De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kinderopvang: bekend is bemind

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kinderopvang: bekend is bemind"— Transcript van de presentatie:

1 Kinderopvang: bekend is bemind
Welkom! Ik ben Leen Ik ben Esther Wij gidsen je vandaag door het kinderopvanglandschap en nemen je mee op expeditie doorheen alles wat kinderopvang vormgeeft. Welke regie-opdrachten heeft het lokaal bestuur? Wat als je ook kinderopvang organiseert? Waar moet je aan denken als organisator of actor kinderopvang? Op expeditie door het kinderopvanglandschap

2 VVSG Steunpunt Kinderopvang
Centrale medewerkers Stafmedewerker regie kinderopvang Stafmedewerker financiering en dataverzameling Stafmedewerker kwaliteit Stafmedewerker personeel Stafmedewerker voedselveiligheid Stafmedewerker infrastructuur Regionale medewerkers Provinciaal per sector: Gezinsopvang baby’s en peuters Groepsopvang baby’s en peuters Groepsopvang schoolgaande kinderen ESTHER Weet dat we met een heel team klaar staan binnen de VVSG om alle vragen te beantwoorden en waar nodig hulp te bieden. Het Steunpunt Kinderopvang is deel van de VVSG. Wie zijn we? Centrale medewerkers: expert op 1 gebied rond kinderopvang. De centrale medewerkers verlenen advies over vragen mbt hun thema, geven vormingen, indien nodig ondersteuning ter plaatse. Regionale medewerkers Ondersteuning - Advies - 1ste hulplijn - Werkgroep kwaliteit - Beleid, Actualiteit en Praktijk – Ervaringsuitwisseling - Werkinstrumenten - lerend netwerk pedagogisch beleid – werkinstrumenten - ventilatie en inspiratie Rechtstreeks contact met het lokaal bestuur Kinderopvang: bekend is bemind

3 VVSG-Steunpunt Kinderopvang
Een kleine greep uit onze opdrachten: Belangenbehartiging Vertegenwoordiging op overleg Standpuntbepaling en visievorming Vragen beantwoorden en adviseren Informatie geven Vorming aanbieden Inspirerende lokale praktijken delen …. verdedigt de belangen van de lokale besturen inzake kinderopvang; vertegenwoordigt de lokale besturen op allerlei overleg; formuleert duidelijke standpunten en een visie op de rol van het lokaal bestuur inzake kinderopvang; beantwoordt je vragen met duidelijke antwoorden en indien mogelijk een concreet advies; geeft je alle informatie die je nodig hebt om je opdracht als medewerker of mandataris te vervullen; biedt vorming aan over onder andere het kwaliteitsbeleid, maar ook over diverse aspecten die verband houden met de organisatie van een kinderopvangvoorziening; deelt inspirerende lokale praktijken van lokale besturen en kinderopvangvoorzieningen. + methodiek (Leen): gezinsopvang hoek 1 – groepsopvang b&p hoek 2 – bko hoek 3 – regie hoek 4 Kinderopvang: bekend is bemind

4 Wat komt aan bod in deze sessie?
Rol van het lokaal bestuur Regie Lokaal overleg kinderopvang Lokaal loket kinderopvang Huizen van het Kind Actor Kinderopvang baby’s en peuters Opvang schoolgaande kinderen Esther Vragen stellen na elk deel. Kinderopvang: bekend is bemind

5 Rol van het lokaal bestuur
Kinderopvang: bekend is bemind

6 Rol van het lokaal bestuur
Een lokaal beleid kinderopvang uitwerken en realiseren Regie Actor ESTHER Kinderopvang heeft op lokaal vlak een belangrijke functie voor maken en waarmaken van lokaal beleid. Regie Het lokale bestuur heeft namelijk een aantal duidelijke opdrachten voor de regie van kinderopvang en preventieve gezinsondersteuning in de gemeente. Onder regie verstaan we alles wat een lokaal bestuur kan doen rond kinderopvang en preventieve gezinsondersteuning, om de gemeente kind- en kinderopvangvriendelijk te maken en in te spelen op de noden van eigen burgers. (Onder de preventieve gezinsondersteuning verstaan we het domein dat zich richt op preventieve ondersteuning van gezinnen met kinderen op vlak van opvoeding, gezondheid en psychosociale ondersteuning.  Dit is te onderscheiden van de hulpverlening door de laagdrempeligheid, toegankelijkheid, bereikbaarheid en lagere intensiteit. Op het vlak van gezondheid onderscheidt het zich van de curatie.) Lokale besturen hebben de voorbije jaren steeds meer bevoegdheden van de Vlaamse overheid gekregen op het vlak van beleidsontwikkeling en -uitvoering, ook op het vlak van kinderopvang. De Vlaamse overheid ziet de lokale besturen steeds meer als een partner in het realiseren van het gezinsbeleid. De verantwoordelijkheid van de lokale besturen wordt dus groter. We leggen straks uit in welke vorm het lokaal bestuur dit kan en moet organiseren. Actor Anderzijds kan een lokaal bestuur ook zelf kinderopvang organiseren. Lokale besturen doen dit bijvoorbeeld om een antwoord te bieden op het tekort aan opvang of bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat iedereen die nood heeft aan kinderopvang ook de weg naar kinderopvang vindt, zoals kinderen uit kwetsbare gezinnen. Anderzijds hebben ook burgers bepaalde verwachtingen ten aanzien van hun gemeentebestuur, zoals een voldoende divers, kwalitatief, toegankelijk én betaalbaar aanbod. Het is ook de verantwoordelijkheid van een lokaal bestuur om hieraan tegemoet te komen en in te spelen op de noden van je burgers. Kinderopvang: bekend is bemind

7 Rol van het lokaal bestuur
Regie Lokaal overleg kinderopvang Lokaal loket kinderopvang Huis van het Kind Advies opstart locatie groepsopvang Rol van burgemeester bij sluiting kinderopvanglocatie Advies uitbreiding subsidies kinderopvang OCMW-tarief Ondersteuning van kinderopvang De regie opdrachten moeten ertoe bijdragen dat er op het grondgebied van de gemeente voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is. Het lokaal bestuur speelt een rol bij de uitbouw van een lokaal loket kinderopvang en de uitbouw van het Huis van het Kind. Als ondersteuning hiervoor heeft het LB een LOK Het lokaal bestuur geeft advies aan Kind en Gezin over de uitbouw van kinderopvang (opstart locaties, uitbreiding subsidies) en een taak bij sluiting van de locatie. Het OCMW heeft een specifieke taak wanneer het gaat over het toekennen van een OCMW-tarief, wanneer ouders hun inkomenstarief niet kunnen betalen. Tegelijkertijd kan het bestuur allerhande maatregelen treffen om kinderopvang binnen de gemeente aantrekkelijk te maken en te ondersteunen, zoals subsidies geven of omkadering bieden. Het groeiend belang van het lokale niveau voor kinderopvang vraagt een constructieve, sterke lokale samenwerking en een echt partnerschap in het sociaal ondernemen tussen organisatoren van kinderopvang en het lokaal bestuur. Om dat lokaal beleid te kunnen realiseren is een sterke samenwerking met de plaatselijke kinderopvangvoorzieningen en relevante partners noodzakelijk. Vandaag hebben we het over drie belangrijke structuren die cruciaal zijn voor het lokaal bestuur om vorm te geven aan het lokale gezinsbeleid. Huis van het Kind Lokaal loket kinderopvang Lokaal overleg kinderopvang Alle drie geënt op een sterke lokale samenwerking. Alle drie krachtige instrumenten voor het lokaal bestuur voor het voeren van een effectief lokaal gezinsbeleid. Met de Huizen van het Kind kunnen lokale besturen, door een sterke lokale regie, een behoeftedekkend aanbod ontwikkeld worden om jonge gezinnen te ondersteunen. Via het Lokaal loket kinderopvang zet een lokaal bestuur in op toegankelijke kinderopvang, worden de meest kwetsbare gezinnen toegeleid naar de kinderopvang en kan heel wat informatie verzameld worden om beleid te maken. Het LOK is er om advies te geven aan het lokaal bestuur rond alles wat met kinderopvang te maken heeft, om knelpunten te signaleren en mogelijke adviezen te formuleren, Deze samenwerkingsverbanden kunnen ook heel veel betekenen voor de kinderopvang zelf. Want je zit daar met allerhande relevante partners rond de tafel. Kinderopvang: bekend is bemind

8 Rol van het lokaal bestuur
Regie Lokaal overleg kinderopvang Lokaal loket kinderopvang Huis van het Kind Ondersteuning van kinderopvang Advies opstart locatie groepsopvang Rol van burgemeester bij sluiting kinderopvanglocatie Advies uitbreiding subsidies kinderopvang OCMW-tarief Deel regie Deel actor Wat het LOK, LLK en HVHK allemaal inhouden bespreken we zo dadelijk in het onderdeel regie. De andere regiefuncties zoals advies opstart locatie, OCMW-tarief, … komen verder aan bod in het onderdeel actor. We gaan niet dieper in op ondersteuning van kinderopvang. We zien in Vlaanderen dat lokale besturen initiatief ondernemen om organisatoren kinderopvang via allerlei manieren te ondersteunen: via financiële incentieven, vorming aanbieden, infrastructuur ter beschikking stellen, … Vandaag op de inspiratiedag gaat hier ook een sessie over door (controleren). Kinderopvang: bekend is bemind

9 Rol van het lokaal bestuur
Actor Organisator gezinsopvang baby’s en peuters Organisator groepsopvang baby’s en peuters Organisator groepsopvang schoolgaande kinderen Organiseer je zelf kinderopvang, dan kan dit via verschillende opvangvormen. Gezinsopvang voor baby’s en peuters, ofwel de onthaalouders waar kinderen thuis bij de onthaalouder worden opgevangen. Je hebt alleen werkende en samenwerkende onthaalouders, maar later meer daarover. Groepsopvang voor baby’s en peuters zijn de kinderdagverblijven. Tot slot is er ook opvang voor schoolgaande kinderen of buitenschoolse kinderopvangen, in verschillende vormen, waarover Leen meer vertelt. Kinderopvang: bekend is bemind

10 Regiefunctie Kinderopvang: bekend is bemind

11 Lokaal overleg kinderopvang
verplicht Verplichte gemeentelijke adviesraad voor materies relevant voor kinderopvang Beleidsparticipatie Waarom? Kwaliteit van het beleid versterken Maatschappelijk draagvlak Weerstand Signaalfunctie LEEN (art. 3, art. 4, art. 5, art. 9, art. 10) BVR van 24 mei 2013 houdende het lokale beleid kinderopvang Elk lokaal bestuur is verplicht een LOK op te starten en te organiseren. Het LOK adviseert het lokale bestuur over materies die relevant zijn voor kinderopvang. Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is een van de vele adviesraden die in gemeenten actief zijn. Het brengt iedereen die bij de opvang van jonge kinderen betrokken is, samen rond de tafel. Als adviesraad moet het LOK erover waken dat het lokale beleid kinderopvang voldoende aansluit bij de plaatselijke behoeften. Mag het LOK aansluiten bij een andere adviesraad, bijvoorbeeld huizen van het kind:  ja, dat mag, mits een aantal voorwaarden. Je kan een LOK samenvoegen met een andere raad of met een ander samenwerkingsverband, zoals het Huis van het Kind. De regelgeving verbiedt dit niet. Om vergadermoeheid te voorkomen is dit soms zelfs de beste beslissing. Belangrijk is wel dat het LOK blijft bestaan, dat iedereen zijn plaats behoudt en niets (opdrachten, taken, bevoegdheden, onderwerpen,…) naar de achtergrond verdwijnt. Alle thema’s moeten aan bod blijven komen. Bovendien zijn er enkele juridische aspecten waarmee je rekening moet houden. Het LOK is een adviesraad, met een adviserende functie, waardoor het zich toch wel onderscheidt van deze andere samenwerkingsverbanden. Je moet dus echt bewaken dat het LOK zijn adviesfunctie naar het lokaal bestuur toe, blijft behouden:   bij de opmaak van het lokaal beleidsplan kinderopvang en bij een eventuele bijsturing ervan over de uitvoering van het beleidsplan en waar nodig bijsturingen voorstellen m.b.t. de uitbouw van opvangvoorzieningen binnen de gemeente. Het LOK moet nog steeds eigen statuten, waarin de samenstelling en interne werking wordt vastgelegd, behouden. Om beleidsparticipatie vorm te geven richt het lokale bestuur adviesraden op. Waarom? Lokale participatie organiseren brengt een maatschappelijk draagvlak voor het beleid tot stand. Via de adviesraad kunnen mensen mee nadenken over nieuwe beleidsplannen, over de buurt, over het lokale aanbod aan diensten ... Bovendien neemt goed overleg tussen lokale initiatiefnemers en bestuur strubbelingen en weerstand weg. Een adviesraad kan knelpunten en weerstanden die in de gemeenten leven, signaleren aan het lokale bestuur. Ook de risico’s die verbonden zijn aan nieuwe regels of plannen, kan een adviesraad signaleren. Dat voorkomt negatieve gevolgen of onverwachte problemen. Kortom, participatie versterkt de kwaliteit van het beleid. Zulke participatie vormgeven is dus zeer waardevol. Een lokaal bestuur legt de grote lijnen van het beleid voor de komende jaren vast in het strategische meerjarenplan. Vroeger had elk beleidsdomein een eigen lokaal beleidsplan. Zo bestond er dus ook een lokaal beleidsplan kinderopvang. Al deze aparte beleidsplannen zijn ondertussen geïntegreerd in de meerjarenplanning van het lokaal bestuur. In het meerjarenplan staan dus ook de lokale beleidsdoelstellingen voor kinderopvang. Het LOK formuleert daar adviezen voor. Die zijn niet bindend, maar ze verschijnen wel in deze strategische meerjarenplanning van de gemeente. => Wil je als kinderopvang of als LOK iets verwezenlijkt zien in de komende bestuursperiode, dan heb je er alle belang bij dat dit in de strategische meerjarenplanning terechtkomt. Wanneer het bestuur het advies van het LOK over de lokale beleidsdoelstellingen kinderopvang vraagt, kijk dan niet enkel naar wat er al op tafel ligt, maar richt je blik verder dan vandaag en wees kritisch. Soms stelt de Vlaamse overheid nieuwe middelen ter beschikking voor de uitbreiding van het aantal gesubsidieerde plaatsen kinderopvang. Organisatoren kunnen hierop intekenen en een aanvraag tot uitbreiding indienen. Kind en Gezin vraagt bij een dergelijke uitbreidingsronde steeds advies over aan het lokale bestuur. Als lokale regisseur heeft de gemeente op die manier inbreng in de ontwikkeling van het kinderopvangaanbod. Het is belangrijk dat dit advies van het lokaal bestuur met zorg wordt opgesteld en van goede kwaliteit is, want Kind en Gezin neemt op basis daarvan een beslissing. Meestal zal het lokale bestuur aan het LOK vragen een advies te formuleren over de kinderopvang binnen de gemeente, maar het LOK kan dat ook op eigen initiatief doen. Proactief handelen is een belangrijke voorwaarde om als adviesraad optimaal te kunnen participeren aan het beleid. Bvb. verkeersituatie Wie kinderopvang voor baby’s en peuters wil organiseren, moet over een vergunning van Kind en Gezin beschikken. Kind en Gezin kent deze toe als de kandidaat voldoet aan de startvoorwaarden die vermeld zijn in het Decreet van 20 april 2012 (BS 15 juni 2012) houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters en de bijhorende uitvoeringsbesluiten. Een van die startvoorwaarden is beschikken over een bewijs van aanvraag tot advies van het lokale bestuur. Het lokale bestuur kan zich bij het formuleren van dit advies laten ondersteunen door het LOK. Daarnaast kunnen lokale initiatiefnemers en gebruikers bij het LOK aankloppen voor advies. Het LOK is het orgaan binnen de gemeente dat de vinger aan de pols houdt aangaande knelpunten en behoeften in verband met kinderopvang. Het beschikt immers over een actueel overzicht van het plaatselijke kinderopvangaanbod en informeert ouders en lokaal bestuur hierover. Op die manier weet het LOK als de besten wat er leeft in verband met kinderopvang in de buurt. Het kan ook nog onbekende knelpunten en tekortkomingen signaleren aan het beleid en mee nadenken over oplossingen. Een lokaal loket kinderopvang opzetten is maatwerk. Het LOK is het orgaan dat vorm geeft aan het lokaal loket kinderopvang en afspraken maakt over de oprichting ervan. Bij dit loket kunnen ouders die op zoek zijn naar kinderopvang, terecht voor informatie en ondersteuning. Daarnaast is het LOK de ideale partner die kan inzetten op het werken rond toegankelijke kinderopvang. Bij heel wat gemeenten en steden staat het thema ‘toegankelijkheid’ dan ook op de agenda van het LOK. => Het LOK is een sterk netwerk waarin samenwerking tot stand kan komen met alle organisaties in de gemeente die werken met kinderen, gezinnen en met kwetsbare groepen. Het is de plek bij uitstek om noden te inventariseren en gedragen en gezamenlijke oplossingen te zoeken voor knelpunten. Kleine onderlinge afspraken, zoals bv. afspraken rond openingsuren en vakantieregelingen, kunnen soms een wereld van verschil betekenen voor de toegankelijkheid van de opvang, maar kunnen slechts gerealiseerd worden door een sterke onderlinge samenwerking tussen de betrokken actoren. Ook binnen het LOK kun je aan de kwaliteit van kinderopvang werken (Genk). Je brengt er immers de expertise en talenten van verschillende organisaties en personen samen. Op een LOK kun je ervaringen delen. Een LOK kan dan ook bewust inzetten op kwaliteitsverbetering in de kinderopvang en zich profileren als orgaan dat de kwaliteit van het aanbod stimuleert. Het LOK kan bijvoorbeeld vorming voor kinderopvangverantwoordelijken organiseren, aan visieontwikkeling doen of organisatoren informeren over de opmaak van een kwaliteitshandboek. Kinderopvang: bekend is bemind

12 Lokaal overleg kinderopvang
Samenstelling: weerspiegeling lokale samenleving en kinderopvanglandschap Lokale actoren Gebruikers Lokaal bestuur Geen stemgerechtigd lid: gemeente- en OCMW-raadsleden, leden van College van Burgemeester en Schepenen Samenstelling + interne werking: Vastgelegd door gemeenteraad of OCMW-raad Uiterlijk 6 maanden na start bestuursperiode  1 juli 2019 Gedurende de lopende bestuursperiode BVR van 24 mei 2013 houdende het lokale beleid kinderopvang (art. 3, art. 4, art. 5, art. 9, art. 10) Het LOK weerspiegelt de lokale samenleving en het lokale kinderopvanglandschap. Gemeenteraadsleden, leden van het college van burgemeester en schepenen, leden van de OCMW-raad of leden van het College van de VGC kunnen geen stemgerechtigd lid zijn. Samenstelling en interne werking worden uiterlijk zes maanden na de start van een nieuwe bestuursperiode vastgelegd door de gemeenteraad of de OCMW-raad. Gemeenteraadsverkiezingen: oktober 2018 Start nieuwe legislatuur/bestuursperiode: 1 januari 2019 LOK: statuten => 1 juli 2019 De concrete samenstelling en de bepalingen over de interne werking van het Lokaal Overleg Kinderopvang worden uiterlijk zes maanden na de start van een nieuwe bestuursperiode vastgelegd door de gemeenteraad of de raad van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn. Bij voorkeur vermelden de bepalingen over de interne werking toch ook de manier waarop het lokale bestuur om advies zal vragen en het LOK zijn advies zal formuleren en aan het lokale bestuur zal overmaken. Dit wordt vastgelegd in de statuten enerzijds en/of een huishoudelijk reglement anderzijds. In de statuten leg je vooral afspraken en regels met een duurzaam karakter vast. Afspraken over dagelijkse werking kun je beter opnemen in een huishoudelijk reglement. Kinderopvang: bekend is bemind

13 Lokaal overleg kinderopvang
Meer weten? Kinderopvang: bekend is bemind

14 Lokaal loket kinderopvang
verplicht Neutraal informatie- en ondersteuningspunt Netwerk van organisaties Organisatoren kinderopvang Organisaties die werken met gezinnen met mogelijke opvangvraag ESTHER = Verplicht, Er is geen deadline voor het organiseren van een loket. Het Lokaal Loket Kinderopvang is een neutraal informatie- en ondersteuningspunt voor ouders die op zoek zijn naar kinderopvang of informatie willen over kinderopvang. Een lokaal bestuur heeft als opdracht om de dienstverlening zo toegankelijk mogelijk te maken. Door een Lokaal Loket Kinderopvang wordt de zoektocht van ouders eenvoudiger. Ze moeten hun vraag naar kinderopvang in principe maar één keer stellen. + weet waar men terecht kan voor informatie over kinderopvang. Het Lokaal Loket Kinderopvang werkt met een netwerk van organisaties die belangrijk zijn voor kinderopvang: • organisaties die kinderopvang aanbieden; • organisaties die werken met gezinnen die een vraag naar kinderopvang kunnen hebben en die deze gezinnen de weg kunnen wijzen naar de kinderopvang (= toeleiders kinderopvang). Kinderopvang: bekend is bemind

15 Lokaal loket kinderopvang
Opdrachten Laagdrempelige toegang tot kinderopvang creëren Registratie en coördinatie Informeren (ook over aanbod buitenschoolse opvang) Samenwerken Bundelen van informatie Een Lokaal Loket Kinderopvang helpt om de toegang tot kinderopvang voor elke ouder laagdrempelig te houden, met bijzondere aandacht voor: • kwetsbare gezinnen; • kinderen met specifieke zorgbehoeften; • vragen naar dringende kinderopvang en naar opvang met ruimere openingstijden. De registratie van kinderopvangvragen coördineren Heel wat gemeenten en steden hebben of ontwikkelen een eigen systeem dat passend is voor de lokale situatie. De gemeenten en steden kunnen het beste zelf bepalen of een digitaal registratiesysteem nodig is en welke vorm dit kan aannemen. Kind en Gezin • zal de lokale loketten later informeren over de gegevens die gesubsidieerde lokale loketten zullen moeten registreren; • werkt aan een overzicht van bestaande softwaresystemen om de keuze van lokale loketten te faciliteren, Omdat het Lokaal Loket de registratie van de opvangvragen coördineert, krijgt het lokaal bestuur een beter zicht op de werkelijke vraag naar kinderopvang. Informeren Het Lokaal Loket Kinderopvang informeert de gezinnen over de beschikbare plaatsen. Waar nodig, brengt het loket gezinnen in contact met organisatoren kinderopvang, met aandacht voor kwetsbare gezinnen. Het Lokaal Loket Kinderopvang bezorgt info over de vraag naar kinderopvang en de tekorten op dat vlak aan het lokaal bestuur, de kinderopvanglocaties en Kind en Gezin, Samenwerken Door de samenwerking achter het loket kan men aan zo veel mogelijk vragen van gezinnen tegemoet komen. actief investeren in het uitbouwen van een netwerk met de organisatoren van kinderopvang en instanties die werken met gezinnen met jonge kinderen en die mogelijk een behoefte aan kinderopvang kunnen hebben. Het lokaal loket kinderopvang kan dan ook actieve ondersteuning bieden aan gesubsidieerde kinderopvangvoorzieningen in kader van het realiseren van de voorrangsregels (vermeld in artikel 8 en 9 van het decreet van 20 april 2012 en verder gespecificeerd in artikel 22, 23 en 38 van het Subsidiebesluit van 22 november 2013). Het is de bedoeling dat het lokaal loket kinderopvang gestalte krijgt in afstemming met het Huis van het Kind, dat dienstverlening aan gezinnen met kinderen samenbrengt en waar het lokaal loket kinderopvang dus best een plaats in krijgt. Het lokaal loket kinderopvang is geen verplichte partner van het Huis van het Kind, maar er wordt minimaal verwacht dat er afstemming plaatsvindt​. bundelen van beschikbare informatie over de realiteit inzake vraag en het vastgestelde vrije aanbod in functie van informatie en advies ter zake aan de lokale besturen, de kinderopvangvoorzieningen en Kind en Gezin. Daarom wordt gevraagd dat het lokaal loket kinderopvang deze informatie openbaar zou maken en jaarlijks digitaal zou rapporteren aan Kind en Gezin. Kinderopvang: bekend is bemind

16 Lokaal loket kinderopvang
Eén loket per stad of gemeente Door lokaal bestuur of initiatiefnemer lokaal overleg kinderopvang Op maat Bemand of digitaal Subsidie is gegarandeerd Meer weten? Eén loket per stad of gemeente Binnen een stad of gemeente is er één Lokaal Loket Kinderopvang, maar het werkingsgebied van het Lokaal Loket Kinderopvang kan betrekking hebben op verschillende gemeenten binnen de grenzen van de zorgregio. Het Lokaal Loket Kinderopvang kan meerdere aanspreekpunten of antennes hebben. Het lokaal bestuur als lokale regisseur zorgt ervoor dat er in de gemeente een Lokaal Loket Kinderopvang wordt opgezet. Hoe het Lokaal Loket concreet vorm krijgt en wie welke rol precies opneemt, gebeurt via overleg tussen het lokaal bestuur, de organisatoren kinderopvang en het Huis van het Kind. • Ofwel wordt binnen het lokaal overleg tussen het lokaal bestuur, de organisatoren kinderopvang en het Huis van het Kind een initiatiefnemer aangewezen of een structuur gecreëerd. • Ofwel neemt het lokaal bestuur de organisatie van het Lokaal Loket Kinderopvang op zich. Hoewel elke actor het lokaal loket kinderopvang vorm kan geven, is het een taak die logischerwijze goed opgenomen kan worden door het lokaal bestuur, onder andere in het kader van het Sociaal Huis of het Huis van het Kind. Vorm op maat van de lokale situatie De vorm die het Lokaal Loket Kinderopvang aanneemt hangt in de eerste plaats af van de lokale noden en mogelijkheden. Het biedt de kans aan een lokaal bestuur om zelf invulling te geven aan het Lokaal Loket Kinderopvang op maat van de lokale situatie. Opgelet ! Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet het Lokaal Loket Kinderopvang georganiseerd zijn in de vorm van een (publieke of private) rechtspersoon zonder winstoogmerk. Een feitelijke vereniging of natuurlijke persoon komt niet in aanmerking. Bemand of digitaal loket Dit kan volgens de lokale noden worden beslist. Het loket beperken tot een digitaal platform is wellicht onvoldoende om alle opdrachten van het Lokaal Loket Kinderopvang te realiseren. => Om de toegankelijkheid naar kwetsbare gezinnen te garanderen is het misschien aangewezen om ook een bemand Lokaal Loket Kinderopvang te voorzien. Een digitaal registratiesysteem kan een bemand loket ondersteunen. Kinderopvanglocaties kunnen ook als Lokaal Loket Kinderopvang of als antennepunten voor het Lokaal Loket Kinderopvang werken. Ook organisatoren van opvang van schoolkinderen kunnen met het Lokaal Loket Kinderopvang samenwerken, maar ze zijn niet verplicht. Subsidiebedrag De verdeling van het globale budget (​ 1,118 miljoen euro) en de berekening van de subsidie per lokaal loket gebeurt op basis van de indicatoren die ook gehanteerd worden voor de subsidieberekening van het Huis van het Kind. Het gemiddeld bedrag van de subsidie bedraagt 3.413,97 euro. Er wordt geïndexeerd en vijfjaarlijks herberekend.​ De subsidie gaat ten vroegste in op 1 april 2019.  Kind en Gezin zal een globaal overzicht van alle bestaande, werkende lokale loketten opnemen op de website van Kind en Gezin. Elk functionerend lokaal loket kinderopvang kan zich dus melden bij Kind en Gezin, ook als het (nog) geen subsidie krijgt zoals voorzien door het voorliggend ontwerp van besluit. Het Lokaal Loket Kinderopvang kan een subsidie krijgen op voorwaarde dat het Lokaal Loket Kinderopvang: • hiervoor een aanvraag doet volgens de aanvraagprocedure; • de vorm heeft van een rechtspersoon zonder winstoogmerk; • de opdrachten van coördinatie, informeren en samenwerken (zie hoger) opneemt; • het aantal unieke opvangvragen met vermelding van het aantal onbeantwoorde vragen jaarlijks aan Kind en Gezin doorgeeft; • meewerkt aan de doelstellingen van het lokaal sociaal beleid en van het Huis van het Kind (als er een Huis van het Kind is in de gemeente). Er is geen programmatie. Elk Lokaal Loket Kinderopvang dat een aanvraag doet en voldoet aan de voorwaarden komt in aanmerking voor een subsidie. De subsidie voor het Lokaal Loket Kinderopvang wordt op dezelfde manier berekend als de subsidie voor een Huis van het Kind. Dit gebeurt door een basisbedrag te vermenigvuldigen met een coëfficiënt. Deze coëfficiënt houdt rekening met: • het totaal aantal kinderen in het werkingsbied; • het aantal kinderen in het werkingsgebied dat geboren is in een kwetsbaar gezin. Als meerdere gemeentes ervoor kiezen om samen één Lokaal Loket Kinderopvang te organiseren, dan worden de subsidiebedragen van die gemeentes samen geteld. subsidies kan je aanvragen wanneer je voldoet aan de voorwaarden. Je kan ook alvast melden! (aanraden: men komt dan in een contactlijst en op de website van Kind en Gezin + het is niet zo dat je als je subsidies aanvraagt, ook sowieso gemeld wordt. Je moet doe afzonderlijk aanvragen). Wel kent de Vlaamse overheid vanaf 1 april 2019 subsidies toe aan loketten die aan de subsidievoorwaarden voldoen. Kinderopvang: bekend is bemind

17 Meerwaarde door samenwerking:
Huis van het Kind verplicht Een lokaal samenwerkingsverband tussen organisaties die ondersteuning bieden op vlak van preventieve gezinsondersteuning: kinderopvang, gezondheidszorg, vrijetijdsaanbod, opvoedingsondersteuning, workshops... Meerwaarde door samenwerking: Lokale noden, lokale kansen Laagdrempelig Geïntegreerde dienstverlening Vraaggericht werken Voor ALLE gezinnen Instrument tegen kinderarmoede LEEN Centraal staat dus de vraag hoe verschillende organisaties samen een meerwaarde kunnen creëren. Er wordt niet gekozen voor ‘samenwerken om samen te werken’. Er wordt ingezet op een samenwerking waarin verschillende partners elkaar versterken, en elk hun eigen bijdrage leveren om zo tot een sterker geheel te komen. De meerwaarde voor gezinnen moet dus te allen tijde voorop staan. Elk Huis van het Kind zal op een andere manier meerwaarde creëren. Onder meer omdat hun bijdrage afhankelijk is van de lokale noden en kansen, en lokale organisaties. Art. 8. Een Huis van het Kind brengt een divers aanbod op het vlak van preventieve gezinsondersteuning bijeen. Minimaal gaat het om aanbod op het vlak van preventieve gezondheidszorg en opvoedingsondersteuning, alsook om activiteiten die tot doel hebben om ontmoeting en de sociale cohesie te bevorderen. Het aanbod uit elk van de drie pijlers, vermeld in het eerste lid, kan onder verschillende vormen aangeboden worden. Naast de preventieve medische consulten, erkend en gesubsidieerd door Kind en Gezin en de consulten uitgevoerd door de regioteamleden van Kind en Gezin, gaat het onder meer om: 1° het inzetten op ontmoeting; 2° het aanbieden van groepswerk; 3° het voorzien in laagdrempelige individuele ondersteuning; 4° het organiseren van een onthaal- en informatiepunt. Wie neemt initiatief ? Lokale samenwerking in functie van de gezinnen (Vanaf de zwangerschap tot 24 jaar)= lokaal bestuur/lokale besturen + organisaties + gezinnen Geïntegreerde dienstverlening = een nood of een behoefte van alle kanten bekijken (vb. in de strijd tegen kinderarmoede: een gezamenlijke inzet vanuit verschillende beleidsdomeinen en vanuit verschillende organisaties)  HvhK = “Het geheel is vaak meer dan de som der delen”  samen kunnen ze vaak meer bereiken dan elke organisatie individueel Op die manier zullen lokale organisaties niet allemaal op hetzelfde inzetten, maar hun expertise en krachten bundelen, om zo lokale vragen integraal en efficiënt aan te pakken. Door geïntegreerde dienstverlening te voorzien binnen een Huis van het Kind wordt de zorgafstemming makkelijker gemaakt. Vraaggericht werken = op vraag van kinderen/ouders De organisaties die samenwerken binnen HvhK willen vooral een meerwaarde betekenen voor de gezinnen. Zelf hebben ze ook meerwaarde bij deze samenwerking: Elkaars werking beter leren kennen (betere bekendheid van elkaars aanbod) Uitwisselen van competenties, kennis en expertise Efficiënter inzetten van middelen Het bereiken van doelstellingen die men alleen niet zou bereiken Bereik ALLE gezinnen: Met een bijzondere uitdaging in het kader van de strijd tegen kinderarmoede De Huizen van het Kind kunnen een krachtig instrument zijn in de strijd tegen Kinderarmoede. Ze zijn immers toegankelijk voor alle gezinnen en net daardoor kunnen ze een belangrijke rol spelen in functie van gezinnen in een maatschappelijk kwetsbare positie. Het is belangrijk om in de Huizen van Kind een aanbod te creëren voor de ondersteuning van de maatschappelijk kwetsbare gezinnen. Op die manier vervullen de Huizen van het Kind een belangrijke rol in het lokale beleid en in hun strijd tegen kinderarmoede. Hiermee wordt het armoedeplan van minister Ingrid Lieten mee ondersteund. Kinderopvang: bekend is bemind

18 Samenwerking lokaal overleg kinderopvang
Huis van het Kind Initiatiefnemer? Elk lokaal bestuur OF Elke lokale actor relevant voor preventieve gezinsondersteuning In samenwerking met lokaal bestuur Geen initiatief?  Lokaal bestuur Samenwerking lokaal overleg kinderopvang De rollen om tot een Huis van het Kind te komen zijn meer gedefinieerd en worden als volgt omschreven: “Elk lokaal bestuur en elke lokale actor die relevant is voor de preventieve gezinsondersteuning, kan initiatief nemen tot het organiseren van een Huis van het Kind. Elk initiatief verloopt in samenwerking met het lokaal bestuur. Bij gebrek aan initiatief neemt het lokaal bestuur het initiatief op zich.” LOK en Huis van het Kind = partners Huis van het Kind en partners LOK  vaak zelfde partners Kunnen ze overleg wat koppelen aan elkaar? Zodat ze niet meerdere malen moeten afspreken? Kan: maar hou ermee rekening dat LOK een adviesorgaan is Kinderopvang: bekend is bemind

19 Werkingsgebied: Huis van het Kind Fysiek of virtueel? Meer weten?
Gemeentegrenzen Indien lokaal niet interessant om de gemeente als werkingsgebied te nemen: Intragemeentelijk (kleinere schaal) Intergemeentelijk (grotere schaal) Uniek werkingsgebied Fysiek of virtueel? Meer weten? Uniek werkingsgebied = de werkingsgebieden van de Huizen van het Kind mogen elkaar niet overlappen Fysiek of virtueel? Lokale afweging Bij intergemeentelijke samenwerking is een fysiek huis niet echt een goed idee, moeilijk te verwezenlijken Welke partners betrekken en welke niet? Virtueel netwerk is niet altijd goed zichtbaar voor de buitenwereld Welke partners werken samen? Geen fysieke plaats om naartoe te gaan Kinderopvang: bekend is bemind

20 Elk lokaal bestuur beschikt over… Lokaal overleg kinderopvang
Regiefunctie Samenvatting Elk lokaal bestuur beschikt over… Lokaal overleg kinderopvang Lokaal loket kinderopvang Huis van het Kind Vragen? Kinderopvang: bekend is bemind

21 Actorfunctie Een voldoende aanbod aan kwaliteitsvolle kinderopvang op het grondgebied van je gemeente is belangrijk. Meer en meer gezinnen doen beroep op professionele kinderopvang, bijvoorbeeld om werk en gezin te kunnen combineren. Met een voldoende aanbod kinderopvang speel je dus in op een directe behoefte van deze doelgroep binnen je gemeente. Maar kinderopvang is ook een instrument om andere beleidsdoelstellingen te realiseren, zoals de bestrijding van (kinder- )armoede, een belangrijke opstap richting activering op de arbeidsmarkt … Kinderopvang: bekend is bemind

22 Kinderopvang baby’s en peuters
Kinderopvang: bekend is bemind

23 Kinderopvang baby’s en peuters
Decreet van 20 april 2012 (BS 15 juni 2012) houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters Vergunningsbesluit van 22 november 2013 Ministerieel besluit van 25 november 2016 (BS 18 januari 2017) tot uitvoering van het Vergunningsbesluit van 22 november 2013 Subsidiebesluit van 22 november 2013 Ministerieel besluit van 23 april 2014 (BS 4 juli 2014) tot uitvoering van het Subsidiebesluit van 22 november 2013 Besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017 (BS 18 april 2017) betreffende de subsidiëring van de organisatoren kinderopvang en buitenschoolse opvang ter uitvoering van het Vlaams Intersectoraal Akkoord Sinds 1 april 2014 is er een nieuw decreet kinderopvang. Met dit decreet wou de Vlaamse overheid stap voor stap voldoende, kwaliteitsvolle kinderopvang realiseren die voor iedereen toegankelijk is. Onder het decreet zijn enkele uitvoeringsbesluiten geschreven. Ik ga zo dieper in op enkele van de voor jullie belangrijkste elementen uit het vergunnings- en subsidiebesluit. Waar ben je aan gehouden als je kinderopvang voor baby’s en peuters organiseert? Wat speelt er allemaal mee? Kinderopvang: bekend is bemind

24 Kinderopvang baby’s en peuters
Opvangvormen Gezinsopvang (= onthaalouders) Groepsopvang Groepsopvang samenwerkende onthaalouders Groepsopvang (= kinderdagverblijven) Wie organiseert? Lokale besturen Vzw’s Zelfstandige organisatoren Opvangvormen Eerst en vooral kan je die kinderopvang voor baby’s en peuters op verschillende manieren organiseren. Het decreet spreekt over gezinsopvang en groepsopvang. Gezinsopvang zijn de diensten voor onthaalouders. Het is een kleinschalige opvang met meestal 1 kinderbegeleider die alleen werkt en die meestal de gezinsopvang organiseert in de eigen woning. Je organiseert opvang voor maximaal 8 opvangplaatsen. Dit betekent dat er maximaal 8 kinderen tegelijkertijd aanwezig mogen zijn. Als je gezinsopvang organiseert, zijn verschillende kinderbegeleiders aangesloten bij jouw dienst. Je coördineert dan de kinderopvang. Onthaalouders kunnen ook werken in een samenwerkingsverband. En dan springen we naar de groepsopvang: Groepsopvang samenwerkende onthaalouders: wanneer 2 of meer onthaalouders samenwerken in een locatie. Het zijn nog altijd onthaalouders (werken in sui generis-statuut). Ze vangen meer dan 8 kinderen op (= vanaf 9 kinderen). Voor de vergunningen zijn ze gebonden aan de regels voor de groepsopvang. De subsidies zijn (nog altijd) die van de gezinsopvang. Tot slot onder groepsopvang valt de ‘pure’ groepsopvang, waarmee we kinderdagverblijven bedoelen. Een grotere kinderopvanglocatie met meerdere kinderbegeleiders waar minimaal 9 kinderen tegelijkertijd opvangen worden. De opvang vindt meestal plaats in een apart gebouw of in een apart deel van een groter gebouw, in een ruimte enkel bestemd voor kinderopvang. Leefgroepen van max. 18 kinderen. Wie organiseert? Lokale besturen Vzw’s: kunnen zowel grote vzw’s zijn die vanalles doen (bv. Gezinsbond) of zich enkel richten op kinderopvang (bv. Infano). Kan ook verschillen in grootte: meerdere regio’s, meerdere opvangvormen, … of slechts om één locatie of één dienst. Zelfstandige organisatoren: als vergunning enkel een ondernemingsnummer, dus in principe kunnen ze gelijk welke ondernemingsvorm aannemen. Bv. een onthaalouder niet aangesloten bij een dienst. Bv. eenmanszaak, maar ook BVBA. Van zodra subsidies voor IKT: vennootschap met sociaal oogmerk. Kinderopvang: bekend is bemind

25 Kinderopvang baby’s en peuters
Vergunningsplicht Elke opvang die beroepsmatig en tegen betaling baby’s en peuters opvang = verplicht vergund Start- en werkingsvoorwaarden Wie geen vergunning (meer) heeft, moet die locatie sluiten. Kind en Gezin kent de vergunning toe. REGIE Goede kinderopvang = vergunning nodig! Vergunningsplicht Wat is beroepsmatige opvang? Het opvoeden, bijdragen aan de ontwikkeling en het verzorgen van kinderen door personen die dat als beroep en tegen betaling doen. Wat in de praktijk gebeurt is hiervoor doorslaggevend, niet de naam die men aan zijn activiteit geeft. Wat is betaalde kinderopvang? Kinderopvang impliceert dat er voor betaald wordt. Dus ook voor:  een werkgever die aan zijn werknemer gratis kinderopvang aanbiedt, want de werkgever betaalt hiervoor een individueel verminderd inkomenstarief of (zeer uitzonderlijk) gratis kinderopvang, want de organisator van kinderopvang of een derde (bv. de Vlaamse overheid, een OCMW) betaalt hiervoor. Startvoorwaarden hebben betrekking op het toekennen van een vergunning door Kind en Gezin. Nog voor het eerste kind is opgevangen. Werkingsvoorwaarden hebben betrekking op het behouden van een vergunning. Van zodra je het eerste kind opvangt. Sluiting. Hier is een regiefunctie aan gebonden, nl. de rol van de burgemeester Bij de aanpak van onveilige situaties in opvanglocaties krijgen lokale besturen een belangrijke rol toebedeeld. De burgemeester heeft de opdracht om er op toe te zien dat een kinderopvanglocatie die geen vergunning van Kind en Gezin meer heeft, ook effectief de deuren sluit. De aanpak en omgang met dergelijke situaties is maatwerk. De burgemeester moet, naargelang de omstandigheden, zelf de meest gepaste werkwijze bepalen.   Kind en Gezin informeert de burgemeester over elke beslissing tot sluiting van een kinderopvanglocatie. Daarbij wordt steeds de motivatie voor de sluiting toegevoegd, samen met de vraag om na te gaan of de organisator effectief tegen de uiterste datum zijn locatie op eigen initiatief gesloten heeft. Het is aan de burgemeester om na te gaan of het sluitingsbevel wordt nageleefd en Kind en Gezin vervolgens te informeren over zijn vaststellingen. Als blijkt dat de organisator niet spontaan is overgegaan tot sluiting, verzoekt Kind en Gezin de burgemeester schriftelijk om over te gaan tot de uitvoering van de sluitingsbeslissing. Die bestuurlijke maatregel wordt op kosten en risico van de organisator uitgevoerd. De burgemeester kan deze maatregel uitvoeren op grond van dat artikel 21 van het decreet Kinderopvang van baby’s en peuters en het decreet lokaal bestuur artikel 65.  Er is controle door: Zorginspectie Arbeidsinspectie FAVV: mbt voedselveiligheid Kinderopvang: bekend is bemind

26 Kinderopvang baby’s en peuters
Startvoorwaarden: Gezins- en groepsopvang Risico-analyse Bewijs van aanvraag tot advies van het lokaal bestuur Infrastructuur Brandveiligheidsvoorschriften Verantwoordelijke + gezinsopvang: kinderbegeleider per locatie Ondernemingsnummer REGIE Risico-analyse: veiligheid en gezondheid Als startvoorwaarde: de organisator heeft een bewijs van aanvraag tot advies van het lokaal bestuur van de gemeente waar de kinderopvanglocatie zich bevindt, over de uitbreiding van de kinderopvang binnen het eigen grondgebied, meer bepaald over de nog op te starten kinderopvanglocatie van de organisator. (verklaring op erewoord van de organisator) Het gaat hier om een bewijs dat het advies bij het lokaal bestuur werd aangevraagd. Het effectief gegeven advies moet in principe niet worden meegestuurd. Het lokaal bestuur is ook niet verplicht daadwerkelijk een advies te geven, maar bij voorkeur wordt dat natuurlijk wel gedaan. Via het geven van advies krijg je medezeggenschap over waar en hoe het kinderopvangaanbod uiteindelijk gerealiseerd worden in jouw gemeente. Het advies van het lokaal bestuur is niet bindend. Dit wil zeggen dat de organisator ook met een negatief advies in principe kan starten. Deze adviesrol heeft betrekking op de opstart van een groepsopvang. Voor het indienen van een erkenningsaanvraag in de buitenschoolse kinderopvang hoeft geen advies aan het lokaal bestuur gevraagd worden. Op vlak van infrastructuur moet je aan bijna alle vergunningsvoorwaarden reeds voldoen bij de start. Ik som er hier enkele op. Aparte leefruimte per leefgroep en rustruimte, Min. 5m2 leef- en rustruimte samen per kind, Buitenspelmogelijkheid, Voldoende daglicht …. Je moet voldoen aan de brandveiligheidsvoorschriften. Brandveiligheidsattest: de organisator moet bij start een brandveiligheidsattest aanvragen bij de burgemeester (die dat uitbrengt obv advies van de brandweer). Dit is een startvoorwaarde: attest A of B als de locatie voldoet aan de specifieke brandveiligheidsvoorschriften. Indien na een evaluatie een bestaand initiatief een C-attest zou ontvangen (= voldoet niet), moet de burgemeester Kind en Gezin inlichten en wordt de vergunning van de locatie ingetrokken. Verantwoordelijke: aansturen van de dagelijkse werking en aanspreekpunt voor ouders, Kind en Gezin en Zorginspectie Kinderopvang: bekend is bemind

27 Kinderopvang baby’s en peuters
Werkingsvoorwaarden Infrastructuur, uitrusting en inrichting Werkingsvoorwaarden = startvoorwaarden + bijkomend Veiligheid en gezondheid Brandveiligheid Risicobeheersing Crisis en grensoverschrijdend gedrag Infrastructuur Bijkomend: bv. veilig bed, … Veiligheid en gezondheid Brandveiligheid: bv brandveiligheidsattest A of B, medewerker aanwezig in locatie die over de nodige competenties beschikt in geval van brand, … Risicobeheersin: risico-analyse en veiligsheidsmaatregelen (bv. geen kussens in bed) Crisis- en grensoverschrijdend gedrag: procedures Een crisis is een acute noodsituatie waarbij de fysieke of psychische integriteit van een kind tijdens de kinderopvang in gevaar is en waarbij acuut hulp vereist is. Grensoverschrijdend gedrag is een situatie waar een kind in relatie tot een persoon aanwezig tijdens de kinderopvang slachtoffer is of dreigt te worden van bedreigingen of geweld. Voeding: gezonde en gevarieerde voeding Verzekering: BA, lichamelijke ongevallen van de opgevangen kinderen Kinderopvang: bekend is bemind

28 Kinderopvang baby’s en peuters
Werkingsvoorwaarden Omgang met kinderen en gezinnen Pedagogisch beleid en ondersteuning Verslagen van Zorginspectie opvragen Pedagogische kwaliteit = minimale norm REGIE MEMOQ? Het pedagogisch beleid wordt gecontroleerd door Zorginspectie. Je kan de verslagen opvragen van de verschillende locaties bij Zorginspectie. Zo heb je zicht op de kwaliteit van de opvang georganiseerd in jouw gemeente. Pedagogisch beleid met oog op 2 algemene doelstellingen: het stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen (lichamelijk, cognitief, emotioneel, enz.) het bevorderen van het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen Wat valt bv. onder pedagogisch beleid? Wennen is het geleidelijk aan laten verlopen van de overgang van het thuismilieu van het kind naar de kinderopvang. Welbevinden is: kunnen genieten, spontaan en zichzelf kunnen zijn, ontspannen zijn, zich open opstellen, levenslust uitstralen, zelfvertrouwen hebben, weerbaar en assertief zijn en in contact zijn met zijn gevoelens. Betrokkenheid is: geconcentreerd en tijd vergeten bezig zijn, gemotiveerd bezig zijn, een open houding hebben voor wat de omgeving te bieden heeft, intens mentaal actief zijn, exploratiedrang hebben en zich bewegen aan de grens van de eigen mogelijkheden. Pedagogische kwaliteit voldoet aan de minimale norm: gemeten via inspectie-instrument MeMoQ MeMoQ = Meten en Monitoren van de pedagogische kwaliteit (Q) van kinderopvang van baby's en peuters. Hoe ziet de pedagogische kwaliteit er uit in de individuele opvanglocaties en waar kan je nog aan werken? Dat gaat Zorginspectie na met het inspectie-instrument. Pedagogische ondersteuning: Wat verwacht Kind en Gezin (en Zorginspectie) van ons? We moeten aantonen hoe de pedagogische ondersteuning deel uitmaakt van onze integrale ondersteuning: 2 stappen de (pedagogische) noden van de opvang vaststellen: via procedures QHB (vb. TVM ouders) en zelfevaluatie (vb. zelfevaluatiekaarten VVSG) de opvang ondersteunen inzake (pedagogisch) beleid (actie ondernemen o.b.v. vastgestelde noden): combinatie intern + extern via VVSG of andere organisaties Betrokkenheid en participatie: bv. communicatie en regelmatig overleg HHR (bv. beleid inschrijving, prijsbeleid) en schriftelijke overeenkomst (bv. specifieke afspraken tussen de opvang en de ouders) Inlichtingenfiche en aanwezigheidsregister bv. identificatiegegevens kind, vertrek- en aankomsttijd kind, … Verslagen opvragen bij Zorginspectie: bij uitbreidingsrondes kan je zo nagaan of de organisator tot nu voldoende kwalitatieve kinderopvang aanbiedt. Zicht krijgen op welke organisatoren er zijn op je grondgebied. Kinderopvang: bekend is bemind

29 Kinderopvang baby’s en peuters
Personen die in de kinderopvang werken Verantwoordelijke (kwalificatie) Kinderbegeleider (KB) (kwalificatie) Ratio: Werkingsvoorwaarden De verantwoordelijke moet gekwalificeerd zijn. (bv. attest levensreddend handelen, diploma volgens MB vergunning) Vervanger: persoon in de kinderopvanglocatie die bij afwezigheid van de verantwoordelijke de taak van de verantwoordelijke overneemt Taak van de verantwoordelijke als aanspreekpersoon voor toezichthouders, Kind en Gezin en de gezinnen. De kinderbegeleider moet ook gekwalificeerd zijn. Voor andere personen met regelmatig direct contact: documenten ter beschikking bv. uittreksel strafregister Ratio = verplicht, je kan er niet onderuit. Opgelegde ratio kind/kinderbegeleider, maar streven naar: Streven naar: Gezinsopvang: max. 4 kinderen per kinderbegeleider per kwartaal Groepsopvang: max. 7 kinderen per kinderbegeleider Alleen aanwezig Max. 8 kinderen per KB Min. 2 kinderbegeleiders aanwezig Max. 9 kinderen per KB Rustmomenten Max. 14 kinderen per KB Kinderopvang: bekend is bemind

30 Kinderopvang baby’s en peuters
Werkingsvoorwaarden Organisatorisch management Samenwerking Samenwerking met Kind en Gezin Samenwerking met het lokaal loket kinderopvang Samenwerking met het lokaal bestuur Organisatorisch management Verantwoordelijkheden bv. planning en registratie Algemene en financiële werking bv. opvolgen van de financiële werking door de organisator Leefgroepindeling: max. 18 kinderen Kwaliteitsbeleid en klachtenbehandeling bv. kwaliteitshandboek Samenwerking Samenwerking met Kind en Gezin Bv. elektronisch bezorgen gegevens Samenwerking met het lokaal loket kinderopvang Samenwerking met het lokaal bestuur De organisator informeert zich over het lokaal beleid kinderopvang van de gemeente waar de locatie is gelegen. Kinderopvang: bekend is bemind

31 Kinderopvang baby’s en peuters
Vergunning ≠ subsidies Enkel na uitbreidingsronde van Kind en Gezin! Adviesrol lokaal bestuur Subsidies ≠ verhandelen Subsidiehoogte: Verschilt per opvangvorm (gezinsopvang < groepsopvang) Verschillende trappen: hoger subsidiebedrag = meer voorwaarden REGIE Trap 3 Trap 2A of 2B Plussubsidie Trap 1 Subsidie voor inkomenstarief Trap 0 Basissubsidie Enkel vergunning Vergunning Vergunning van een locatie = het aantal kinderen dat tegelijk mag aanwezig zijn. Voor niet elke vergunde plaats in een locatie ontvang je als organisator noodzakelijk een subsidie. Je kan dus meer vergunde plaatsen hebben dan gesubsidieerde plaatsen. Omgekeerd nooit: je ontvangt nooit meer subsidies dan het vergunde aanbod dan je hebt. Weet dat als je een locatie wil opstarten of wil uitbreiden je niet zomaar subsidies ontvangt van Kind en Gezin. Wanneer er budget vrij is binnen de Vlaamse regering voor kinderopvang doet Kind en Gezin een subsidie-oproep. Omdat er nooit voldoende middelen zijn voor alle locaties werkt Kind en Gezin met een rangschikking obv criteria (in welke gemeenten is er het meeste nood, waar zijn er al veel gesubsidieerde plaatsen, wat is de kansarmoede-index). Is jouw gemeente in een subsidie-oproep niet opgenomen in de rangschikking dan kan geen enkele locatie in de gemeente subsidies aanvragen. Is je gemeente wel geselecteerd dan krijg je als lokaal bestuur een regie-opdracht in handen. Ism met het lokaal overleg kinderopvang kan je nl. criteria vastleggen waarop locaties die subsidies willen aanvragen gescoord worden. Bv. is de locatie gelegen in een wijk waar er nog geen aanbod is, maar wel veel jonge gezinnen (gaan) wonen, of is de locatie goed bereikbaar, … Dit is geen makkelijke opdracht, maar wel een heel belangrijke. Niet verplicht, maar we moedigen dit wel aan. Kind en Gezin KAN bij uitbreidingsronden advies vragen. Het lokaal bestuur KAN advies geven, maar is niet verplicht (maar natuurlijk vinden wij het wel belangrijk dat zij dit doen en proberen we hen daarrond te sensibiliseren!!! Het lokaal bestuur kan ook een negatief advies geven, wanneer er sterke tegenindicaties zijn om een locatie geen extra subsidies te geven. Subsidies kan je niet zomaar verhandelen. Stopt een locatie dan kan een andere organisator die subsidies maar overnemen onder strikte voorwaarden: bv. ko aanbieden op dezelfde locatie, alle overeenkomsten met personeel en de ouders overnemen, … Niet iedereen ontvangt dezelfde subsidies. Er is een verschil per opvangvorm. De subsidies voor gezinsopvang liggen lager dan die van de groepsopvang. Sommige organisatoren ontvangen geen subsidies en zijn enkel gebonden aan de vergunningsvoorwaarden. Anderen ontvangen een basissubsidie en moeten aan iets meer voorwaarden voldoen enz. Weet dus dat niet elke organisator dezelfde middelen ontvangt en dus dezelfde mogelijkheden heeft. Kinderopvang: bekend is bemind

32 Kinderopvang baby’s en peuters
Trap 1: Basissubsidie Voorwaarden: Vergunningsvoorwaarden 220 openingsdagen Elke kinderbegeleider beschikt over een geldig attest Nederlands Subsidie: Forfaitair bedrag per trap 1-plaats Kinderopvang: bekend is bemind

33 Kinderopvang baby’s en peuters
Trap 2: Subsidie voor inkomenstarief Voorwaarden: Vergunningsvoorwaarden en voorwaarden basissubsidie Werken met inkomenstarief (≠ vrije prijs) OCMW-tarief “Bestellen is betalen” 20% voorrangsgroepen 11 uur ononderbroken openingsuren 80% bezetting >18 opvangplaatsen: rechtspersoon met sociaal oogmerk REGIE Inkomenstarief of inkomensgerelateerde bijdrage OCMW-tarief Ouders die gebruik maken van een kinderopvangvoorziening voor baby's en peuters met een inkomensgerelateerde ouderbijdrage (of inkomenstarief) betalen een ouderbijdrage die gebaseerd is op hun inkomensgegevens. Toch kan er in bepaalde omstandigheden nood zijn aan een afwijking op het op basis van het aanslagbiljet of inkomen berekende inkomenstarief. Sinds 1 april 2014 hebben ouders in bepaalde gevallen recht op een individueel verminderd tarief. Als ouders dit toegekende inkomenstarief of het individueel verminderd tarief niet kunnen betalen, dan kan het OCMW een OCMW-tarief toekennen.  Het OCMW kan een ouder ofwel : het recht geven op een OCMW-tarief dat slechts de helft is van het tarief op hun attest met inkomenstarief en kindcode, met een minimum van 5,24 euro. het recht geven op het standaard minimumtarief van 5,24 euro. het recht geven op het laagst mogelijke tarief, dit bedraagt 1,65 euro. Verplichte opdracht voor het OCMW. OCMW’s dragen zelf niet de kost als zij een OCMW-tarief toekennen, maar de Vlaamse Overheid past dit bij. Principe ‘bestellen is betalen’. In samenspraak met de opvang leggen de ouders het opvangplan van hun kind vast. Wanneer hebben ze opvang nodig, wanneer komt het kind niet. Ouders betalen voor de gereserveerde opvang, muv. Sluitingsdagen van de locatie Gerechtvaardigde afwezigheden: min. 18 bij een voltijds opvangplan (5 dagen min. 5 uur). Als organisator bepaal je zelf hoeveel GAF je toekent en welke afwezigheden hier al dan niet ondervallen (bv. verlof, ziektedagen, …) Ouders betalen voor een aanwezigheid het inkomenstarief. Voor aan ongerechtvaardigde afwezigheid een (billijk) bedrag bepaald door de organisator. Kinderopvang: bekend is bemind

34 Kinderopvang baby’s en peuters
Trap 2: Subsidie voor inkomenstarief Subsidie: Component prestaties: Bedrag per aanwezigheid Component gemiddelde leeftijd: Bedrag berekend op gemiddelde leeftijd medewerkers en per trap 2-plaats Verschil in hoogte: trap 2A- of trap 2B-plaatsen Component prestaties: je ontvangt dus geen subsidie voor afwezigheden (of niet gerechtvaardigd waren of niet) Component leeftijd: historisch verschil in subsidiehoogte voor component personeel. Subsidieplaatsen aan een zogenaamde trap 2A tarief ontvangen een lager subsidiebedrag dan subsidieplaatsen aan een trap 2A-tarief. Kinderopvang: bekend is bemind

35 Kinderopvang baby’s en peuters
Trap 3: Plussubsidie Voorwaarden: Vergunningsvoorwaarden, voorwaarden basissubsidie en subsidie voor inkomenstarief 30% kwetsbare gezinnen Werking afgestemd op kwetsbare gezinnen Subsidie: Forfaitair bedrag per trap 3-plaats Kinderopvang: bekend is bemind

36 Kinderopvang baby’s en peuters
Andere subsidies Inclusieve opvang Flexibele gezinsopvang Groepsopvang Ruimere openingsmomenten Dringende kinderopvang Inclusieve opvang voor kinderen met specifieke zorgbehoefte: Individuele inclusieve opvang: enige subsidie aan te vragen los van subsidie-oproep Structurele inclusieve opvang Centrum inclusieve opvang Flexibele gezinsopvang: opvang op flexibele openingsmomenten bv. ‘s avonds, weekends, … Groepsopvang: Ruimere openingsmomenten = zoals flex. gezinsopvang Dringende kinderopvang: opvangvraag van een kind dat binnen de maand moet opstarten, wegens starten opleiding, starten werk, acute crisisituatie in het gezin Kinderopvang: bekend is bemind

37 Vragen? Kinderopvang: bekend is bemind

38 Kinderopvang schoolgaande kinderen
Kinderopvang: bekend is bemind

39 Groepsopvang schoolgaande kinderen
Initiatief buitenschoolse opvang Basisaanbod buitenschoolse opvang Opvang al dan niet op een school 3 drie voornaamste vormen van buitenschoolse kinderopvang in Vlaanderen 1 en 3 zijn de grootste spelers in Vlaanderen Kinderopvang: bekend is bemind

40 Groepsopvang schoolgaande kinderen
Andere erkenningsvormen van buitenschoolse opvang Inkomenstarief buitenschoolse kinderopvang Buitenschoolse opvang in afzonderlijke binnenruimte Extra erkenningen/subsidies buitenschoolse opvang (K&G) Subsidie voor kinderen uit achtergestelde gebieden Subsidie voor buitenschoolse opvang met flexibele openingstijden Subsidie voor occasionele buitenschoolse opvang Subsidie voor inclusieve buitenschoolse opvang Individuele inclusieve buitenschoolse opvang Structurele inclusieve buitenschoolse opvang Subsidie voor Centrum inclusieve kinderopvang Subsidie voor inkomenstarief buitenschoolse opvang De subsidie voor inkomenstarief buitenschoolse opvang kan worden toegekend aan de organisator van gezinsopvang of groepsopvang met een subsidie voor inkomenstarief als vermeld in het Subsidiebesluit van 22 november 2013 Subsidie voor buitenschoolse opvang in een afzonderlijke binnenruimte De subsidie voor buitenschoolse opvang in een afzonderlijke binnenruimte kan worden toegekend aan de organisator van groepsopvang met een vergunning met een subsidie voor inkomenstarief als vermeld in het Subsidiebesluit van 22 november 2013. Subsidie voor kinderen uit achtergestelde gebieden De subsidie voor kinderen uit achtergestelde gebieden kan worden toegekend aan de organisator van groepsopvang met een erkenning die voldoet aan de voorwaarden voor een subsidie voor initiatief buitenschoolse opvang. Subsidie voor buitenschoolse opvang met flexibele openingstijden De volgende subsidies voor buitenschoolse opvang met flexibele openingstijden kunnen worden toegekend: 1° de subsidie flexibele buitenschoolse gezinsopvang: de subsidie kan worden toegekend aan een organisator van gezinsopvang met een vergunning met een subsidie voor inkomenstarief; 2° de subsidie flexibele buitenschoolse groepsopvang: de subsidie kan worden toegekend aan een organisator met een subsidie voor basisaanbod buitenschoolse opvang; 3° de subsidie flexibele urenpakketten buitenschoolse groepsopvang: de subsidie kan worden toegekend aan een organisator groepsopvang met een erkenning die voldoet aan de voorwaarden voor een subsidie voor initiatief voor buitenschoolse opvang. Subsidie voor occasionele buitenschoolse opvang De subsidie voor occasionele buitenschoolse opvang kan worden toegekend aan de organisator van groepsopvang met een erkenning die voldoet aan de voorwaarden voor een subsidie voor initiatief buitenschoolse opvang Kinderopvang: bekend is bemind

41 Groepsopvang schoolgaande kinderen
Andere erkennen van buitenschoolse opvang Inkomenstarief buitenschoolse kinderopvang Buitenschoolse opvang in afzonderlijke binnenruimte Erkenning aanvragen zonder subsidie Extra erkenningen/subsidies buitenschoolse opvang Subsidie voor kinderen uit achtergestelde gebieden Subsidie voor buitenschoolse opvang met flexibele openingstijden Subsidie voor occasionele buitenschoolse opvang Subsidie voor inclusieve buitenschoolse opvang Individuele inclusieve buitenschoolse opvang – budget beschikbaar Structurele inclusieve buitenschoolse opvang Subsidie voor Centrum inclusieve kinderopvang Erkenning hebben en behouden Ofwel heb je deze subsidie en kan je ze behouden Kinderopvang: bekend is bemind

42 Groepsopvang schoolgaande kinderen
Geen specifieke regelgeving Uitwerken van een eigen kwaliteitskader Wel voldoen aan andere regelgeving Sabam, Favv, … Geen subsidie Kinderopvang: bekend is bemind

43 Groepsopvang schoolgaande kinderen
BVR met specifieke regelgeving Infrastructuur Veiligheid en gezondheid Omgang met ouders en kinderen Personen werkzaam in de opvang Huidige subsidie behouden, geen nieuwe subsidies beschikbaar Erkenning behouden, nieuwe erkenning aanvragen Controle door zorginspectie Beperkt aantallen opvang in Vlaanderen Regelgeving Kenmerken (verschil met IBO) Infrastructuur, uitrusting en inrichting (Geen bepaling rond 2 binnenruimtes en m², …) Veiligheid en gezondheid Omgang met ouders en kinderen (Geen bepalingen rond ouderbijdrage, …) Personen werkzaam in de opvang (Geen kwalificatievoorwaarden voor personeel, …) 220 dagen open van minstens 5u Subsidie euro per plaats met een maximum van 28 opvangplaatsen Geen subsidies meer beschikbaar, tenzij de Vlaamse Regering middelen vrijmaakt Kinderopvang: bekend is bemind

44 Groepsopvang schoolgaande kinderen
BVR met specifieke regelgeving Infrastructuur, uitrusting en inrichting Veiligheid en gezondheid Omgang met ouders en kinderen Personen werkzaam in de opvang Huidige subsidie behouden, geen nieuwe subsidies beschikbaar Erkenning behouden, nieuwe erkenning aanvragen Controle door zorginspectie Naaste de gemelde opvangen, de grootste speler, zeker binnen lokale besturen Regelgeving Kenmerken Infrastructuur, uitrusting en inrichting (zie bijlage) Veiligheid en gezondheid (zie bijlage) Omgang met ouders en kinderen (pedagogische beleid en samenwerking, …) Personen werkzaam in de opvang (attesten en kwalificaties, …) 230 dagen open, waarvan 50 een volle dag 80% bezetting Open op volgende tijdstippen (voor en na de school, woensdagnamiddag, schoolvrije dagen en schoolvakanties Subsidie Kind en Gezin Eerste 21 equivalent volle plaatsen euro Vanaf 22 equivalent volle plaats euro Vanaf 232 equivalent volle plaats euro Geen subsidies meer beschikbaar, tenzij bij oproep Meer info Kinderopvang: bekend is bemind

45 Groepsopvang schoolgaande kinderen
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 (BS 17 september 2014) houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang. Infrastructuur, uitrusting en inrichting Speelruimte (2), rustmogelijkheid, inrichting, buitenspeelruimte, sanitair, 4m², … Veiligheid en gezondheid Brandveiligheid, risico-analyse Omgaan met kinderen en gezinnen Ontwikkeling stimuleren, bevorderen welbevinden en betrokkenheid, continuïteit in de begeleiding, tevredenheid van ouders, … Naaste de gemelde opvangen, de grootste speler, zeker binnen lokale besturen Regelgeving Kenmerken Infrastructuur, uitrusting en inrichting (zie bijlage) Veiligheid en gezondheid (zie bijlage) Omgang met ouders en kinderen (pedagogische beleid en samenwerking, …) Personen werkzaam in de opvang (attesten en kwalificaties, …) 230 dagen open, waarvan 50 een volle dag 80% bezetting Open op volgende tijdstippen (voor en na de school, woensdagnamiddag, schoolvrije dagen en schoolvakanties Subsidie Kind en Gezin Eerste 21 equivalent volle plaatsen euro Vanaf 22 equivalent volle plaats euro Vanaf 232 equivalent volle plaats euro Geen subsidies meer beschikbaar, tenzij bij oproep Meer info Kinderopvang: bekend is bemind

46 Groepsopvang schoolgaande kinderen
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 (BS 17 september 2014) houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang. Personen werkzaam in de opvanglocatie Attesten, diploma’s, vormingsbeleid, … 1/14 kindratio Kwaliteitshandboek Administratie en registratie Samenwerking met Kind en Gezin en met het lokaal bestuur Naaste de gemelde opvangen, de grootste speler, zeker binnen lokale besturen Regelgeving Kenmerken Infrastructuur, uitrusting en inrichting (zie bijlage) Veiligheid en gezondheid (zie bijlage) Omgang met ouders en kinderen (pedagogische beleid en samenwerking, …) Personen werkzaam in de opvang (attesten en kwalificaties, …) 230 dagen open, waarvan 50 een volle dag 80% bezetting Open op volgende tijdstippen (voor en na de school, woensdagnamiddag, schoolvrije dagen en schoolvakanties Subsidie Kind en Gezin Eerste 21 equivalent volle plaatsen euro Vanaf 22 equivalent volle plaats euro Vanaf 232 equivalent volle plaats euro Geen subsidies meer beschikbaar, tenzij bij oproep Meer info Kinderopvang: bekend is bemind

47 Groepsopvang schoolgaande kinderen
Subsidie 1991 opstart van de eerste initiatieven in Limburg met reconversiemiddelen vrijgekomen na de sluiting van de mijnen 1997 opstart van vele initiatieven in Vlaanderen met FCUD middelen + meestal gekoppeld aan gesco-middelen 2014 initiatieven starten met middelen van Kind en Gezin + meestal gekoppeld aan gesco-middelen 2016 alle middelen overgeheveld naar Kind en Gezin, maar verschil in subsidie per initiatief, vaak zijn de initiatieven niet volledig gesubsidieerd voor hun erkenning Kinderopvang: bekend is bemind

48 Groepsopvang schoolgaande kinderen
Initiatief buitenschoolse opvang Basisaanbod buitenschoolse opvang Opvang al dan niet op een school Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten Lokaal bestuur als regisseur Inspiratiekader – kleuterlabel Samenwerkingsverband Commissie Kinderopvang: bekend is bemind

49 Vragen? Kinderopvang: bekend is bemind

50 Conclusie Kinderopvang: bekend is bemind

51 Kwaliteitsvolle kinderopvang
Conclusie Kwaliteitsvolle kinderopvang Sociale functie Pedagogische functie Economische Functie LEEN Kinderopvang vervult 3 belangrijke maatschappelijke functies Economische functie Pedagogische functie Sociale functie Dankzij kinderopvang kunnen ouders gaan werken en voor een inkomen zorgen. En de kinderopvang zelf verschaft werk voor heel wat mensen. Belang van economische functie is toegenomen! Kinderopvang is nodig om tewerkstelling te verhogen, belangrijke hefboom voor armoede Ook voor het toeleiden naar, tewerkstelling, door opleiding en inburgering (nodig om bol 1 en 2 te realiseren) Informele opvang (netwerk) verminderd = nood capaciteit kinderopvang verhoogd  formele opvang nodig Doel = ontwikkeling in de meest brede zin van het woord Kinderopvang zorgt ervoor dat elk kind zich goed voelt, uitgedaagd wordt, zich verbonden weet met anderen en de wereld. Kinderopvang werkt hiervoor samen met ouders om zo samen vorm te geven aan de opvoeding en hen te ondersteunen in de opvoeding. Op die manier zorgt kinderopvang in de samenleving dat kinderen en volwassenen gelijke kansen krijgen en dat kinderen in warme relaties met anderen kunnen groeien tot volwassenen die met vertrouwen in het leven staan, respectvol omgaan met elkaar en bijdragen aan een democratische samenleving. Kinderopvang is een plaats waar elk kind, elke ouder en elke medewerker zich thuis voelt. Door in te zetten op de sociale functie kan de kinderopvang de uitsluiting van kansengroepen tegengegaan en de integratie helpen bevorderen. Kwaliteitsvolle kinderopvang biedt extra kansen aan kinderen en ouders in armoede. De kinderopvang kan namelijk fungeren als ontmoetingsplaats voor gezinnen waar ze een netwerk opbouwen en terecht kunnen met al hun vragen. Het is fundamenteel dat de kinderopvang in gesprek gaat met ouders en respect heeft voor de diversiteit tussen gezinnen . Kinderopvang: bekend is bemind

52 Welke kinderopvang is er in je gemeente?
Uitnodiging Welke kinderopvang is er in je gemeente? Welke vergunning of erkenning hebben ze? Welke subsidies ontvangen ze? Hoe kunnen jullie elkaar versterken om te komen tot kwaliteitsvolle kinderopvang in jullie gemeente? Esther Kinderopvang: bekend is bemind


Download ppt "Kinderopvang: bekend is bemind"

Verwante presentaties


Ads door Google