Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTine Brander Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
benutten van kansen en Eigenkracht
Visie van de clientenorganisaties op transitie en stelselwijziging Den Haag - 13 februari 2012
2
Samenstelling klankbordgroep clientenorganisaties
AKJ Mee Nederland Defence for Children NJR Kinderrechtencollectief Per Saldo Kinderombudsman Platform VG Kinderpostzegels PVP LP GGZ Zorgbelang Nederland LCFJ
3
Uitgangspunten Het Internationaal Verdrag Rechten van het Kind
Respect voor kinderen én ouders is de kernwaarde Jeugdigen en ouders zijn gelijkwaardig aan professionals en bestuurders Hulpverleners kunnen werken met de balans tussen eigen professionaliteit en de verantwoordelijkheid en zelfbepaling van de cliënt Kinderen en gezinnen hebben recht op bij hen passende hulpverlening Deelname aan de samenleving vereist invloed en zeggenschap van cliënten Niets gaat vanzelf. Ondersteuning van cliënten blijft nodig De cliënt is mede-architect van het nieuwe jeugdzorgbeleid en straks een blijvende kwaliteitsimpuls
4
Rechten van het Kind Ankerpunten
Géén discriminatie Gelijkwaardig overleg tussen jeugdige-ouders-hulpverlener Interactieve vaststelling van zorgbehoefte instemming van cliënt m.b.t. zorgbehoefte en hulpverleningsplan Kwaliteit van zorg moet door de gemeente(n) wettelijk geborgd worden Zowel algemene als individuele zorgplicht moet voor gemeenten gelden Voldoende middelen voor ontwikkeling, bescherming en veiligheid van kinderen
5
Goede jeugdzorg Bejegening
Hulpverlener en cliënt zijn gelijkwaardig Respect = samen werken aan probleem en oplossing Respect = erkennen van het besef van verantwoordelijk-zijn Respect = jeugdigen en ouders aanspreken op eigen vermogen Respect = ook het onvermogen onderkennen Respect = jeugdige en ouders zien als uniek Respect = maatwerk Respect = bijdragen aan eigenwaarde en oplossend vermogen
6
Goede jeugdzorg Professionaliteit
Gedegen kennis als generalist én als specialist Escalatiemogelijkheid en complexiteit tijdig inschatten en/of onderkennen Tijdig inschakelen van specialismen Kennis van kinderontwikkeling én ouderschap Kennis van en kunnen opereren in de lokale netwerken Kennis van en kunnen opereren in de sociale netwerken van de cliënten Integraal werken Gericht op samenwerking of deze tot stand kunnen brengen Een goede balans tussen cliëntbelang en professionele opvatting
7
Goede jeugdzorg Invloed & zeggenschap
Cliënt is opdrachtgever van de jeugdzorg Cliënt weet/voelt wat waardevolle zorg is Cliënt is dus een goede adviseur Invloed en zeggenschap is geen vanzelfsprekendheid Blijvend investeren in het stimuleren van mondigheid en zeggenschap Blijvend investeren in het stimuleren van de dialoog tussen cliënt en beleidsbepalers Ondersteuning daarbij blijft nodig Gemeenten: voorzie je van een sparringpartner om de kwaliteit van jeugdzorg te blijven ontwikkelen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.