Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia Kok Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Opleiden volgens Het Utrechtse Model (HUM)
2
Het Utrechtse Model van eindtermenonderwijs (tot 2002)
naar competentiegericht leren en opleiden (vanaf 2003) via dualisering van trajecten ( )
3
Het Utrechtse Model 2001: de start van duale trajecten (verbetering)
2003: DE ECHTE OMSLAG (vernieuwing)
4
Het Utrechtse Model …. - 2003 Eindtermenonderwijs – (PML) 1 AMBITIE
Praktijkgerichte beroepsopleiding
5
Het Utrechtse Model …. - 2003 Eindtermenonderwijs – (PML) 2
AANBODGESTUURD Onderwijskunde, vakdidactiek, vak, vakverbreding, specialisatie en stage VERONDERSTELLING Na het aanbieden van losse onderdelen: integratie en toepassing in de stage
6
Het Utrechtse Model 2001 – 2004 Eindtermen + competenties 1
Dualisering van de trajecten (voltijd duaal en urgentie/zij-instroom) AMBITIE Samen met het veld opleiden, professionaliseren en innoveren
7
Het Utrechtse Model 2001 – 2004 Eindtermen + competenties 2
Dualisering van de trajecten (voltijd duaal en urgentie/zij-instroom) AANBODGESTUURD Werkplekleren (vanaf jaar-1) + OWK, VD, vak, vakverbreding, specialisatie VERONDERSTELLING Door confrontatie met de praktijk neemt kwaliteit en motivatie toe, vermindert de uitval
8
Het Utrechtse Model 2003 - ……. Competentiegericht leren en opleiden 1
AMBITIE Samen met het veld opleiden, professionaliseren en innoveren Praktijkgerichte opleiding met als speerpunten ICT, multiculturaliteit en beroepskolom
9
Het Utrechtse Model 2003 - ……. Competentiegericht leren en opleiden 2
Van AANBODGESTUURD naar VRAAGGESTUURD Leerlijnenmodel: werkervaringsreflectie, integrale lijn, conceptuele lijn, studieloopbaan VERONDERSTELLING Werken met opdrachten en heldere specificaties leerbehoefte creeëren bronnen, faciliteiten en ondersteuning bieden ( = vraagsturing)
10
Het Utrechtse Model ESSENTIE
Samen opleiden, professionaliseren en innoveren Opleiding en opleidingsschool bieden: Flexibele maatwerktrajecten (instroomprofiel-uitstroomprofiel) een krachtige leeromgeving, een lerende organisatie profilering op innovatie en IPB en op CLO, ICT, multiculturaliteit en beroepskolom Werken op basis van een nieuwe toetsbeleid heldere verdeling taken bij begeleiden en beoordelen heldere inzet van portfolio en assessment
11
Het Utrechtse Model Richtlijnen Lerarenopleidingen VO/BVE
Competentiematrix SBL HBO-kwalificaties Kwaliteitsstandaarden Accreditatie-eisen
12
Het Utrechtse Model KIJKKADER COMPETENTIES STARTBEKWAME LERAAR
De competentiematrix Vier beroepscontexten werken: met leerlingen in/met teams met/in omgeving aan eigen ontwikkeling Vier beroepsrollen: pedagogisch (vak)didactisch organisatorisch interpersoonlijk
13
Het Utrechtse Model EEN COMPETENTE LERAAR
beschikt over het vermogen (handelingsrepertoire) tot adequaat handelen in kenmerkende beroepscontexten conform zijn beroepsrol en verantwoordelijkheid kan keuzes verantwoorden kan reflecteren op handelen en resultaten
14
Het Utrechtse Model VOORBEELDEN VAN RESULTATEN
Pedagoog - met leerlingen: veilige leeromgeving Begeleidingsplan Didacticus - met team: ontwikkeling (vak)didactiek PTH Interpersoonlijk- met omgeving: samenhang school-omgeving Beleidsplan allochtonen Rollen leraar: expert, begeleider, beoordelaar, ontwerper, ontwikkelaar
15
OPLEIDINGSMODEL ARCHIMEDES
Het Utrechtse Model OPLEIDINGSMODEL ARCHIMEDES Een model met leerlijnen (4, 3, 2) Werken met opdrachten Opdrachten met specificaties Specificaties gerelateerd aan competenties en bouwstenen Ontwikkelingsgerichte feedback Beoordeling op basis van specificaties en eindassessment Portfolio: ontwikkeling/groei zichtbaar maken
16
Het Utrechtse Model Competentiematrix
17
Het Utrechtse Model HET LEERLIJNENMODEL
WERKERVARINGSREFLECTIELIJN: werken, praktijkopdrachten, reflecteren, intervisie INTEGRALE LIJN: integrale opdrachten (projectonderwijs) CONCEPTUELE LIJN: concepten en vaardigheden STUDIELOOPBAAN: tijd voor bezinning, opdrachten, reflectie op andere leerlijnen, verknoping van ervaringen, POP’s Intake-assessment (EVC's en uitstroomprofiel) maatwerktraject, eindassessment
18
Het Utrechtse Model FLEXIBILITEIT VAN HET LEERLIJNENMODEL
Per doelgroep (instroomprofiel en uitstroomprofiel) een traject op maat
19
Het Utrechtse Model - het leerlijnenmodel in schema
20
Het Utrechtse Model - traject van regulier voltijdstudent
21
Het Utrechtse Model - traject van een zij-instromer
22
Het Utrechtse Model - traject van een LTB
School of Bedrijf
23
Het Utrechtse Model - traject van een oriënteerder
24
Student als aankomende collega benutten
Het Utrechtse Model CONSEQUENTIES SCHOOL Werkgever Leeromgeving Begeleiden Mede-beoordelen STUDENT Werknemer OPLEIDING Expertisecentrum Faciliteren leerbehoefte Leraar als expert en begeleider en assessor en ontwerper en ontwikkelaar Student als aankomende collega benutten
25
UITDAGINGEN VOOR DE PARTNERS IN Het Utrechtse Model
Door intensieve samenwerking Krachtige lerende organisaties ontwikkelen Flexibele en betaalbare opleidingstrajecten bieden In het licht van integraal personeelsbeleid Met als doel: continue innovatie KEURMERK OPLEIDINGSSCHOLEN
26
Het Utrechtse Model RO
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.