De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Huisartsen Wachtpost Antwerpen Centrum

Verwante presentaties


Presentatie over: "Huisartsen Wachtpost Antwerpen Centrum"— Transcript van de presentatie:

1 Huisartsen Wachtpost Antwerpen Centrum
ALGEMENE VERGADERING Huisartsen Wachtpost Antwerpen Centrum H.A.W.A.C. vzw 28/05/2015

2 WACHTPOST: UITGEVOERDE OPDRACHTEN
Gebruik van de wachtpost 2011 t.o.v. 2010: + 30% consultaties en + 6 % huisbezoeken 2012 t.o.v. 2011: + 23 % consultaties en - 4 % huisbezoeken 2013 t.o.v. 2012: - 2% consultaties en – 13% huisbezoeken 2014 t.o.v. 2013: + 4% consultaties en –3% huisbezoeken 2010 2011 2012 2013 2014 Huisbezoeken 1574 1672 1600 1386 1337 consultaties 3958 5152 6339 6203 6453 TOTAAL 5532 6824 7939 7589 7890

3 zorgbedrijf Wzc Bilzenhof (Lange Beeldekensstraat 50 te 2060 Antwerpen) Wzc De Gulden Lelie (Schoytestraat 19 te 2000 Antwerpen) Wzc Lozanahof (Van Schoonbekestraat 54 te 2018 Antwerpen) Wzc Vinck Heymans (Arthur Goemaerelei 18 te 2018 Antwerpen) doen ook beroep op de wachtdiensten sinds 1 januari 2015

4 CENTRALE INNING Subsidie Minder administratie voor wachtartsen,
RIZIV is vragende partij voor centrale inning Op de wachtpost kan een 3e betalersregeling voor iedereen toegepast worden (weekend- en weekwacht)

5 SUBSIDIËRING WACHTPOST.
Subsidie wachtpost 2015: € Subsidie wachtpost 2014: € Subsidie wachtpost 2013: € Subsidie wachtpost 2012: €

6 STANDAARDISATIE WACHTPOST.
Maximum uitgaven wachtpost per rubriek: Normaal Met centrale inning Met centrale inning en DB systeem Onderhoud hard en software € 16000 Provisie hardware € 1500 Kantoormateriaal € 2500 Verzekeringen € 641,20 Boekhouder € 4000 Betaalautomaat geen limiet Sensibilisatie Telefoon + fax + internet € 3846 Andere € 5000 Sociaal secretariaat € 3500 Opleiding Sociaal passief Huur + nutsvoorzieningen Elke wachtpost afzonderlijk Onderhoud Max op huur Coördinatie €53.320,55 Coördinatie € Administratie € 9.481 € 76725 € 81462 Onthaal

7 PERSONEEL HAWAC Marc Onzia 2012 manager Hedwig Taeymans 2013
AANVANG FUNCTIE Marc Onzia 2012 manager Hedwig Taeymans 2013 administratief medewerkster Brigitte Bertels onthaal / vast dienstverband Sandra Casanova Almenar Christel Verrijkt Annie De Landtsheer Veroniek Bauwens Erika Van Dyck 2014 Elke Claessen onthaal / student - interim Diede Alison Van Loon Lenie Charlotte Hermans Kelly Metdepenningen 2015 Najah Ouqfi poetsvrouw/vast dienstverband

8 Samenwerking berchem Moeilijkheden praktisch en financieel
Vooropgestelde datum Voordelen : - minder wacht - ouderdomsregel - wachtovername ! Ouderdomsregel en wachtovername onafhankelijk van samenwerking – ter stemming volgende AV

9 Verschil WACHTWISSEL - WACHTOVERNAME
Wachtarts A en wachtarts B wisselen onderling hun wacht Wachtarts A én wachtarts B doen beide wacht Wachtovername: Wachtarts A neemt de wacht over van wachtarts B Wachtarts A doet wacht Wachtarts B doet geen wacht

10 WACHTPOST: WEEKENDWACHTBELASTING
Huidige weekendwachtbelasting met toepassing ouderdomsregel: Antwerpen-Centrum: Wachtwissels zijn toegestaan Wachtovername is niet toegestaan. Totaal aantal weekendwachten Aantal Actieve artsen Aantal weekendwachten jonger dan 55 434 85 5,11 55 tot 60 jaar 88 22 4 60 tot 65 jaar 36 18 2 65+ 6 1 Totaal 564  131

11 WACHTPOST: WEEKENDWACHTBELASTING
Bij toetreding Berchem tot wachtpost Antwerpen-Centrum: Wachtwissels zijn toegestaan Wachtovernames zijn toegestaan (behoud van min 2) Totaal aantal weekendwachten Aantal actieve artsen Aantal weekendwachten jonger dan 55 3,4 55 tot 65 jaar 60 tot 65 jaar 65+  1 Totaal 564  166

12 WACHTREGLEMENT 3.3. ziekte wachtarts – tijdig verwittigen
6.2. functie 4e wacht + draaiboek 12. betwistingen en klachten Verdeling wachtdiensten + ouderdomsregel Iedereen krijgt een exemplaar op de wachtpost en wachtarts tekent voor ontvangst,

13 Wachtreglement: 3.3. ziekte wachtarts
Indien de arts door ziekte zijn/haar wacht niet kan waarnemen, is hij/zij verplicht dit zo snel mogelijk te verwittigen. tijdens de week : melden aan de manager of vierde wacht tijdens het weekend : melden aan het onthaal Het onthaal waarschuwt tijdens het weekend de vierde wacht die er op toeziet dat de weekendwacht verder verzekerd wordt PS de vierde wacht kan u terugvinden op wachtregeling via permamed Ook indien de derde of de vierde wacht niet kan deelnemen door ziekte, moet dit tijdig worden gemeld.

14 Wachtreglement: 6.2.functie 4de wacht
Bij problemen op de wachtpost neemt het onthaal contact op met de vierde wacht en niet met de manager De vierde wacht is ten allen tijde bereikbaar De vierde wacht ziet toe op de toepassing van het huishoudelijk reglement. De vierde wacht heeft de eindverantwoordelijkheid om tot een werkbare situatie te komen om het weekend te overbruggen. De vierde wacht neemt de consultaties of huisbezoeken over bij afwezigheid van de derde wacht De vierde wacht evalueert ter plaatse aanhoudende problemen. De vierde wacht heeft een bemiddelende functie bij eventuele betwistingen, volgens de procedure beschreven in artikel 12 van dit reglement. Problemen worden voorgelegd aan het HAWAC bestuur indien zij niet ter plaatse worden opgelost. De manager wordt op de hoogte gebracht via mail en via het logboek dat het onthaal gebruikt.

15 Wachtreglement: 12. Betwistingen en klachten
Inbreuken op het huishoudelijk reglement m.b.t. de wachtdienst en betwistingen dienen zo snel mogelijk en bij voorkeur schriftelijk te worden gemeld aan de vierde wacht tijdens het weekend zelf en aan de manager na het weekend Elke betwisting in verband met de wachtdienstwerking tijdens het weekend wordt bij voorkeur eerst door de betrokken huisarts(en) op een collegiale wijze besproken met de vierde wacht tijdens het weekend zelf. Bij een blijvende betwisting wordt de zaak in eerste instantie besproken met de manager en het bestuur van HAWAC. Blijvende betwistingen worden voorgelegd aan de Provinciale Raad van de Orde indien het deontologische geschillen betreft. Deze geschillen worden tevens voorgelegd aan de Provinciaal Geneeskundige Commissie en de Erkenningscommissie. Alle klachten worden onderzocht door de manager en het bestuur en worden ten laatste op de eerstvolgende Raad van Bestuur van HAWAC besproken. Het bestuur beslist hoe de klacht wordt opgevolgd. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen klachten betreffende het praktische functioneren van de wachtpost én klachten betreffende het medisch functioneren van de dienstdoende wachtarts. 1. Klachten betreffende het praktische functioneren van de wachtpost Het bestuur van HAWAC zal de klacht evalueren en, indien nodig, contact opnemen met de patiënt . Het bestuur heeft de verantwoordelijkheid om de betrokken personen binnen de wachtpost te evalueren in functie van het probleem. 2. Klachten betreffende het medisch functioneren van de wachtarts Het bestuur brengt de betrokken wachtarts op de hoogte van de klacht en laat de wachtarts zelf contact opnemen met de patiënt. Het bestuur van HAWAC is niet verantwoordelijk voor het individueel functioneren van de dienst doende wachtarts. Als bestuur melden wij dit als dusdanig aan de patiënt.

16 SAMENWERKING - OVERLEG
Overleg met koepel Antwerpen (4 Antwerpse wachtposten) Overleg wachtposten Vlaanderen Overleg R.I.Z.I.V. Overleg met managers andere wachtposten

17 MEDEWERKERS BESTUUR 2014-2015 2015-2016 2016-2017
6 bestuursleden bestuursleden bestuursleden + manager manager manager onwettige situatie volgens de statuten HAWAC (enkel Goedele is bestuurslid bij HAVAC en HAWAC)

18 BESTUURSMANDATEN Koen Maus – voorzitter (mandaat loopt tot 2016)
Tamara Degrave - ondervoorzitter (mandaat loopt tot 2018) Goedele Jacobs (mandaat loopt tot 2017) Luc Hanegreefs (mandaat loopt tot 2016) Lieve Peremans (mandaat loopt tot 2016) Cathérine de Ceuninck (mandaat loopt tot 2016)

19 Vrijwilligers om buiten bestuur
BESTUURSMANDATEN Vrijwilligers om buiten bestuur taken op zich te nemen?


Download ppt "Huisartsen Wachtpost Antwerpen Centrum"

Verwante presentaties


Ads door Google