De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wachttijden in de contractering 2020

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wachttijden in de contractering 2020"— Transcript van de presentatie:

1 Wachttijden in de contractering 2020
Arnoud van der Geijs, Beleidsadviseur GGZ Menzis

2 Inzicht in de problematiek
Kwartaalanalyse op basis van Vektis-cijfers Uitvraag naar 20 aanbieders om zicht te krijgen op aantallen wachtenden, oorzaken van de problematiek en mogelijke oplossingsrichtingen waar wij als verzekeraar een bijdrage in kunnen leveren Eerste vervolggesprekken over initiatieven op basis van de uitvraag gestart Extra uitvraag Uitvraag op basis van omvang probleem en belang instelling voor onze verzekerden Samen met aanbieders uitvraag verbeteren

3 Activiteiten Zorginkoop GGZ
Deelname Regionale Taskforces Groningen, Arnhem, Twente Opstellen en uitvoering regioplannen, met toegankelijkheid van zorg als essentieel onderdeel Start ‘Class of Wachttijden’ Aanstelling voor 2 jaar van senior projectmanager wachttijden Waardegerichte zorginkoop Angst & Depressie, met als doel aanbieders onderling uitkomsten te laten vergelijken en van elkaar te leren Class of Mogelijkheden uitdenken om op korte termijn de wachttijden te verkorten 6 hele dagen met 8 collega’s uit het hele bedrijf (juist niet vanuit GGZ Inkoop) Optrekkend met 2/3 GGZ-zorgaanbieders

4 Zorgadvies Afspraken met aanbieders over doorverwijzing naar de Menzis Zorgadviseur indien de te verwachten wachttijd langer is dan de Treeknorm Zorgbemiddeling via Zorgadvies Meten resultaten bemiddelingen (en route verzekerde) Steeksproefgewijs terugbellen van verzekerden die om bemiddeling vroegen Inhoudelijke trainingen vanuit Beleidsteam GGZ Meet and greet: inhoudelijke dialoog met en werkbezoek aan aanbieders Informatievoorziening vanuit aanbieders op onze locatie, bijv. over volledig online aanbod

5 Good practices Partnerships in onze regio’s
Van daaruit met elkaar verdieping om de wachttijden aan te pakken, bijv.: Uitbreiding behandelaanbod persoonlijkheid Twente Traject herdiagnostiek GGNet Verkenning substitutie van EPA-doelgroep naar huisartsenpraktijk Van procesfinanciering naar uitkomstfinanciering Twente Gerichte prestatie-afspraken

6 Contractering 2020: gebruik gesprekshandleiding
Gebruik handleiding vooral daar waar we het verschil kunnen maken met onze aanbieders Handleiding biedt ons met name een raamwerk op gestructureerd het onderwerp met elkaar te bespreken Dit voorkomt dat je ‘verzuipt’ in de veelvoud aan mogelijke oorzaken en oplossingen en helpt om focus aan te brengen waar je op te richten met elkaar

7 Vragen / discussie


Download ppt "Wachttijden in de contractering 2020"

Verwante presentaties


Ads door Google