De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VLOK Vlaams Loket Woningkwaliteit

Verwante presentaties


Presentatie over: "VLOK Vlaams Loket Woningkwaliteit"— Transcript van de presentatie:

1 VLOK Vlaams Loket Woningkwaliteit
Infosessie VLOK

2 Welkom

3 Aan de tafel voor Wonen-Vlaanderen
Dorien Van Cauwenberge Coördinator woningkwaliteit, Cindy De Zitter VLOK analist en productowner, Ludwig Ponnet Teamcoach woningkwaliteit, Ans Deblauwe Relatiebeheerder VLOK, Els Van de Beek Directeur Wooninspectie,

4 Agenda Wat is VLOK? Demonstratie van de voordelen
Conformiteitsonderzoek Werklijst Wizards en organisatieparameters Documentmodule Van VLOK concept tot effectief gebruik VLOK-plannen voor de toekomst

5 Wat is VLOK? Wat zijn de voordelen?

6 Vlaams Loket Woningkwaliteit (VLOK) - VOORDELEN
HOLV - NADELEN Vlaams Loket Woningkwaliteit (VLOK) - VOORDELEN Verouderd design: Access / Informix-toepassing Aparte software nodig Soms lange wachttijden Lees- en schrijfrechten: lokale besturen via eigen databank Geen gegevensuitwisseling Beperkt aantal modelbrieven Performante webtoepassing voor de woningkwaliteit Alle actoren (lokaal bestuur, WVL, VLABEL) gebruiken dezelfde databank: Maximale gegevensuitwisseling (werklijst) Transparantie Wizards en validaties: Sturing en ondersteuning van gebruiker Tijdswinst Flexibiliteit via organisatieparameters Uitgebreid aantal documenten aan te passen aan de eigen huisstijl (documentmodule) in Holv is een dossier ofwel een gebouw met meerdere entiteiten (vergelijkbaar met pand + entiteiten) ofwel een zelfstandige woning (1 record en dus geen onderscheid tussen pand en entiteit)

7 Uitwisselen van gegevens met VLOK
Officiële bron VLOK Vlaamse overheid Federale overheid Externe applicaties Principe = alles in VLOK Uitwisseling mits integratietraject webservices ACM/IDM toegangs- beheer VLOK Gebruikers lokaal bestuur, WVL en (VLABEL) CRAB Gebouwen- register KBO ACM/IDM: KSZ: Kruispuntbank Sociale Zekerheid CRAB: Centraal Referentieadressenbestand VLABEL: Vlaamse Belastingdienst Externe applicaties VLOK apps van steden en gemeenten, huursubsidie Kadaster MAGDA² Informatiedelingsplatform VO VLOK  woningpas, VLABEL, E-voorkooploket, datawarehouse RR/KSZ

8 Wat is mogelijk in VLOK? Conformiteitsonderzoeken
alle onderzoeken, ongeacht de actor eenvormig ingeven van onderzoeken genereren bijhorende technische verslagen Dossieropvolging woningkwaliteitsbewaking vereenvoudigen complexe wisselwerking lokale besturen en Wonen-Vlaanderen via taken op werklijst procedure ongeschikt en onbewoonbaarheid (OO) opvolgen van verzoek tot besluit en beroep gerechtelijke procedure (WI) conformiteitsattesten (CA): aanmaken en beheren besluiten nieuwe gemeentewet (NGW): registreren en beheren Inventarisbeheer Beheer van de Vlaamse inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen (VIVOO) Beheer van vrijstellingen en opschortingen indien heffing door Vlaanderen Rapportering overzichtsrapporten en dossierlijsten per thema (bv. woningen op VIVOO) (managementrapportering via Qlikview)

9 Aanmelden

10 Belangrijkste gebruikersprofielen (zie handleiding)
Lokaal bestuur Woningcontroleur Dossierbeheerder Burgemeester Algemeen directeur Lezer Toepassingsbeheerder Taakbeheerder Auditor Toe te kennen door lokale beheerder van het lokaal bestuur Wonen-Vlaanderen woningkwaliteit Dossierbeheerder Gewestelijk ambtenaar Inventarisbeheerder Administratieve medewerker (huursubsidie) Dossierbeheerder beroepsprocedure Toepassingsbeheerder Lezer Auditor Wonen-Vlaanderen wooninspectie Voor- en Natraject Administratief Medewerker Verbalisant Wooninspecteur Lezer Toepassingsbeheerder VLABEL Lezer Auditor Aanmelden via toegangsbeheer Vlaamse Overheid

11 Demonstratie voordelen Procedure ongeschikt en onbewoonbaarheid (OO)

12 Taak Taak Taak

13 Taak Nee Ja Taak Conform? Taak Taak

14 Conformiteitsonderzoek Demo gebreken quoteren en foto’s opladen, valideren, verslagen maken, document opladen

15 Taak Taak

16 Conformiteitsonderzoek
Werklijst raadplegen Uitnodiging versturen Onderzoek ter plaatse Onderzoek toevoegen Gebreken quoteren & foto’s opladen Onderzoek valideren Onderzoek heropenen: Het moet mogelijk zijn na overleg een getekend technisch verslag nog te corrigeren. Dit kan maar zolang de gevolgen van het verslag nog niet werden verstuurd. Voor onderzoeken die gekoppeld zijn in een procedure kan een woningcontroleur het onderzoek enkel heropenen indien hij hiervoor opdracht heeft gekregen van een dossierbeheerder via een heropentaak. De reden is dat de dossierbeheerder het beste zicht heeft op de stand van zaken van een procedure. Het heropenen is enkel mogelijk indien: •het onderzoek de status getekend heeft •onderzoeken niet gekoppeld aan een procedure: enkel mogelijk voor reden ‘Varia’ •onderzoeken die wel zijn gekoppeld in een procedure moeten gekoppeld zijn aan een heropentaak: o  Indien  woningcontroleur (gemeente),  taak 128 heropen onderzoek LB o  Indien woningcontroleur + beroepen (WVL), taak 129 heropen beroepsonderzoek o  Indien woningcontroleur (WVL), taak 65 heropen onderzoek Verslagen maken Onderzoek ondertekenen Onderzoek heropenen Verslagen afdrukken/versturen

17 Instructievideo’s ‘Conformiteitsonderzoek’

18 Voordelen onderzoek Sturing en ondersteuning van de gebruiker om fouten te vermijden Validaties Automatische berekening van de resultaten Tijdswinst: Automatisch aanmaken van alle verslagen Kopie van een bestaand onderzoek met of zonder gebreken Gegevensuitwisseling en transparantie: ondertekende onderzoeken zichtbaar voor alle gebruikers

19 Werklijst demo advies vragen

20 Taak Taak

21 Instructievideo ‘Advies vragen’

22 Voordelen werklijst Digitale communicatie: vereenvoudiging complexe wisselwerking lokaal bestuur – Wonen-Vlaanderen Transparantie: organisaties zien elkaars taken waarschuwing: Dagelijks met overzicht van taken per organisatie Individueel bij toekenning van een taak aan een specifieke gebruiker

23 wizards en organisatieparameters documentmodule demo beslissing burgemeester maken

24 Nee Ja Conform?

25 Instructievideo ‘Beslissing burgemeester maken’

26 Voordelen wizards en organisatieparameters
Complexe processen toch eenvoudig en snel uit te voeren Sturing en ondersteuning om fouten te vermijden Flexibiliteit per organisatie eigen termijn binnen het wettelijk kader hoorplicht geldigheid CA verschillende mogelijke beslissingen binnen dezelfde wizard parameters voor beslissing burgemeester kostprijs CA ondertekenflow manueel of digitaal in VLOK

27 Voordelen documentmodule
Snel en gebruiksvriendelijk automatische documenten: documenten voor meerdere bestemmelingen tegelijkertijd documenten met veel logica maakt VLOK automatisch aan bv. advies, conformiteitsattest, beslissing van de burgemeester, verslagen van het onderzoek Uitgebreid aantal documenttypes (150) en eenvoudig uitbreidbaar Aanpaspaar aan eigen huisstijl bv. ontvangstmelding, uitnodiging onderzoek Generieke deel bruikbaar voor andere applicaties binnen het agentschap bv. DigiReno

28 Rapporten Demo rapport VIVOO

29 Nee Ja Conform?

30

31 Gerechtelijke procedure (WI)

32 Wat doet de wooninspectie?
VLOK vervangt 2 ICT toepassingen Klassie en Sara Aanmaken van dossiers, processen-verbaal en herstelvorderingen Invoeren van gerechtelijke uitspraken Opvolging dossiers (meldingen, juridisch gevolg) Wisselwerking met niet WI gebruikers Omwille van het geheim van het onderzoek is de gerechtelijke procedure volledig afgeschermd Toch wisselwerking via taken: Met administratieve procedure bv. schrapping van VIVOO indien gerechtelijk conformiteitsonderzoek is conform Takenflow tussen woningcontroleurs en inspecteurs/verbalisanten bv. valideren/ondertekenen onderzoek De gemeente kan een (nieuwe) bewoning of verhuring melden na een besluit OO.

33 Agenda Wat is VLOK? Demonstratie van de voordelen
Van VLOK concept tot effectief gebruik Ontwikkeling Implementatie Opleidingen en gebruikersondersteuning Effectief VLOK gebruik Feedback van de VLOK gebruikers VLOK-plannen voor de toekomst

34 VLOK concept tot effectief gebruik 1 Concept en ontwikkeling

35 Concept en ontwikkeling
Kernteam in Brussel 09/2014 Conceptbepaling (project- en kernteam) Productowner (Cindy) - bepaalt de scope en prioriteiten, analyse Inhoudelijke ondersteuning (Dorien) - beslissingsbevoegdheid Relatiebeheerder (Ans) - afstemming behoeften en communicatie Kwaliteitsbewaking en webservices (Louis) Technische ondersteuning en budgetopvolging (ICT-wonen oa. Vincent, Luc, Günther, Emmanuel) Vertegenwoordiger projectteam (Ludwig) Coördinator documenten (Marleen) Coördinator rapporten (Marjolijn) 07/2015 Hefboombudget radicaal digitaal Radicaal digitaal Betrekken lokale besturen 09/2015 Pilootgroep lokale besturen stimulering van digitalisering voorbeeld voor e-government beleid minister verplichting om zoveel als mogelijk de bouwstenen van AIV te integreren (bv. lay-out, toegangsbeheer, gebouwenregister) 10/2015 Infosessies lokale besturen Pilootgroep zes maandelijks = vertegenwoordiging externe gebruikers (7 IGS projecten en 8 gemeenten) taak idem als projectteam Infosessies in Gent en Leuven voorstelling concept (230 deelnemers) voor implementatie (300 deelnemers) Werkgroep webservices + infosessie IT leveranciers Ontwikkelteam Cronos/Qframe 01/2016 Start ontwikkeling (Qframe) Goede verstandhouding tussen Wonen-Vlaanderen en Cronos/Qframe Strikte maar open en transparante projectopvolging Hoge flexibiliteit aan beide zijden ondanks resultaatsverbintenis omwille van wederzijds vertrouwen Wijzigen prioriteiten Uitbreiding van de scope met WI met behoud van de gerespecteerde timing inproductiestelling Stuurgroep 02/2016 VLOK stuurgroep Projectteam Wonen-Vlaanderen 06/2016 Werkgroep webservices + infosessie maandelijks vertegenwoordigers van het kabinet, AIV, Cronos/Qframe en Wonen-Vlaanderen strategische beslissingen, sommige na toetsing door directiecomité Onderzoek heropenen: Het moet mogelijk zijn na overleg een getekend technisch verslag nog te corrigeren. Dit kan maar zolang de gevolgen van het verslag nog niet werden verstuurd. Voor onderzoeken die gekoppeld zijn in een procedure kan een woningcontroleur het onderzoek enkel heropenen indien hij hiervoor opdracht heeft gekregen van een dossierbeheerder via een heropentaak. De reden is dat de dossierbeheerder het beste zicht heeft op de stand van zaken van een procedure. Het heropenen is enkel mogelijk indien: •het onderzoek de status getekend heeft •onderzoeken niet gekoppeld aan een procedure: enkel mogelijk voor reden ‘Varia’ •onderzoeken die wel zijn gekoppeld in een procedure moeten gekoppeld zijn aan een heropentaak: o  Indien  woningcontroleur (gemeente),  taak 128 heropen onderzoek LB o  Indien woningcontroleur + beroepen (WVL), taak 129 heropen beroepsonderzoek o  Indien woningcontroleur (WVL), taak 65 heropen onderzoek maandelijks en later drie maandelijks = vertegenwoordiging interne gebruikers draagt expertise bij voor conceptbepaling creëert een draagvlak binnen Wonen-Vlaanderen validering van het resultaat: testen 05/2017 Uitbreiding scope met WI 11/2017 Infosessies lokale besturen

36 VLOK concept tot effectief gebruik 2 Implementatie

37 Communicatie- en implementatieplan
Stap 1 - Registreer uw interesse via online formulier VLOK contactpersoon krijgt automatisch een bevestiging en een gepersonaliseerd afsprakenkader 11/2017 Infosessies lokale besturen 1 VLOK Implementatie Snelstartkaart 11/2017 Mailing met implementatieplan 01/2018 Mailing opleiding + implementatie Stap 2 - Beslis tot VLOK-gebruik - afsprakenkader na ontvangst goedgekeurd afsprakenkader: mail met uitleg over opleidingen en hoe gebruikers toe te voegen indien reeds gebruikers aangemaakt: mailing met eerste richtlijnen 05/2018 Mailing naar lokale beheerders Meer info: Datamigratie vanuit HOLV, Sara, Klassie * onderzoeken Gefaseerde inproductiestelling 04/ * Wonen-Vlaanderen 05/ * Pilootgroep 06/ * Alle lokale besturen 06/2018 Mailing met richtlijnen eerste gebruik Mailing aansporen afsprakenkader Stap 3 - Lokale beheerder kent het VLOK-gebruiksrecht toe Bij beschikbaarheid toegangsbeheer mailing naar alle lokale beheerders met richtlijnen Stap 5 Volg een opleiding Stap 4 Meld aan in VLOK * Nieuwsbrieven bij extra opleidingen, optimalisaties functionaliteit, … * Nieuwsberichten in VLOK zelf

38 VLOK Implementatie Snelstartkaart
Stap 1 - Registreer uw interesse Vrijblijvend Via online formulier Gegevens VLOK-contactpersoon Vroegste startdatum VLOK-gebruik = 1 juni Geschatte # gebruikers IGS kan VLOK-contactpersoon zijn voor meerdere lokale besturen 1 VLOK Implementatie Snelstartkaart Stap 2 - Beslis tot VLOK-gebruik - afsprakenkader = engagementen WVL en gemeente Wie beslist? Individuele gemeente --> College van Burgemeester en Schepenen (CBS) IGS: ofwel respectievelijke CBS ofwel de voorzitter van het beheerscomité of de raad van bestuur Mail afsprakenkader naar Meer info: Stap 3 - Lokale beheerder kent het VLOK-gebruiksrecht toe Bel 1700 om te weten wie uw lokale beheerder is VLOK-contactpersoon geeft de gewenste gebruikers en rollen door aan de lokale beheerder(‘s) Mail met uitleg vertrekt zodra het VLOK-gebruiksrecht beschikbaar is in de productieomgeving Stap 5 Volg een opleiding In mei 2018 Na opleiding kunt u VLOK uitproberen in een testomgeving Meer details en inschrijven volgen Stap 4 Meld aan in VLOK Zie tab ‘Praktisch’ op Beheer digitale sleutels

39 Afsprakenkader Engagementen Wonen-Vlaanderen
Biedt VLOK aan als een webapplicatie via browser – geen extra software nodig Kostprijs = gratis Lange termijn visie Houdt VLOK actueel bij wijzigende regelgeving Ondersteunt de gebruiker via handleiding en opleiding Verzorgt het onderhoud en zoekt oplossing bij technische problemen Afsprakenkader Engagementen lokaal bestuur Informatieveiligheid Geen afzonderlijke machtiging nodig Heeft een veiligheidsconsulent Het informatieveiligheidsbeleid voorziet in monitoring van het VLOK gebruik en permanente actualisatie Lokale beheerder is verantwoordelijk voor het beheer van de toegangsrechten Gebruiker onderschrijft een eindgebruikerslicentie bij eerste gebruik Gemeenschappelijke engagementen Informatie-uitwisseling door zichtbaarheid van Opmerkingen: zelf te bepalen Documenten en onderzoeken: Niet ondertekend: zichtbaar in eigen organisatie Na ondertekening: zichtbaar voor beide organisaties Taken: alle taken op een pand zichtbaar voor beide organisaties Doorgeven dossiers via acties die taken aanmaken op de werklijst van de andere organisatie. Vertrouwelijkheid en finaliteit VLOK-data = woningkwaliteit

40 Aantal gebruikers 853 gebruikers van 264 gemeenten
140 gebruikers van Wonen-Vlaanderen 50 gebruikers van VLABEL

41 VLOK concept tot effectief gebruik 3 Opleidingen en gebruikersondersteuning

42 Bronnen om VLOK te leren kennen

43 - 83 opleidingen voor 828 deelnemers
Teamwerk Aantallen en doelgroepen Wonen-Vlaanderen Woning-kwaliteit Ludwig Tamara Tania Ans Marleen V. Marleen DB. Nancy Wonen-Vlaanderen Stafdienst Luc Patrick Liesbeth Griet Qframe Kris Learnia Roel Inplannen en zalen reserveren Inschrijvingsformulier + automatisch bevestiging Vergaderverzoeken versturen Aanwezigheidslijsten samenstellen en opvolgen Opleidingsmateriaal samenstellen en bestellen: Geplastificeerde snelstartkaarten Mapjes USB-sticks met presentaties en oefenmateriaal Evaluatieformulier Rechten toekennen in de opleidingsomgeving (ICT-wonen) Wifi toegang regelen voor bezoekers Reserve laptops voorzien Scripts testpanden maken en uitvoeren Opleidingen geven (teamcoaches + Roel) 83 opleidingen voor 828 deelnemers Zowel voor interne als externe gebruikers Doelgroepen Woningcontroleurs Dossierbeheerders Toepassingsbeheerders Huursubsidie VLABEL Nieuwe opleidingen gepland per kwartaal Terugkomdagen: concept nog uit te werken

44 VLOK concept tot effectief gebruik 4 Effectief VLOK-gebruik Statistieken dd. 12/12/2018

45 Verdeling per organisatie
Documenten: aangemaakt en opgeladen sinds go-live Verdeling per organisatie Wonen-Vlaanderen WK 60.372 Wonen-Vlaanderen WI 29.200 Gemeenten 23.130 Organisatie # Documenten Gent 7476 Leuven 2759 Roeselare 650 Sint-Niklaas 616 Geraardsbergen 580 Oostende 543 Middelkerke 432 Brugge 394 Eeklo 312 Vilvoorde 272 Harelbeke 241 Halle 236 Poperinge 217 Hasselt 199 Avelgem 194 Torhout 190 Heusden-Zolder 189 Lier Izegem 183 Edegem 177

46 Technische verslagen sinds go-live
# ondertekende TV’s Organisatie Aantal Wonen-Vlaanderen 6623 Gent 2732 Leuven 1224 Roeselare 176 Sint-Niklaas 148 Geraardsbergen 92 Oostende 73 Izegem 49 WoonInspectie Menen 45 Sint-Pieters-Leeuw 44 Middelkerke 43 Vilvoorde 39 Grimbergen 37 Harelbeke Asse 36 Poperinge 35 Hasselt 34 Bierbeek 33 Torhout Eeklo 29 Langemark-Poelkapelle Door Wonen-Vlaanderen: 6.623 Door de gemeenten:

47 Conformiteitsattesten sinds go-live
# CA’s Naam Aantal Gent 1307 Leuven 234 Geraardsbergen 141 Middelkerke 136 Sint-Niklaas 106 Roeselare 94 Boom 72 Harelbeke 52 Brugge 45 Mortsel 44 Zwijndrecht 31 Edegem 30 Menen 28 Vilvoorde Izegem 27 Eeklo 26 Tielt 23 Torhout Poperinge Langemark-Poelkapelle 22 Erpe-Mere Totaal # CA’s aangemaakt: Door Wonen-Vlaanderen: 1.740 Door de gemeenten: Totaal # CA’s opgeladen: Door Wonen-Vlaanderen: 2.600 Door de gemeenten:

48 Beslissingen burgemeester sinds go-live
Organisatie Aantal Brugge 53 Harelbeke 45 Sint-Niklaas 31 Roeselare 28 Temse 26 Lier 21 Halle 20 Vilvoorde 18 Oudenaarde 17 Veurne 16 Hasselt 14 Bierbeek Aalter 10 Houthalen-Helchteren Menen Torhout 9 Meulebeke 8 Maldegem 7 Houthulst Ieper Grimbergen Eeklo Zulte Totaal # beslissingen aangemaakt: Door de gemeenten: Totaal # beslissingen opgeladen: Door Wonen-Vlaanderen: 3.608 Door de gemeenten:

49 VLOK concept tot effectief gebruik 5 Feedback van de VLOK-gebruikers

50 Feedback pilootgroep lokale besturen
Hoge leercurve Onderzoeken met veel woningen (>140 kamers) HTML editor <> Word Vertraging beschikbaarheid webservices = dubbel werk Instructievideo’s en handleiding TV maken is sterk verbeterd: snel en performant Minder snel fouten Meer digitaal, document vlot terug te vinden Goede look & feel Informatie-uitwisseling en transparantie met WVL Goede communicatie Er wordt rekening gehouden met de eindgebruikers

51 # Feedback via VLOK - via generieke mailbox

52 Feedback via VLOK en de generieke mailbox
Hoe gaan we om met feedback? Huidige taken VLOK = levende applicatie bugfixing (oa. crashes) bestaande functionaliteit optimaliseren op basis van feedback (oa. ondertekenflows) nieuwe functionaliteit ontwikkelen (kaartje adressen) Gebruikersondersteuning: Feedback beantwoorden en opvolgen Helpdesk voor interne en externe gebruikers via teamviewer en telefoon Wijzigingen en nieuwe functionaliteit: Wekelijkse testfeedback meeting Analyse, ontwikkeling en demo Testen Releases: 12 nieuwe en 14 hotfix - zie changelog Handleiding en opleidingsmateriaal updaten Communicatie: Nieuwsberichten via VLOK Nieuwsbrieven

53 Agenda Wat is VLOK? Demonstratie van de voordelen
Van VLOK concept tot effectief gebruik Ontwikkeling Implementatie Opleidingen en gebruikersondersteuning Effectief VLOK gebruik Feedback van de VLOK gebruikers VLOK-plannen voor de toekomst

54 Plannen voor de toekomst
Optimalisaties oa. werklijsten, grote onderzoeken, … Fusies gemeenten Managementrapportering in Qlikview Uitbreiden rapporten in VLOK Optimalisatiedecreet implementeren VLOK openstellen voor de burger: E-formulier en E-box

55


Download ppt "VLOK Vlaams Loket Woningkwaliteit"

Verwante presentaties


Ads door Google