; en Dries De Smet, coördinator Vlaamse Jeugdraad. 27 april 2016: hoorde de commissie Iris Van Riet, algemeen secretaris SARC; Ann Vermorgen, ondervoorzitter, en Kristel Bogaerts, medewerker studiedienst, SERV; Dany Depreitere, voorzitter, UnieKO; Ann Van Damme, regiomanager, Landelijke Kinderopvang; en Mia Douterlugne, administrateur-generaal, en Marc Van den Brande, voorzitter Raad Basisonderwijs, Vlor. 4 mei 2016: hoorde de commissie Jan Bosmans, Vlaams Welzijnsverbond; Jo Van den Bossche, directeur Financiën, Planning en Strategie, Vlaamse Dienst Speelpleinwerk; Lutgard Vrints, attaché studiedienst, Gezinsbond; Hilde Linssen, stafmedewerker, Netwerk tegen Armoede; en Ilse Weeghmans, ondervoorzitter, en Gunter Naets, secretaris, SAR WGG. 18 mei 2016: hoorde de commissie Lieven Boeve, directeur-generaal, en Marc Van den Brande, stafmedewerker, Katholiek Onderwijs Vlaanderen; Patriek Delbaere, Onderwijs Vlaamse Steden en Gemeenten; Marc Smets, afdelingshoofd Onderwijsorganisatie en -personeel, GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeen-schap; Herman Van Driessche, algemeen directeur, Stichting Vlaamse School-sport; en Geert Meys, directeur, IBO De Buiteling. 25 mei 2016: hoorde de commissie Michel Vandenbroeck, vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, Universiteit Gent; Kelly Broos, kabinetsmedewerker schepen Claude Marinower, schepen Onderwijs Antwerpen; Jeanine De Buysscher, directeur dienst Kinderopvang, Departement Onderwijs, Opvoeding en Jeugd stad Gent; en Patricia Verheyden, experience director, en Annelies Van Hoorebeke, medewerker, Technopolis, als coördinatoren van het STEM-academie netwerk. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

33 Tijdspad Conceptnota Hoorzittingen Staten-Generaal
Denktank BKO Staten-Generaal Paritaire Commissie Decentralisatie Conceptnota Advies Serv, Sar, Vlor, Sarc, Jeugdraad Hoorzittingen Decreet Mei 2019 Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

34 Decreet BO Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten Werd bekrachtigd door de Vlaamse regering op 3 mei 2019 en is verschenen in het Belgisch Staatsblad op 27 juni 2019. Volledige tekst: Treedt in werking op uiterlijk 1 januari 2021 Een aantal volksvertegenwoordigers van de meerderheidspartijen in het Vlaams parlement (Katrien Schryvers, Lies Jans, Freya Saeys, Ingeborg De Meulemeester en Elke Wouters) dienden op 1 februari 2019 een voorstel van decreet in houdende de organisatie van buitenschoolse kinderopvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten, zoals sport- en jeugdinitiatieven, cultuuractiviteiten, deeltijds kunstonderwijs enz. Dit decreet legt de verantwoordelijkheid voor de organisatie van de buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten bij het lokaal bestuur. Het lokaal bestuur voert de regie over de buitenschoolse opvang en krijgt daarvoor - via het Vlaams Gemeentefonds - middelen op basis van algemene parameters als aantal kinderen woonachtig en schoollopend in de gemeente. Er is voor de gemeenten daarnaast ook nog een subsidie voor het aanbod kleuteropvang met kwaliteitslabel. Het decreet zal uiterlijk in werking treden op 1 januari Diverse uitvoeringsbesluiten moeten het decreet verder vorm geven. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

35 Decreet BO Het decreet moet nog verder geconcretiseerd worden in diverse uitvoeringsbesluiten. (zie verder nog te nemen stappen) Zie vanaf slide 51-52 Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

36 Decreet BO algemeen WAT?
Regelt de organisatie van buitenschoolse opvang en afstemming tussen buitenschoolse activiteiten*. * Buitenschoolse activiteiten = formeel georganiseerde activiteiten voor kinderen ongeacht door wie het georganiseerd wordt ongeacht de soort of de benaming (vb. chillen, knutselen, sport, muziek…) al dan niet betalend met inbegrip van kleuteropvang opvang lager onderwijs deeltijds kunstonderwijs Dat er een formele organisatie is, betekent niet dat je niet met vrijwilligers kan werken. Integendeel, dat is perfect mogelijk. In de meeste gevallen zijn de ouders niet aanwezig gedurende de activiteiten, al wordt dat zeker niet uitgesloten. Zo kunnen ouders zich (mee) inzetten en (mee)helpen binnen de formele organisatie. Vanuit het perspectief van ‘gedeelde opvoeding’ heeft het (nauw) betrekken van ouders zelfs een belangrijke meerwaarde. Daarentegen vallen informele buitenschoolse activiteiten in principe buiten dit decreet. Gedacht kan worden aan activiteiten die ouders zelf regelen met bijvoorbeeld grootouders, buren, vrienden of kennissen, behalve als die een formeel karakter krijgen, vb. aanbod openstellen voor ‘externen’ of omdat het lokaal bestuur er middelen aan toekent. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

37 Decreet BO algemeen WAT?
Bepaalde formele activiteiten blijven uitdrukkelijk buiten het toepassingsgebied van dit decreet vb. onderwijs, middagopvang op school, (semi-) internaten, jeugdhulp, exclusieve zorg voor kinderen met een handicap (met inbegrip van multifunctionele centra), gezondheidszorg en het passen op kinderen van klanten of bezoekers Bepaalde formele activiteiten blijven uitdrukkelijk buiten het toepassingsgebied van dit decreet: Decreet gaat niet over: onderwijs, middagopvang op school, (semi-)internaten, jeugdhulp, exclusieve zorg voor kinderen met een handicap (met inbegrip van multifunctionele centra), gezondheidszorg en het passen op kinderen van klanten of bezoekers (bijvoorbeeld: het IKEA-ballenbad). Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

38 Decreet BO algemeen Reikt kader aan voor een zorgzame transitie naar forfaitaire subsidiëring van de lokale besturen op termijn van 6 jaar. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

39 Decreet BO algemeen WAAROM?
Doelstelling buitenschoolse activiteiten Bieden kinderen ontplooiingskansen en speelmogelijkheden buiten schooltijd Laten ouders toe om te participeren aan de arbeidsmarkt of een (beroeps)opleiding te volgen Bevorderen sociale cohesie en gelijke kansen (maatschappij/samenleving) Niveau kind het bieden van een kindgerichte, uitdagende en speelse omgeving, aanvullend op het schoolleven van het kind en afgestemd op de eigenheid en interesses van kinderen, en het toelaten dat kinderen hun talenten ontwikkelen binnen een sfeer van vrije tijd, zonder formele of informele leerdruk. Buitenschoolse activiteiten kunnen bijdragen aan de taalontwikkeling van het kind, waaronder de verwerving van de Nederlandse taal, en aan het voorkomen van taalachterstand bij kwetsbare of anderstalige gezinnen.  Buitenschoolse activiteiten bieden kinderen ook tijd en ruimte om tot rust te komen en samen te zijn met hun vrienden. Het geïntegreerd aanbod laat ruimte voor autonomie en participatie. Kinderen hebben de ruimte om binnen het geheel van het aanbod zelf te kiezen. Dit impliceert de keuze om deel te nemen aan een georganiseerde activiteit, om vrij te spelen, om huiswerk te maken, om te rusten of gewoon te chillen. Kinderen kunnen ook mee beslissen over het gehele aanbod buitenschoolse activiteiten. In die zin is er ook ruimte voor vernieuwing van het aanbod in functie van de noden van de kinderen.  Buitenschoolse activiteiten zijn toegankelijk voor elk kind dat er behoefte aan heeft, met bijzondere aandacht voor kinderen van ouders die werken of een (beroepsgerichte) opleiding volgen en voor kwetsbare gezinnen (sociale functie) en voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte (inclusie). Niveau ouders ouders toelaten te participeren aan de arbeidsmarkt, door buitenschoolse opvang van kinderen tussen schooltijd en werktijd. Daarnaast biedt een geïntegreerd aanbod buitenschoolse activiteiten ouders de kans om een (beroepsgerichte) opleiding te volgen, bijvoorbeeld een taalcursus. Het laat ouders ook toe andere taken op te nemen, zoals vrijwilligerswerk en mantelzorg. Het aanbod moet afgestemd zijn op een diversiteit aan gezinsvormen. Ouders laten participeren bij de ontwikkeling van het aanbod is belangrijk om te komen tot een kwaliteitsvol geïntegreerd aanbod buitenschoolse activiteiten. Niveau van de /maatschappij - samenleving is bijdragen tot een gelijke kansenbeleid. Kinderen vormen de samenleving van de toekomst. Ze zijn ook de samenleving van vandaag en hebben recht op kwaliteitsvolle buitenschoolse activiteiten. Een geïntegreerd aanbod buitenschoolse activiteiten draagt bij tot een betere en meer democratische samenleving omdat het kinderen de kans biedt een positieve identiteit te ontwikkelen, om te leren op een respectvolle manier met anderen omgaan en om verbondenheid met anderen te ontwikkelen. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

40 Het Nederlands krijgt belangrijke plaats als verbindende taal.
Decreet BO algemeen Decreet geeft bijzondere aandacht aan kwetsbare gezinnen en kinderen met een specifieke zorgbehoefte. Het Nederlands krijgt belangrijke plaats als verbindende taal. >> Bijzondere aandacht voor kwetsbare gezinnen + kinderen met specifieke zorgbehoefte >> Nederlands krijgt belangrijke plaats als verbindende taal Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

41 Decreet BO algemeen HOE?
Komen tot een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse activiteiten voor alle kinderen via samenwerking tussen relevante actoren (onderwijs, welzijn, jeugd, cultuur en sport) en met een regierol voor de lokale besturen Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

42 Decreet BO rol / opdrachten lokaal bestuur
Lokaal bestuur neemt de regie op over de buitenschoolse activiteiten: Ontwikkelen van een lokaal beleid (onderdeel van meerjarenplanning ) Beslissen over de besteding + verdeling van de middelen Financieel Personeel Logistiek Infrastructureel Samenwerken met andere lokale besturen is mogelijk Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

43 Decreet BO rol / opdrachten lokaal bestuur
Voorwaarden Dialoog / samenspraak met relevante actoren Bijzondere aandacht voor kleuteropvang, kwetsbare gezinnen en kinderen met specifieke zorgbehoefte Stimuleren multifunctionele infrastructuur Neutrale regisseur zijn (o.a. door duidelijk scheiden regie – actor) Beheersmodel noodzakelijk! Organisatiemodel gaat uit van goeie dialoog tussen lokaal bestuur en werkveld, waarbij lokale actoren niet-bindend advies verlenen aan lokaal bestuur. Lokale regie betekent niet dat het lokaal bestuur alle aanbod buitenschoolse activiteiten zelf moet organiseren. Als een lokaal bestuur naast zijn rol van lokale regie ook de rol van organisator opneemt, dan moet er in een beheersmodel worden voorzien dat rolconflicten uitsluit. Dat is wat wordt bedoeld met het principe dat er een scheiding moet zijn tussen de rol van organisator en de rol van regisseur. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor het beheersmodel. Cfr. decreet Lokaal Sociaal beleid daarin zijn de zaken goed geformuleerd: transparante communicatie, democratische controle, inspraak, systematisch overleg Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

44 Decreet BO opdrachten lokaal samenwerkingsverband vormelijk
Eén lokaal samenwerkingsverband met diverse samenstelling van actoren vrijwillige deelname van actoren (geen koppeling aan ondersteuning / financiering ) cfr. Link Huis van het kind waarbij lokaal bestuur initiatief neemt en organiseert In principe is lokaal bestuur (vanuit regie) initiatiefnemer en organisator, maar: lokaal bestuur kan organisatie ‘outsourcen’ als lokaal bestuur ‘stilzit’ kan / kunnen andere(n) initiatief nemen Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

45 Decreet BO opdrachten lokaal samenwerkingsverband inhoudelijk
Advies geven aan lokaal bestuur: niet-bindend advies + op vrijwillige basis Uitvoeren van lokaal beleid (meerjarenplanning) Coördineren (operationeel): gezamenlijke doelstellingen en acties Stimuleren van gebruik van het Nederlands Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

46 Decreet BO Opdrachten Opdrachten van lokaal bestuur en lokaal samenwerkingsverband zijn verschillend, maar liggen in elkaars verlengde. Opdrachten van lokaal bestuur = strategisch beleidsniveau en hangen samen met andere beleidstaken (ruimer dan buitenschoolse activiteiten) Opdrachten lokaal samenwerkingsverband = operationeel niveau, praktijkgericht en specifiek van aard. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

47 Decreet BO kwaliteit: inspiratiekader
Vlaamse overheid ontwikkelt, in nauwe samenspraak met actoren (onderwijs, welzijn, cultuur, jeugd en sport) een inspiratiekader voor geïntegreerd aanbod buitenschoolse activiteiten. Inspiratiekader Bevat geen normen Wel hulpmiddel om te reflecteren over de werking Lokale praktijken Inspiratiekader=krijtlijn waarbinnen we kunnen kleuren De Vlaamse overheid ontwikkelt, in (nauwe) samenspraak met relevante actoren (onderwijs, welzijn, cultuur, jeugd en sport), een inspiratiekader voor een geïntegreerd aanbod buitenschoolse activiteiten. Het inspiratiekader bevat geen normen, maar is een hulpmiddel voor het lokaal bestuur en voor andere relevante actoren om te reflecteren over de eigen werking en de werking van het geheel. In het verlengde hiervan lijkt het ook belangrijk om te kijken naar goede praktijken op het vlak van samenwerking en/of geïntegreerde dienstverlening naar gezinnen met kinderen. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

48 Decreet BO Kwaliteit: kwaliteitslabel en ondersteuning
Kind en Gezin / Opgroeien Regie kan onder voorwaarden een kwaliteitslabel voor kleuteropvang toekennen (geen verplichting) en ondersteunt (al dan niet samen met derden) buitenschoolse opvang Kapstokken voor kwaliteit m.b.t.: Aanbod buitenschoolse activiteiten (voldoende divers, vrije keuze van kinderen, …) Toegankelijkheid voor kwetsbare gezinnen /kinderen Kwaliteitsvolle interacties kinderbegeleider – kind Competenties en gebruik Nederlandse taal medewerkers Uittrekstel strafregister In principe geen kwaliteitshandboek meer voorzien Kind en Gezin kent een kwaliteitslabel toe aan kleuteropvang. Organisatoren kunnen een kwaliteitslabel aanvragen, maar dat is noch een verplichting, noch een voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op subsidie. Kapstokken waarop kwaliteit minimaal betrekking heeft: - aanbod aan buitenschoolse activiteiten: Het (structurele) aanbod moet voldoende divers zijn. Het is daarbij belangrijk dat kinderen een stem krijgen. Het is cruciaal dat kinderen de kans en de ruimte krijgen om te kiezen. Dit impliceert de keuze om deel te nemen aan een georganiseerde activiteit, om vrij te spelen, om huiswerk te maken, om te rusten of om gewoon te chillen; de toegankelijkheid: Belangrijk daarbij is de aandacht voor de kwetsbare gezinnen (sociale functie) en voor kinderen met een specifieke zorgbehoefte (inclusie); de kwaliteitsvolle interacties tussen de medewerkers en de kinderen, waarbij de medewerkers beschikken over de nodige competenties en kennis van het Nederlands. Kinderen zien kwaliteitsvolle begeleiders als het belangrijkste criterium voor een goede opvang. Een goede begeleider biedt zorg en creëert spelmogelijkheden in functie van de brede ontplooiing van het kind. Medewerkers gaan actief in interactie met de kinderen, hebben aandacht voor het perspectief van het kind, tonen respect voor de autonomie van het kind, sluiten aan bij zijn belevingswereld, maken gebruik van een rijke taal, geven kwaliteitsvolle feedback op wat het kind onderneemt en kunnen omgaan met diversiteit aan kinderen en gezinnen. Om kwaliteitsvolle interactie verder vorm te geven gebruikt de buitenschoolse kleuteropvang met een kwaliteitslabel het Nederlands. het beschikken voor de medewerkers over een recent uittreksel uit het strafregister; - het gebruik van het Nederlands: De ondersteuning van de verwerving van de Nederlandse taal door (jonge) kinderen, mede in functie van het gelijkekansenbeleid, is een belangrijke beleidsdoelstelling van de Vlaamse overheid (supra). Dit kan enkel als het Nederlands effectief wordt gebruikt in de buitenschoolse kleuteropvang. Daarnaast moet het gebruik van het Nederlands eenduidige en duidelijke communicatie met de Vlaamse overheid, met het lokaal bestuur, met het lokaal samenwerkingsverband, met andere actoren en met de gezinnen mogelijk maken. De Vlaamse Regering kan bijkomende voorwaarden bepalen, bijvoorbeeld op het vlak van infrastructuur. Bij de verdere uitwerking is het niet de bedoeling dat de Vlaamse Regering inzake kleuteropvang meer regelt dan wat in dit decreet gevraagd wordt. De nieuwe regelgeving moet in verhouding staan tot de beoogde doelstellingen en het (grondwettelijk) gelijkheidsbeginsel eerbiedigen. Responsabilisering is een uitgangspunt: de Vlaamse overheid regelt in principe alleen het ‘wat’ en motiveert ook het ‘waarom’, maar spreekt zich zo min mogelijk uit over het ‘hoe’ (doelregelgeving). Daarnaast kan Kind en Gezin ondersteuning bieden, gericht op het versterken van organisatoren of actoren in hun zelfredzaamheid en initiatiefkracht, met het oog op een kwaliteitsvolle en duurzame dienstverlening. Specifiek voor het kwaliteitslabel is het de bedoeling dat het toezicht gebeurt door Kind en Gezin, door Zorginspectie en/of door een geaccrediteerde instelling. !!Opgemerkt wordt dat buitenschoolse activiteiten niet zijn gevat door het decreet van 17 oktober 2003 betreffende de kwaliteit van de gezondheids- en welzijnsvoorzieningen (zie: artikel 2, 1° van dat decreet). Dat betekent concreet dat de verplichtingen op het vlak van kwaliteitszorg, inclusief kwaliteitshandboek, niet van toepassing zijn. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

49 Decreet BO Subsidie Vlaamse Overheid geeft subsidie aan de lokale besturen, opgedeeld in 2 stromen: Algemeen (gelinkt aan Gemeentefonds) Specifiek: bij voorrang te besteden aan kleuteropvang met kwaliteitslabel Verdeling subsidiepot op basis van objectieve parameters / indicatoren: Aantal kinderen 2-12 jaar (domicilie / verblijfsregister) Aantal kinderen basisschool (op grondgebied gemeente) Bereik kwetsbare gezinnen Bereik kinderen met specifieke zorgbehoeften Rapportage en handhaving volgens Planlastendecreet Het lokaal bestuur krijgt Algemene middelen- via het Vlaams Gemeentefonds Specifieke middelen: subsidie voor het aanbod kleuteropvang met kwaliteitslabel. op basis van algemene objectieve parameters Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

50 Decreet BO Subsidie overgangsmaatregel
Overgangsplan / zorgzame transitie voor periode van (maximaal) 6 jaar Overgang toekenning forfaitaire subsidies aan lokale besturen Via gemeentefonds 6 jaar behoud van huidige subsidie voor IBO’s Of in onderlinge afspraak met lokaal bestuur kortere overgangsperiode ! Geleidelijke overgang van financiering van een aantal voorzieningen naar financiering van lokale besturen Organisatoren die op het moment van de inwerkingtreding van dit decreet subsidie krijgen vanuit Kind en Gezin, behouden onder bepaalde voorwaarden die financiering gedurende in principe eveneens zes jaar. Organisatoren die deze subsidie krijgen hebben er dus in principe nog ‘recht’ op tijdens die periode. Echter, het lokaal bestuur en de organisatoren kunnen de overgangstermijn in onderling akkoord inkorten. In dat geval wordt aan het lokaal bestuur voor de rest van de termijn een subsidie toegekend, waarvan het bedrag minstens gelijk is aan de totaliteit van de subsidies van de organisatoren met betrekking tot het grondgebied van de gemeente. Gedurende de overgangstermijn, hetzij zes jaar, hetzij de overeengekomen kortere termijn, zal Kind en Gezin de subsidie nog rechtstreeks uitbetalen aan de betreffende organisatoren. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

51 Decreet BO: volgende te nemen stappen
Het decreet treedt in werking op uiterlijk 1 januari 2021 moet nog verder geconcretiseerd worden in diverse uitvoeringsbesluiten. In het decreet zelf is sprake van volgende uit te werken regels: over het scheiden van de rol van lokale regisseur en de rol van organisator van een lokaal bestuur; met de voorwaarden waaronder andere actoren dan het lokaal bestuur de rol kunnen opnemen van organisator lokaal samenwerkingsverband; Nog een lange weg te gaan In het decreet zelf is sprake van volgende nog in uitvoeringsbesluiten uit te werken regels: - over het scheiden van de rol van lokale regisseur en de rol van organisator van een lokaal bestuur; - met de voorwaarden waaronder andere actoren dan het lokaal bestuur de rol kunnen opnemen van organisator lokaal samenwerkingsverband; - met de aanvullende voorwaarden voor kleuteropvang met kwaliteitslabel en nadere regels over kwaliteitslabel, o.a. over toezicht op de naleving van de kwaliteitsvoorwaarden; - met de definitie van kwetsbaar gezin en van kind met een specifieke zorgbehoefte; - over de uitbetaling van de subsidie artikel 12, 2de alinea (subsidie voor lokaal bestuur); - over de overgangstermijn. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

52 Decreet BO: volgende te nemen stappen
met de aanvullende voorwaarden voor kleuteropvang met kwaliteitslabel en nadere regels over kwaliteitslabel, o.a. over toezicht op de naleving van de kwaliteitsvoorwaarden; met de definitie van kwetsbaar gezin en van kind met een specifieke zorgbehoefte; over de uitbetaling van de subsidie (subsidiebedragen die noodzakelijk zijn voor het realiseren van deze opdrachten (en het eventueel financieel groeipad) uitwerken) over de overgangstermijn inspiratiekader uitwerken - met de aanvullende voorwaarden voor kleuteropvang met kwaliteitslabel en nadere regels over kwaliteitslabel, o.a. over toezicht op de naleving van de kwaliteitsvoorwaarden; - met de definitie van kwetsbaar gezin en van kind met een specifieke zorgbehoefte; - over de uitbetaling van de subsidie artikel 12, 2de alinea (subsidie voor lokaal bestuur); - over de overgangstermijn. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

53 Ondertussen zit de VVSG zit niet stil…
Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

54 Decreet BO belangenbehartiging reactie van de VVSG
Decreet biedt ruimte aan de lokale besturen voor lokaal maatwerk kansen om lokaal een samenwerking op te zetten tussen opvangvoorzieningen, scholen, cultuur-, vrije tijd-, jeugd- en sportinitiatieven, deeltijds kunstonderwijs enz. !! samenwerking die vooral het kind ten goede komt en alle kinderen naschools alle kansen geeft op ontplooiing en spelen. Het Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten biedt volgens de VVSG ruimte aan de lokale besturen voor lokaal maatwerk en om lokaal een samenwerking op te zetten tussen opvangvoorzieningen, scholen, cultuur-, recreatie- vrije tijd-, jeugd- en sportinitiatieven, deeltijds kunstonderwijs enz. Een samenwerking die vooral het kind ten goede komt en alle kinderen naschools alle kansen geeft op ontplooiing en spelen. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

55 Decreet BO belangenbehartiging reactie van de VVSG
heeft in zijn memorandum aan de Vlaamse regering zelf de overheveling van bevoegdheid buitenschoolse opvang én bijhorende middelen gevraagd. zal er over waken dat de lokale besturen voldoende middelen krijgen om deze opdracht kwaliteitsvol vorm te geven. De VVSG heeft in zijn memorandum aan de Vlaamse regering zelf de overheveling van bevoegdheid buitenschoolse opvang én bijhorende middelen gevraagd. En zal er uiteraard over waken dat de lokale besturen voldoende middelen krijgen om deze opdracht kwaliteitsvol vorm te geven. Zie verder Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

56 Algemene reactie VVSG bij voorstel van decreet
VVSG is tevreden over: beleidsverantwoordelijkheid leggen bij lokaal bestuur (strategische beleidsvisie, besteding middelen en initiatiefrecht tot oprichting samenwerkingsverband ligt bij lokaal bestuur) focus op alle kinderen, ook op kwetsbare gezinnen, op kinderen met een specifieke zorgbehoefte. focus op meerdere functies van kinderopvang: economische, sociale en pedagogische functie en vrijetijdsfunctie Algemene reactie bij voorstel van decreet: op 15 februari 2019 werd het Voorstel van decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten besproken op het Directiecomité Afdeling OCMW’s. Het resultaat van die bespreking werd bezorgd aan de initiatiefnemende volksvertegenwoordigers. VVSG is tevreden over: beleidsverantwoordelijkheid leggen bij lokaal bestuur (strategische beleidsvisie, besteding middelen en initiatiefrecht tot oprichting samenwerkingsverband ligt bij lokaal bestuur) *De VVSG vindt het logisch dat de bevoegdheid om de opvang en de samenwerking met de vrijetijdssectoren en de scholen vorm te geven lokaal wordt gelegd en dus wordt toevertrouwd aan de lokale besturen. Het lokaal bestuur moet ruimte krijgen om een eigen lokaal beleid vorm te geven en zelf keuzes te kunnen maken wat betreft afbakening doelgroep naar leeftijd, afstemming en bepaling van de ouderbijdrage, kwaliteitsafspraken enz. Wij zijn er van overtuigd dat dit lokaal – pedagogisch - verhaal het nodige enthousiasme kan meebrengen om ook afwachtende actoren toch mee te krijgen. De regietaak die de lokale besturen krijgen, gaat over de invulling van kinderopvang en over de samenwerking met de partners die de gezamenlijke doelstellingen onderschrijven. Regie rijkt niet zo ver dat er sprake is van zeggenschap in de eigen werking van de partners, naast de samenwerking. focus op alle kinderen, ook op kwetsbare gezinnen, op kinderen met een specifieke zorgbehoefte. focus op meerdere functie van kinderopvang: economische, sociale en pedagogische functie en vrijetijdsfunctie Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

57 Algemene reactie VVSG bij voorstel van decreet
focus op doelstelling organisatie van de buitenschoolse opvang (en niet op organisatie vrijetijdssector) focus op geïntegreerd aanbod, samenwerking en afstemming van aanbod met ruimte voor lokaal maatwerk Keuzevrijheid lokaal om al dan niet kleuteropvang met kwaliteitslabel te organiseren Overdracht (op termijn) van alle middelen naar de lokale besturen met een budgettair Vlaams meerjarenplan -focus op doelstelling organisatie van de buitenschoolse opvang (en niet op organisatie vrijetijdssector) *Eerder had de VVSG al aangedrongen op een decreet ‘kinderopvang’ met als doel de realisatie van kinderopvang en de coördinatie van elke mogelijke samenwerking. Een decreet ‘opvang en vrije tijd’ - gebruikte terminologie van eerdere versies decreet - zou de indruk kunnen wekken dat ook ‘de vrije tijd van kinderen’ via dit decreet geregeld wordt. Dit kan, volgens de VVSG, niet de bedoeling zijn van dit decreet. Voor een onbevangen lezer blijft het nog onvoldoende duidelijk wat het decreet nu precies omvat: heeft dit decreet de ambitie om het hele vrijetijdsaanbod voor kinderen en dus alle formeel georganiseerde activiteiten te regelen? (bijvoorbeeld het jeugdwerk op zondag, aanbod aan zaterdagopvang)? Een nog meer scherpe en heldere afbakening van wat al dan niet valt onder buitenschoolse activiteiten lijkt aangewezen. Wij lezen in het decreet dat er drie te onderscheiden (maar deels mekaar omvattende) zaken zijn: Buitenschoolse activiteiten: alle formeel georganiseerde activiteiten voor kinderen (ook jeugdwerk, opvang op school, aanbod sportdienst en sportverenigingen, aanbod cultuurdienst en cultuurverenigingen, commerciële initiatiefnemers, speelpleinwerk, enz.) Kleuteropvang (al dan niet met kwaliteitslabel) Opvang lager onderwijs (met uitzondering van jeugdwerk of sportverenigingen) -focus op geïntegreerd aanbod, samenwerking en afstemming van aanbod met ruimte voor lokaal maatwerk -Keuzevrijheid lokaal om al dan niet kleuteropvang met kwaliteitslabel te organiseren (al lijkt het voor de VVSG dat de koppeling met de subsidie - deel subsidie dat bij voorrang wordt besteed aan kleuteropvang met kwaliteitslabel - daar wel een effect kan op hebben en dat het in de praktijk zal aanvoelen alsof een aanbod kleuteropvang met kwaliteitslabel verplicht is); -overdracht (op termijn) van alle middelen naar de lokale besturen met een budgettair Vlaams meerjarenplan Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

58 Standpunt VVSG: Pleidooi voor een goed budget
Middelen die lokale besturen krijgen om opdracht te realiseren De invulling van het decreet hangt natuurlijk af van de middelen die de Vlaamse overheid ter beschikking stelt van de lokale besturen om deze bevoegdheid kwaliteitsvol te realiseren. De VVSG vraagt op korte termijn duidelijkheid over de middelen die het op korte en middellange termijn ter beschikking stelt voor de realisatie van dit decreet. een financieel groeipad en een concrete Vlaamse meerjarenplanning die elke gemeente zicht geeft op het beschikbaar budget is daarbij noodzakelijk. Pleidooi voor een goed budget: op 17 mei 2019 werd het financieel luik van het decreet besproken en goedgekeurd op het Directiecomité Afdeling OCMW’s. Voorlopig werden een aantal algemene uitgangspunten goedgekeurd. De VVSG wil ook – op basis van een aantal lokale situaties vandaag – een bedrag kleven op de subsidie die een lokaal bestuur idealiter moet ontvangen van Vlaanderen voor het realiseren van deze opdracht. Deze oefening loopt momenteel binnen de VVSG. In dit voorstel nog vragen over: Middelen die lokale besturen krijgen om opdracht te realiseren De invulling van het decreet hangt natuurlijk af van de middelen die de Vlaamse overheid ter beschikking stelt van de lokale besturen om deze bevoegdheid kwaliteitsvol te realiseren. De VVSG vraagt dat Vlaanderen aan de lokale besturen op korte termijn duidelijkheid geeft over de middelen die het op korte en middellange termijn ter beschikking stelt voor de realisatie van dit decreet. *Huidig budget Kind en Gezin voor initiatieven buitenschoolse kinderopvang is ongeveer 88 miljoen. Rekening houdend met een totale doelgroep van kinderen in de leeftijdscategorie betekent dit – zonder financieel groeipad - een subsidiebedrag van 129 euro/kind/jaar. Het is voor de VVSG duidelijk dat dit bedrag absoluut onvoldoende is om de geformuleerde doelstellingen kwaliteitsvol te realiseren. Een financieel groeipad en een concrete Vlaamse meerjarenplanning die elke gemeente zicht geeft op het beschikbaar budget is daarbij noodzakelijk. Graag zien wij dit idee van een financieel groeipad nog sterker verankerd in de toelichting bij het decreet. * Graag zien wij dit idee van een financieel groeipad nog sterker verankerd in de toelichting bij het decreet. Het kan ook onmogelijk de bedoeling zijn dat gemeenten die op basis van de parameters en indicatoren recht hebben op middelen (of meer middelen dan nu op hun grondgebied beschikbaar zijn) zouden moeten wachten op (bijkomende) middelen tot 2027. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

59 Standpunt VVSG: nog vragen over
Timing inwerkingtreding decreet en overgangsperiode Het decreet stelt als uiterste inwerkingtredingsdatum 1 januari overgangsperiode van 6 jaar. ! deze data vallen niet samen met meerjarenplanning ( ). !! lokale besturen willen duidelijkheid over de subsidiebedragen en dus zal in veel gemeenten dan ook pas na 2020 (opmaak meerjarenplanning) de integratie van deze bevoegdheid gebeuren. Timing inwerkingtreding decreet en overgangsperiode: Het decreet stelt als uiterste inwerkingtredingsdatum 1 januari En een overgangsperiode van 6 jaar. De VVSG betreurt dat deze data niet samenvallen met de meerjarenplanning ( ). Wellicht zullen lokale besturen om deze bevoegdheid in de meerjarenplanning ( ) te verankeren duidelijkheid vragen over de subsidiebedragen en zal in veel gemeenten dan ook pas na 2020 (opmaak meerjarenplanning) de integratie van deze bevoegdheid gebeuren. Voor de volgende legislatuur ( ) is het wel aangewezen dat de overgangsperiode stopt eind 2024 (en dus maximaal 5 jaar duurt ipv 6 jaar) zodat dit maximaal afgestemd is met de lokale planningskalender. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

60 VVSG zit niet stil: klankbordgroep
In juni 2016 neemt VVSG het initiatief om samen met partners een Klankbordgroep op te richten. Leden van de klankbordgroep zijn: FARO (Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed) Vlaams Instituut voor Sportbeheer en Recreatiebeleid vzw (ISB), Vlaamse Dienst Speelpleinwerk (VDS), Ambrassade, Vereniging Vlaamse Jeugddiensten, Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw (VVBAD), Vereniging Vlaamse Cultuur- en gemeenschapscentra (VVC), Forum voor Amateurkunsten Oprichting klankbordgroep Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

61 VVSG zit niet stil: klankbordgroep
De opdrachten van de klankbordgroep zijn de volgende: Delen kennis en informatie Analyseren van concepten en diverse modellen lokaal beleid Adviseren Signaleren van sector overschrijdende problemen en uitdagingen Informeren/sensibiliseren Ontwikkelen van werkinstrumenten en ondersteuning Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

62 VVSG zit niet stil: klankbordgroep
De klankbordgroep formuleerde eind 2016 een signaal aan minister Vandeurzen en volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers om werk te maken van een decreet. Naar aanleiding van dit signaal is de Klankbordgroep uitgenodigd geweest door Katrien Schryvers (begin 2017). Tijdens dit overleg legde de volksvertegenwoordiger een voorstel van decreet voor. De klankbordgroep mocht hierop reageren. De klankbordgroep formuleerde eind 2016 een signaal aan minister Vandeurzen en volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers om werk te maken van een decreet. “Met de nieuwe gemeentelijke legislatuur voor de deur, rest er ons nog 1 jaar om dit decreet vorm te geven. Liever zien onze organisaties een decreet tot stand komen ruim voor 1 januari 2019 zodat de lokale besturen in de meerjarenplanning voldoende rekening kunnen houden met de inhoudelijke krachtlijnen. Maar, voor onze organisaties is het ook belangrijk dat een dergelijk belangrijk decreet, in overleg en betrokkenheid met de betrokken sectoren en organisaties vorm krijgt. Onze organisaties geven alvast mee dat zij graag bereid zijn om over dit decreet in dialoog te gaan, met als ambitie een kwaliteitsvol en voor de lokale besturen en betrokken actoren werkbaar verhaal.” Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

63 Aanbod VVSG: Lerend netwerk van 4 dagen Start 24/09, loopt tot in 2020
VVSG zit niet stil: vorming Lerend netwerk Regie Buitenschoolse activiteiten Aanbod VVSG: Lerend netwerk van 4 dagen Start 24/09, loopt tot in 2020 Doelpubliek: regisseurs van het samenwerkingsverband In samenwerking met VDS, Bataljong en ISB Meer info? of Doelstelling Lerend Netwerk Het Lerend netwerk zet in op: informeren, inspireren via praktijkvoorbeelden, maar ook via verfrissende reflecties en meningen, uitdaging, inzichten, kennis en ervaringen delen met relevante sectoren en onderling, uitwisselen met andere besturen over aanpak, oplossingen en werkwijzes. Ambitieus? We gaan er helemaal voor. We zetten jou als deelnemer aan de slag met concrete werkinstrumenten en maken werk van sleutelcompetenties als omgaan met weerstand, netwerk en overleg begeleiden. Doelgroep Beleidsverantwoordelijken en -makers regie buitenschoolse opvang tewerkgesteld in een lokaal bestuur, zowel medewekers als mandatarissen zijn welkom. Iedereen die binnen een lokaal bestuur verantwoordelijk is voor het realiseren van een samenwerking tussen de diverse betrokken partijen, zoals scholen, cultuur-, recreatie-, vrije tijd-, jeugd- en sportinitiatieven, speelpleinwerk, deeltijds kunstonderwijs enz.), ongeacht zijn hoofdopdracht. In het Lerend netwerk brengen we steden en gemeenten van allerlei plumage samen: centrumstad, landelijke gemeente, organisator buitenschoolse kinderopvang of net niet, veel middelen of veel minder middelen. Tijdens de dag is er telkens een gezamelijk gedeelte, maar gaan we vooral ook aan de slag in kleine werkgroepen waardoor uitwisseling echt kan bevorderd worden met gelijkgezinden of besturen/medewerkers met gelijkaardige uitdagingen. Programma Dag 1 (dinsdag 24 september): Kind centraal - Kind en Gezin, Hallepoortlaan 27 te 1080 Brussel - Werk maken van een visie op buitenschoolse opvang en de samenwerking met/rol van diverse partners in de gemeente (vanuit een omgevingsanalyse) - Aan de slag met de kinderrechten Dag 2 (dinsdag 26 november 2019): Partners centraal - Huis van het Nederlands, Philippe de Champagnestraat 23 te 1000 Brussel - Werk maken van een lokaal samenwerkingsverband buitenschoolse opvang met iedereen die een aanbod heeft voor schoolkinderen - Aan de slag met relevante partners Dag 3 (2020): Kwaliteit centraal - Werk maken van een kwaliteitsvol aanbod - Aan de slag met het inspiratiekader en de kwaliteitsvoorwaarden van Kind en Gezin (kleuteropvang) Dag 4 (2020): Participatie - Werk maken van participatie van ouders, kinderen en de betrokken lokale actoren - Aan de slag met allerlei vormen van participatie Kostprijs: 150€ Voorlopig volzet: er is een wachtlijst Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

64 VVSG zit niet stil: Info decreet website
Geen paswoord nodig Werkgroep BAR - sessie

65 VVSG zit niet stil: Info decreet website
Werkgroep BAR - sessie

66 VVSG zit niet stil: Info decreet website
O.a. Deze powerpoint Lokaal Overleg Profiel van de regisseur buitenschoolse opvang Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

67 VVSG zit niet stil: Info decreet website
O.a. Stad Leuven: Kinderkuren – bekijk het filmpje waarin schepen Bieke Verlinden tekst en uitleg geeft bij Kinderkuren Stad Eeklo: artikel “Tijdens de opvang naar de zwem of basketles”: Stad Eeklo toont hoe de samenwerking tussen opvang en vrijetijdsinitiatieven vorm kan krijgen artikel Lokaal, juni 2019 Binnenkort vind je hier meer voorbeelden uit de praktijk. Houd deze pagina dus zeker in de gaten. Fiches lokale praktijken Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

68 Tijd voor actie: Aan de slag met je LOK
Wil je aan de slag gaan met de mensen binnen het LOK rond de toekomst van de buitenschoolse activiteiten: probeer dan deze methodieken uit om samen na te denken over het nieuwe decreet. Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

69 Methodieken: overzicht
Opwarmer /afsluiter En jij? Ben jij tevreden? SWOT-analyse met verschillende brillen Bijvoegen - Bannen – Behouden Struikelblokken en kansen DNA-spiegel van de partners Kaart samenwerking Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

70 Hoe ver staat jouw lokaal bestuur / gemeente inzake samenwerking?
Opwarmer / afsluiter Hoe ver staat jouw lokaal bestuur / gemeente inzake samenwerking? Samenwerken met ? Kinderopvang Speelplein Sport Cultuur Bib Andere vrije tijd Onderwijs Opstelling: roep de mensen op om recht te staan en een plaats in te nemen in de zaal Opdracht Plaats jezelf verspreid in de zaal vooraan in de zaal: dit zit al goed in onze gemeente – achteraan in de zaal: hier hebben wij nog niets rond gedaan in onze gemeente Stel de vraag voor de presentatie: Opvang en vrije tijd : Hoe ver staan jullie in jullie lokaal bestuur inzake samenwerking? Samenwerken opvang – speelplein – sport – cultuur – bib Onthou deze plaats Na de presentatie plaatst iedereen zich terug op dezelfde plaats in de zaal van bij de start Stel opnieuw dezelfde vraag: Na het horen van de presentatie, wil je je verplaatsen (mensen aan het woord laten die naar voor of achter zijn geschoven) Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

71 Wat maakt je verdrietig? Wat maakt je opstandig?
En jij? Ben jij tevreden? Wat maakt je blij? Wat maakt je verdrietig? Wat maakt je opstandig? Waar geraak je van in de war? Wat verwondert je? Waar ben je door geraakt? Iedereen krijgt 3 post it’s en een balpen. De begeleider loopt rond. Als hij 'duo' roept, zoeken alle mensen een partner. De begeleider stelt een vraag en in de gevormde duo's voeren de deelnemers een kort gesprekje (Wat vind jij daarvan?) tot er opnieuw 'duo' wordt geroepen. Op de post-it vatten ze het gesprek samen: in één woord of een korte. Deze post-it kunnen ze plakken op het bord met de SWOT analyse. (zie volgende slide) Daarna lopen ze rond tot opnieuw 'duo' wordt geroepen. Instructies: - Iedereen krijgt 3 post-its + balpen - Iedereen loopt rond in ruimte: goed verspreiden Begel. roept ‘duo’: je zoekt een partner + begel. leest de vraag, vb. “wat maakt je blij?” per duo voer je kort gesprek Vat het gesprek samen in 1 woord of 1 zin duidelijk schrijven + goed samenvatten. Plak de post-its op het bord met de SWOT analyse Daarna opnieuw rondlopen in ruimte - ‘duo’ - 2de zin enzovoort Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

72 STERKTES ZWAKTES KANSEN BEDREIGINGEN SWOT-analyse
Post-it zijn op bord met SWOT-analyse geplakt Nadien : “Zijn er nog post-its waar je geen plek voor vond? “ Tijd om alles te clusteren en te noteren van op de post-its Bespreken van de resultaten uit de SWOT analyse: kort samenvatten Bespreken van de SWOT analyse: “Is dit voornamelijk vanuit onze eigen bril (als professional de ‘nerd-bril’)?” KANSEN BEDREIGINGEN Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

73 Verschillende brillen!
Er is ook nog de bril van -Kind -Ouder -Bestuur -Externen/partners/andere (vrijetijds)actoren “Kunnen we vanuit deze brillen nog zaken in het schema aanvullen?” “Wat missen we nog als we kijken vanuit de bril van kind/ouder/bestuur?” Op post-it schrijven + SWOT-analyse verder aanvullen met extra (andere kleur) post-its Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

74 BIJVOEGEN BANNEN BEHOUDEN CONCLUSIE Als conclusie
- “Wat wil je … Behouden uit de SWOT-analyse?” Behouden : sowieso sterktes en kansen (linker kant) + “Zijn er nog zaken die je wil behouden? “ - “Wat wil je… nog Bijvoegen (veranderen)?” aan de zwaktes of bedreigingen? (rechterkant) - “Wat wil je… nog Bannen (veranderen)?” “Welke zwaktes en bedreigingen wil je bannen?” BEHOUDEN Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

75 Struikelblokken en kansen?
Methodiek met beweging Na het horen van de info mbt nieuw decreet wat zijn je struikelblokken? Waar zie je kansen? Mensen die struikelblokken zien: hurken en zichzelf kleiner maken + verwoorden waarom (mensen aan het woord laten) Mensen die kansen zien: superman beweging maken + verwoorden waarom (mensen aan het woord laten) Wie heeft nog andere bewegingen? Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

76 DNA spiegel van de verschillende partners
Vrije tijds-DNA van jouw kinderopvang? Naar aanleiding van de goedkeuring van het decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten zullen de bestaande kinderopvangvoorzieningen één van de partners zijn in het samenwerkingsverband. Tijd om je (kinderopvang- of vrijetijds) voorziening nog meer te gaan profileren. - Wat zijn volgens jou de beste en de belangrijkste eigenschappen van je (kinderopvang- of vrijetijds) voorziening. - Wat maak je UNIEK in de vrijetijdsbeleving van kinderen? - Wat onderscheid je van de andere diensten? Decreet buitenschoolse activiteiten

77 Profilering van de verschillende partners
Rol = een functie Of Karakter = een eigenschap Unieke trekken = wat onderscheidt je van andere spelers? Bewijzen = wat bewijst dat je uniek bent? Decreet buitenschoolse activiteiten

78 DNA-spiegel de verschillende partners
Rollen Wie en wat ben je voor kinderen / ouders? Karaktertrekken Hoe ben je voor kinderen? Unieke trekken Wat onderscheid jou van de partners? Bewijzen Wat kan je voorleggen om de andere kwadranten te bewijzen (je CV) Methodiek en aanpak: In 2 of meerdere kleine groepen 20 minuten nadenken over rollen en over karakter Bv. Rol bv. aanbieder, reddingsboei (voor ouders), vertrouwenspersoon, een speelmaatje, een helpende hand, een steun … Karakter bv. betrokken, meegaand, flexibel in aanbod, origineel in aanbod, staan open voor suggesties, … Terugkoppelen in grote groep en samenbrengen In (andere) 2 of meerdere kleine groepen 20 minuten nadenken over unieke trekken en bewijzen Unieke trekken bv. continuïteit in de begeleiding van kinderen, je kent de kinderen door en door, geeft elk kind een kans, iedereen is welkom, op alle nodige momenten opvang aanbieden (ook SVD, ook vakantie, ook voor- en na …) lummeltijd, tijd voor vrienden, leeftijdsgenoten, ook buiten leeftijdscategorieën, ook voor broers en zussen op zelfde locatie … hebben aandacht voor de 7 B’s (betaalbaarheid, bereikbaarheid,…) Bewijzen Bv. we hebben een tienerhoek, we hebben geen lijftijdsgrens, alle kinderen spelen door elkaar, kiezen waar, met wie en wanneer, vrij aanbod binnen OSA-kader … Woordvoerders uit de kleine groepen vatten alles samen via een plenaire terugkoppeling in de grote groep. Procesleider noteert samenvatting op de DNA staalkaart van de opvang. (zie volgende slide) Decreet buitenschoolse activiteiten

79 DNA staalkaart van de kinderopvang
Procesleider noteert samenvatting op de DNA staalkaart van de opvang. Decreet buitenschoolse activiteiten

80 Decreet buitenschoolse activiteiten
22/11/2019

81 Kaart samenwerking Teken je opvang/vrijetijdsinitiatief
Teken jezelf in de opvang/ vrijetijdsinitiatief Teken mensen/diensten waar je nu mee samenwerkt Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

82 Kaart samenwerking Meerwaarde Belang Interesse Afhankelijkheid
Eigen identiteit Ga samenzitten met iemand en bekijk per twee 2 van de samenwerkingen en koppel er telkens één woord aan: Meerwaarde Belang Interesse Afhankelijkheid Eigen identiteit Bijvoorbeeld: multi move wordt op dinsdag georganiseerd in de sporthal naast je kinderopvang Meerwaarde: de sportdienst krijgt ondersteuning van de opvang (kinderbegeleidster gaat mee) – meerwaarde voor de kinderopvang, op een druk moment wordt de opvang ontlast – meerwaarde voor de kinderen, ze kunnen sporten wanneer ze dit willen, Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

83 Kaart samenwerking De kwaliteit van je dienstverlening vergroten
Geïntegreerd aanbod uitbouwen, afgestemd op de lokalen noden en behoeften Je dienstverlening beter bekend maken Je dienstverlening beter afstemmen op elkaar Elkaar versterken en efficiënter werken Duidt twee samenwerkingen aan, waar je minstens één van deze dingen bereikt, Bijvoorbeeld, wij maken in onze gemeente een vakantiegids, hierdoor krijgen alle ouders een beter zicht op het vakantie aanbod (valt onder dienstverlening beter bekend maken 22/11/2019

84 Kaart samenwerking Wat is het belang van jouw organisatie? Wat maakt dat jouw organisatie tijd en energie wil steken in deze samenwerking? Wat is het belang van het netwerk als geheel: welke meerwaarde, welke voordelen kunnen gecreëerd worden door samen te werken? Wat is jouw individueel belang als persoon in deze samenwerking? Wat levert het voor jou op om hier deel van uit te maken? Stel de volgende vragen Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

85 Kaart Samenwerking Bron: Klasse Oorspronkelijke oefening voor onderwijs – identieke oefening kan je maken kinderopvang Met wie werkt je al samen als kinderopvangvoorziening? Maak de stippellijnen vol Bekijk met wie je nog zou kunnen samenwerken als kinderopvangvoorziening? Decreet buitenschoolse activiteiten 22/11/2019

86 Decreet buitenschoolse activiteiten
22/11/2019


Download ppt "Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten Met deze powerpointpresentatie kan je flexibel."

Verwante presentaties


Ads door Google