De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Retailagenda Irma IJdens-Talens

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Retailagenda Irma IJdens-Talens"— Transcript van de presentatie:

1 De Retailagenda 2018 - 2020 Irma IJdens-Talens
Projectleider Lokale Transformatie Retailagenda

2 Start Retailagenda De Retailagenda is gestart op 17 maart 2015, in eerste instantie voor 2 jaar. Een initiatief van het ministerie van Economische Zaken & Klimaat en betrokken partners: o.a.G40, IPO, INretail, Detailhandel Nederland, IVBN en tal van andere organisatie en stakeholders. Aanleiding: de grote structurele veranderingen in de retail. De Retailagenda is gestart met 21 afspraken met als gezamenlijk doel: het toekomstbestendig en aantrekkelijk maken van winkelgebieden.

3 Uitgangspunt Overcapaciteit m2 winkelmeters terugdringen
Acties gericht zijn op kansen voor ondernemerschap, investeren in mensen en kansrijke winkelgebieden Op lokaal niveau moet actie worden ondernomen Niemand kan het alleen, samenwerken is een must Van elkaar leren Regionale afstemming

4 Sturende partners Retailagenda 2018-2020

5 Acties Retailagenda Afsluiten RetailDeals: 154 gemeenten
12 provinciale RetailDeals 6 regio’s Samen met stakeholders Concrete acties Keuzes maken Regionale afstemmen Continuïteit

6 Publicaties Retailagenda

7 Programma Retailagenda 2018-2020
Focus op vijf thema’s: Lokale transformatie Regionale afstemming Samen Investeren Human Capital Agenda Kenniscreatie & Innovatie Plus 3 horizontale thema’s: Internationalisering/Europa Impact digitalisering Duurzaamheid

8 1. Regionale afstemming De zoektocht naar vernieuwing en innovatie, maar ook de leegstandsopgave in de detailhandel manifesteert zich veelal op lokaal niveau: in binnensteden, in kernen en in de periferie. De sleutel om hier gericht aan te werken ligt echter vaak op regionaal niveau.

9 1. Regionale afstemming Koopstromenonderzoek Bestuurders van provincies wordt voorgesteld om te kiezen voor een uniform landelijk programma van eisen, zodat koopstromen in te toekomst landelijk kunnen worden vergeleken. Onderzoek plancapaciteit en planvoorraad Er komt een handreiking en tool om ongewenste en verborgen plancapaciteit uit bestemmingsplannen te halen. Bestuurlijke bijeenkomsten Per provincie worden bestuurlijke bijeenkomsten rond het thema vitale binnensteden georganiseerd. Kansen in beeld Tijdens een bestuurlijk overleg met de gedeputeerden wordt per provincie gekeken waar ze staan en welke kansen er zijn. De Retailagenda is lid van de Klankboardgroep Kennisnetwerk Nieuwe Binnensteden, een netwerk waarin provincies samen best practices delen rondom de transitie van binnensteden Europese lobby Er wordt gewerkt aan een position paper voor de lobby om de problematiek van middelgrote steden te agenderen.

10 2. Lokale transformatie van (winkel)gebieden)
Binnensteden en winkelgebieden veranderen in hoog tempo. Winkelgebieden verkleuren steeds meer van "place tot buy” naar "place to meet". Van transactie naar attractie en interactie.

11 2. Lokale transformatie RetailDeals In maart 2019 worden nieuwe RetailDeals getekend door o.a. de gemeente Coevorden, Vennep en Gorinchem Advies gemeenten Gemeenten met een RetailDeal kunnen voor advies terecht bij het Retailteam en worden zo in contact gebracht met relevante (markt)partijen voor vervolgstappen en/of krijgen instrumentarium aangereikt Bewustwording transformatie Er wordt continue gewerkt aan de aandacht voor de bewustwording en urgentie van de transformatie. O.a. door agendering bij wethouders van de G40, provinciale bijeenkomsten en intervisies. Ondersteuning thema’s G40 De Retailagenda maakt deel uit van het kernteam dat het thema van de bestuurlijke netwerkdag voorbereid. Er komen thema’s aan bod behandeld zoals leegstand, flexibiliteit regelgeving, bevoorrading en parkeren. Platform Middelgrote Gemeenten (PMG) 18 van de 38 PMG-gemeenten hebben een RetailDeal gesloten. Gekeken wordt of gezamenlijk opgetrokken kan worden op de thema’s van de Retailagenda en om de collectieve belangen op dit thema onder de aandacht te brengen bij de diverse ministeries.

12 3. Samen investeren Om winkelgebieden aantrekkelijk te maken en te houden zijn investeringen noodzakelijk. Kansrijke winkelgebieden moeten succesvol blijven, in minder kansrijke winkelgebieden is transformatie noodzakelijk. Om dit te bereiken is een gedeelde visie en een goede samenwerking tussen de retailers, de vastgoedeigenaren en de overheden een voorwaarde.

13 3. Samen investeren Werking huurmarkt Er wordt onderzoek gedaan naar de werking van de huurmarkt in de retail. De resultaten worden in het eerste kwartaal aan de Tweede Kamer worden aangeboden. Haalbaarheidsonderzoek transparante referentiehuur Er wordt gezocht naar een oplossing voor de structurele kennisachterstand van kleine vastgoed- en retailondernemers bij het afsluiten van huurovereenkomsten. Ontwikkeling Roadmap Paris 2050 Retail, vastgoed, banksector, beleggers, BZK/RVO ontwikkelen roadmaps gericht op energiezuinige winkels- en winkelinventaris. Dit ter voorbereiding op de besluitvorming ‘Energietafel bebouwde omgeving’. Retailvastgoedtafel Er wordt gewerkt aan een ‘retailvastgoedtafel’ die partijen uit vastgoed en retail bij elkaar brengt, met als doel open met elkaar in gesprek te gaan en ideeën uit te werken.

14 4. Human Capital Agenda De Human Capital Agenda (HCA) gaat over de investeringen van ondernemers, werkgevers, werknemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheden, die noodzakelijk zijn om de competenties van iedereen die werkzaam is in de (food en non-food) retailsector aan te laten sluiten bij de noodzakelijke transitie van de sector.

15 4. Human Capital Agenda Future Proof Retail Hoe onderneem je in de nieuwe retailcontext, en wat betekent dit voor human capital? In living labs worden door studenten van De Haagse Hogeschool concrete businessvraagstukken uitgevoerd. Centrum Management Academy Om het aantal goed gekwalificeerde centrummanagers te vergroten is de Centrummanagement Academy opgericht. Om het levenlang leren in de retail te stimuleren is het project gestart. Dit platform biedt medewerkers praktisch tips en hulp bij loopbaanvraagstukken en ondersteunt ondernemers met hun loopbaanbeleid. e-Academy De e-Academy ontwikkelt een leerportaal voor de retail met een gratis basisaanbod van e-learnings Het Retail Qualification Framework In het Retail Qualification Framework (RQF) staan alle voorkomende beroepscompetentieprofielen en beroepskwalificaties beschreven. Ze dienen als referentie voor het opleiden en scholen van professionals voor de sector.

16 5. Kenniscreatie & Innovatie
Kenniscreatie & innovatie vormen de basis voor een sector die toekomstbestendig en aantrekkelijk is en blijft. Op allerlei plaatsen (op straatniveau in winkelgebieden, bij retailers en bij lokale overheden) en met inzet van uiteenlopende nieuwe methoden vindt (digitale) innovatie in de retail plaats.

17 5. Kenniscreatie & Innovatie
Intervisies Aan de hand van actuele thema’s wisselen gemeenten en bij een centrum- of winkelgebied betrokken stakeholders kennis en ervaring uit (duurzaamheid, betere bereikbaarheid, betrokkenheid groot winkelbedrijf, succesvolle subsidies, big data, lokale arbeidsmarkt, vastgoed & transformatie, borging beleid) Retailinnovatie labs Kleine lokale initiatieven krijgen een grote meerwaarde door ze landelijk op te schalen. Het motto van de labs is “leren door te doen”. Thema’s zijn Sociale Meerwaarde, Nieuwe Businessmodellen en retail, Loyaliteitsprogramma’s, Stedelijk Distributie. Kennisplatform Retail Insiders Een centraal kennisplatform waar alle informatie over de sector is te vinden, zoals actuele cijfers, rapporten, publicaties, nieuwsberichten, cases en achtergrondinformatie.  Onderzoeken & publicaties ‘Future City Retail Center: Succesfactoren voor collectieve interventies’ ‘Samen investeren in succesvolle winkelgebieden’

18


Download ppt "De Retailagenda Irma IJdens-Talens"

Verwante presentaties


Ads door Google