Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
De Berkenschutse De Berkenschutse 5-2-2019 21-06-2016 SWV PO De Kempen
thema presentatie
2
SWV PO De Kempen
3
Organogram Kempenhaeghe
SWV PO De Kempen
4
organogram SWV PO De Kempen
5
Doelgroepen SWV PO De Kempen
6
Wat doen we? Als onderdeel van de Stichting Kempenhaeghe en (boven) regionaal en landelijk: geven we onderwijs begeleiden we leerlingen ambulant in het (reguliere) onderwijs verzorgen we arbeidstoeleiding voeren we (wetenschappelijk) onderzoek uit SWV PO De Kempen
7
Aantallen: SO : 170 VSO oab (dagbesteding) 50 VSO cd (arbeid) 90
VSO ef (vervolgonderwijs) DAB medewerkers samenwerkingsverbanden gemeenten SWV PO De Kempen
8
Visie De Berkenschutse levert een bijdrage aan het meest passende onderwijs voor leerlingen, door onze unieke expertise te delen en zelf voortdurend nieuwe expertise te zoeken, te ontwikkelen en toe te passen
9
Leerroutes 21-06-2016 SWV PO De Kempen Leerroute: Gericht op:
Schema: leerroutes De Berkenschutse Leerroute: Gericht op: Uitstroomprofiel: Eindperspectief: Leerroute o onderwijs/zorg Individu Dagbesteding Belevingsgerichte dagbesteding Leerroute a Leerroute b Deelname aan de samenleving Taak- of activiteitgerichte dagbesteding Leerroute c Integratie in de samenleving Arbeid (beschermde) Loonvormende arbeid Leerroute d Integratie en participatie in de samenleving Loonvormende arbeid Leerroute e Diplomagericht (vmbo) Vervolgonderwijs mbo of arbeid Leerroute f Diplomagericht (havo/vwo) mbo, hbo, wo SWV PO De Kempen
10
Afdeling SO Leerlingen van 4 t/m 12 jaar Leerlingen LZ, ZML en MG
3 teams SO:* het jonge kind * leerroute DEF * leerroute ABC (ZML/MG) Uitgangspunten: Een doorgaande ontwikkelingslijn voor alle leerlingen Uitstroom is conform OPP SWV PO De Kempen
11
Bieden: Expertise op het gebied van onderwijs aan leerlingen met complexe ondersteuningsvragen. Een onderwijssetting die stuurt op een doorgaande lijn. Een veilige omgeving waar de leerling trots kan zijn op zichzelf. Afgestemde multidisciplinaire samenwerking waarin de groepen centraal staan (lk + leerlingen). SWV PO De Kempen
12
Groot verschil tussen kalenderleeftijd en ontwikkelingsniveau.
Het jonge kind 4-8jr Groot verschil tussen kalenderleeftijd en ontwikkelingsniveau. Leerlingen met intensieve onderwijs- en zorgbehoefte. 3 groepen; ZML A t/m SO-DEF SWV PO De Kempen
13
Kinderen die zich in kleine stappen ontwikkelen.
ZML Leerlingen jr Kinderen die zich in kleine stappen ontwikkelen. IQ <70 met zwakke adaptieve vaardigheden en geringe soc. redzaamheid 7 groepen; uitstroom: perspectief VSO (dagbesteding en arbeid.) SWV PO De Kempen
14
5 groepen met uitstroom (VSO) PrO, VMBO en HAVO.
DEF leerlingen 7 t/m12 jr. Complexe ondersteuningsvragen in relatie tot leren, ziekzijn en gedrag. 5 groepen met uitstroom (VSO) PrO, VMBO en HAVO. SWV PO De Kempen
15
Hoe geven we ons onderwijs vorm?
We werken met groepsplannen en leer/ontwikkelingslijnen. Het jonge kind doelen vanuit OVM (ontwikkelingsvolgmodel). ZML doelen vanuit CED leerlijnen (niveau 1 t/m 10). DEF kerndoelen; weggezet in leerlijnen a.h.v. schoolstandaard SWV PO De Kempen
16
Data Verzamelen van opbrengsten op leerling- en groepsniveau (januari en juni) Instrumenten: Didactisch CITO, CED-lijnen, OVM, Methode gebonden toetsen Sociaal emotioneel SCOL, OVM, observatie SWV PO De Kempen
17
Duiden Leerling-niveau: a.h.v resultaten zicht krijgen op doorlopende ontwikkeling (individuele foto) en verklaren van resultaten Groepsniveau: resultaten op de doorlopende leerlijnen. Teamniveau: delen van behaalde resultaten van de groep in eigen team. (TL bespreekt resultaten groepen met AL) Afdelingsniveau: schoolfoto bespreken (TL en AL en vervolgens in afdelingsvergadering) SWV PO De Kempen
18
Doelen (Bij)stellen doelen na toetsperiode, analyse en duiding:
1.Individueel => in arrangementen en OPP (wanneer nodig) 2.Per (niveau)groep/klas => in groepsplannen 2.Per team ( zicht op elkaars groep vanwege doorlopende lijn) SWV PO De Kempen
19
Doen Uitvoeren van acties om gestelde doelen te bereiken
1. Doelen verwerken in (nieuwe) groepsplan. 2. In individueel overzicht evaluatie doelen bijhouden. Eventueel extra doen: Aanpassen samenstelling (niveau)groepen, Aanpassen van OPP => COPP Terugplaatsing leerlingen naar regulier => COPP Aanpassen didactiek/methodiek/ondersteuning Specifieke (team)scholing Bemensing groepen/klassen SWV PO De Kempen
20
Sociaal emotioneel 1. Meten; 2x per jaar SCOL en leerling enquête
2. Met de methodes Goed Gedaan en STIP volgen we de leerlijn sociale-emotionele ontwikkeling. Ook PBS wordt hierin verweven. 3. Waar nodig individuele handelingsaanzetten formuleren. SWV PO De Kempen
21
Leerlingenzorg 21-06-2016 SWV PO De Kempen Naast COPP worden externen
en/of andere disciplines bij onderwijs en zorg betrokken. Leerkracht brengt hulpvraag in bij het COPP; zij gaan meedenken in het proces; de leerkracht blijft eigenaar van proces. Hulpvragen rondom een leerling worden met TL en ook in team besproken. Paramedici worden betrokken in geval van specifieke vragen en/of behandeling. Leerkracht en onderwijsassistent werken met leerling en beheren dat proces met elkaar. SWV PO De Kempen
22
Expertiseontwikkeling
Professionalisering Prikkelverwerking Visieontwikkeling zml PBS Versterken woordenschat; I-pads LANS SWV PO De Kempen
23
Waar zijn we trots op? We bieden als SO een totaal onderwijsaanbod van 4 tot 12 jaar. Leerlingen en ouders voelen zich gehoord en begrepen. Zij geven aan zich zeer welkom te voelen binnen de SO. Ouders zien hun kind weer opbloeien; er is oog voor de ontwikkeling van hun kind. Leerlingen voelen zich veilig en geborgen in een grote school en komen graag naar school. Een team dat voor elkaar klaar staat en elkaar ondersteunt wanneer dat nodig is. Ouderbetrokkenheid is groot. SWV PO De Kempen
24
Passend ondersteunen SWV PO De Kempen
25
Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie www.lwoe.nl
De Berkenschutse 5-oktober-11 LWOE 25 SWV PO De Kempen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.