Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRenske Janssens Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Masterroute Klinische Psychologie
2/16/2019 Masterroute Klinische Psychologie Masterweek Marieke Pijnenborg
2
Contact Twee Coördinatoren Wiljo van Hout Ineke Wessel Eén e-mailadres
2/16/2019 Contact Twee Coördinatoren Wiljo van Hout Ineke Wessel Eén adres
4
Wetenschappelijke oriëntatie
2/16/2019 Wetenschappelijke oriëntatie Onderwijs door onderzoekers-docenten Een aantal ook klinisch werkzaam Rode draad: integratie wetenschap en klinische praktijk Cursussen Vaardigheidsonderwijs Masterthese
5
Klinische masterroute - doelen
2/16/2019 Klinische masterroute - doelen Cursorisch onderwijs: verder ontwikkelen analytisch vermogen Vaardigheidsonderwijs: leren handelen als academisch professional
6
Klinische Masterroute - opzet
2/16/2019 Klinische Masterroute - opzet Cursorisch onderwijs (30 EC) Basisvakken (10 EC) Keuzevakken (10 EC) Vaardigheidsvak (5EC) Methodologisch vak (5EC) Masterthese (30EC) Onderzoek plus eventueel praktijkstage
7
1. Basiscursussen (minimaal 2 van 5 EC kiezen)
2/16/2019 1. Basiscursussen (minimaal 2 van 5 EC kiezen)
8
Evidence based interventions (MKB1)
2/16/2019 Evidence based interventions (MKB1) “Where science and clinical practice meet” Coördinator: Prof. Dr. Marieke Pijnenborg
9
Cognitieve modellen van Psychopathologie (MKB2)
2/16/2019 Cognitieve modellen van Psychopathologie (MKB2) “De antwoorden die je altijd al hebt willen weten!” Coördinator: Dr. Rafaële Huntjens
10
Antwoorden op vragen als
2/16/2019 Antwoorden op vragen als "Waarom vallen mensen die eenmaal een depressie hebben gehad vaak weer terug?", " Waarom kunnen verslaafden zo moeilijk van de drugs of alcohol afblijven?”, "Hoe valide zijn de dissociatieve stoornissen?" "Is er een psychologische verklaring voor wanen en hallucinaties? ”
11
Diagnostische modellen en strategieën (MKB3)
2/16/2019 Diagnostische modellen en strategieën (MKB3) “Maak kennis met klinische diagnostiek binnen de belangrijkste stromingen in de psychologie.” Coördinator: Prof. Dr. Marieke Pijnenborg
12
Ontwikkelings modellen (MOB1)
2/16/2019 Ontwikkelings modellen (MOB1) “De psycholoog als zzp'er: psychologische deskundigheid in een probleemcultuur.” Coördinator: Dr. Gerrit Breeuwsma In de perceptie van veel (toekomstige) praktijkpsychologen gaapt er een flink gat tussen de psychologische theorie en de praktijk. In deze cursus wordt de cursist aangezet dit gat te overbruggen door theoretische modellen en benaderingen van cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling toe te passen op concrete, aan de praktijk ontleende problemen of vraagstukken. Hoe formuleer je een oplossing voor concrete vragen van bijvoorbeeld ouders, onderwijzers, artsen of kinderrechters over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen? Tijdens de werkcolleges leert de student theoretische modellen toepassen op praktijkgerichte problemen. Daarnaast wordt de student gevraagd daarover te rapporteren in een advies (rapport voor een publiek van belanghebbende leken en/of professionals) en vertrouwd gemaakt met het houden van een wetenschappelijk referaat. Afhankelijk van het aantal deelnemers zal tijdens een aantal werkcolleges, in groepjes van twee/drie studenten, een specifieke probleemstelling worden besproken aan de hand van theorieën en modellen over cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling. De cursisten worden van te voren schriftelijk van de probleemstellingen op de hoogte gebracht. De probleemstellingen zijn afkomstig uit krantenartikelen en betreffen ontwikkelingspsychologische kwesties die een bredere maatschappelijke of praktischer betekenis hebben. Aan de hand van een schema van de opzet en uitvoering van een referaat/rapport worden het referaat/rapport voorbereid. Daarbij wordt in overleg met de docent door de studenten literatuur gezocht op grond waarvan de opdracht op een wetenschappelijk verantwoorde wijze kan worden uitgevoerd.
13
MA-K: cursorisch onderwijs op een rij
2/16/2019 MA-K: cursorisch onderwijs op een rij 1. Basiscursussen (minimaal 2 van 5 EC kiezen) MKB-1: Evidence based interventies MKB-2: Cognitieve modellen van psychopathologie MKB-3: Diagnostische modellen en strategieen MOB-1: Ontwikkelings modellen 2. Keuzecursussen (2 van 5 EC kiezen) a. Binnen K b. Keuzecursussen elders (binnen en buiten psychologie)
14
Keuze binnen K: Capita Selecta (MKK 1 / 2)
Pakketten met een selectie uit de literatuur over een thema
15
Capita Selecta Therapie (MKK-1)
2/16/2019 Capita Selecta Therapie (MKK-1) Thema’s o.a. Chronisch psychische problematiek Body image en BDD Gedragstherapie bij kinderen en jongeren … Coördinator: Prof. Dr. Theo Bouman
16
Capita Selecta Experimentele Psychopathologie (MKK-2)
2/16/2019 Capita Selecta Experimentele Psychopathologie (MKK-2) Thema’s o.a. Sociaal functioneren en depressie Addiction: A dual-process model of mechanisms and intervention Coördinator: Dr. Marije aan het Rot
17
MA-K: cursorisch onderwijs
2/16/2019 MA-K: cursorisch onderwijs 1. Basiscursussen (minimaal 2 van 5 EC kiezen) MKB-1: Evidence based interventies MKB-2: Cognitieve modellen van psychopathologie MKB-3: Diagnostische modellen en strategieen MOB-1: Ontwikkelings modellen 2. Keuzecursussen (2 van 5 EC kiezen) a. Binnen K (Zelfstudie-pakketten van 5 EC) MKK-1: Capita selecta therapie MKK-2: Capita selecta experimentele psychopathologie b. Keuzecursussen elders (binnen en buiten psychologie) Behalve cursussen met een maximum aantal (bijv CFP&V)
18
MA-K: cursorisch onderwijs
2/16/2019 MA-K: cursorisch onderwijs 3. Methodiekonderwijs (5 EC) Keuze van 1 cursus: MM2 repeated measures* MM3 test- en vragenlijstconstructie MM5 multivariate models * 4. Practicum vaardigheidsonderwijs (5 EC) MKV-1: Diagnostiek en interventie voor de klinische psychologie
19
Diagnostiek en interventie in de KP (MKV-1)
2/16/2019 Diagnostiek en interventie in de KP (MKV-1) “Ervaar zelf de integratie tussen kennis en praktijk!” Coördinator: Dr. Wiljo van Hout
20
MA-K: Masterthese (30 ec)
2/16/2019 MA-K: Masterthese (30 ec) ‘De masterthese is een wetenschappelijk werkstuk dat verslag doet van een door de student opgezet en uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast kan de masterthese het verslag van een praktijkstage omvatten.’
21
1. Onderzoek van 30 EC 2. Onderzoek (11 EC) + Praktijkstage (19 EC)
2/16/2019 Drie varianten 1. Onderzoek van 30 EC 2. Onderzoek (11 EC) + Praktijkstage (19 EC) 3. Geïntegreerde stage: Praktijkstage + onderzoek op stageplek
22
Masterthese - ONDERZOEK
2/16/2019 Masterthese - ONDERZOEK “Bouw mee aan de evidence-base” Coördinator: Dr. Coby Gerlsma
23
(Docent) Onderzoekers Klinische Psychologie
2/16/2019
24
Masterthese - PRAKTIJKSTAGE
2/16/2019 Masterthese - PRAKTIJKSTAGE Coördinator: Drs. Ellen de Jong
25
Voorbeelden Ambulante volwassenzorg Medische psychologie
2/16/2019 Voorbeelden Ambulante volwassenzorg Medische psychologie Forensische Psychiatrie Ouderen Revalidatie Kinder- en jeugd psychiatrie
26
Meer informatie? Website RUG, GMW Nieuwsbrief afdeling voorlichting
2/16/2019 Meer informatie? Website RUG, GMW Nieuwsbrief afdeling voorlichting (als je hier je Bachelor doet:) Nestor Bachelor omgeving
27
Presentation Director Research Master's programme
Interested in preparing for a research based career? Research Master Behavioural and Social Sciences Two-year, English taught program Firm research oriented, methodological basis Training in multidisciplinary research High degree of specialization You can specialize in Clinical Psychology and Experimental Psychopathology*, via the multidisciplinary theme Deficits, Distress and Disorders More info: * Option to qualify for a postdoctoral clinical training program (e.g., ‘GZ-opleiding’)
28
2/16/2019 VRAGEN?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.