Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarcella Vedder Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Kansen voor Kinderen OCMW Antwerpen
Over kansen voor kwetsbare kinderen
2
Team Kansen voor Kinderen
3
Kansen voor kinderen in het organogram OCMW
4
Levensdomeinen Levensdomeinen waar het OCMW in werkzaam is
De zg grondrechten
5
Kinderarmoede Voor OCMW-klanten
Buurtrestaurants en 1 of 3 euro maaltijden Kinderarmoedefonds voor school en paramedische kosten Vrijetijdsfonds Aandacht voor school en studietoelage Binnenste Buiten voor schooluniformen Sensibilisering van maatschappelijk werkers Sensibilisering: altijd, overal aandacht vestigen op…. Kidstoets: bij afschaffen van dossiers. Wat is de invloed op kinderen en hoe dit opvangen?
6
Ontstaan Kansen voor Kinderen
Vaststellingen opvoeding en onderwijs Financiële drempels Late instap kleuterschool Participatie van ouders aan school beperkt Decreet opvoedingsondersteuning Aanleiding start KVK in 2008
7
Risicofactoren schoolachterstand
Gezinnen met laag inkomen Gezinstoestand: éénoudergezinnen Externe omgevingsfactoren (huisvesting, …) Kostprijs
8
oorzaken gedragsproblemen
Factoren in het kind zelf Opvoedingsfactoren Gezins- en omgevingsfactoren Gedragsproblemen hebben verschillende oorsprong
9
Wat doet Kansen voor Kinderen?
Groepswerking Individueel Structureel
10
Structureel maatschappelijk werk
Informatie en vorming aan mw’ers Samenwerkingsverbanden uitbouwen Beleidsmatig Deelnemen aan adviesraden Signaleren Voorbeelden van samenwerkingsverbanden: - opvoedingswinkel - studiewijzer (CAR) Inloopteams (Triple P, Mijn Kindje Groeit, Spel als Hulp) Gezinscoachen Open School Beleidsmatig - Bestrijding Kinderarmoede
11
Individueel maatschappelijk werk
Ondersteuning van wijkma in traject met klant Traject met de klant Kennismaking en vraagverduidelijking Dossierbesprekingen Opstarten traject doorverwijzing Klantcontact is niet noodzakelijk voor een ondersteuning van KvK Traject met klant: Bij complexe situatie Nood aan meer ondersteuning en begeleiding dan MA/AB kan bieden Ondersteuning MA/AB : Wanneer MA/AB zelf al stappen hebben ondernomen en even vast zitten of wanneer ze in de mogelijkheid zijn de nodige stappen te zetten we bieden advies aan, naar wie doorverwijzen of hoe of wat ze in bepaalde situaties kunnen bespreken met een klant Samenwerking MW’er Registreren verloop steeds in Evita (ind. Begeleiding) Gaan niets ondernemen buiten dit besproken te hebben met MW’er ! Voordelen MW’er Totaal beeld klant / komt meer te weten over leefwereld van klant Noden/vragen komen aan de oppervlakte die bepaalde zaken of handelen kunnen verklaren of oplossen. Versterken van klant Tijdbesparend Afspraken met andere hulpverleners en cliëntoverleg: Wisselwerking en samenwerking tss en met CLB’s, scholen, zorglk, andere opvoedingsondersteuningspartners Dikwijls vragen we aan ouders of we contact mogen opnemen met de school om te bemiddelen (financiën, betwistingen beslissingen) of om gezinssituatie te verduidelijken of om meer zicht krijgen op het probleem, om bezorgdheden van de school af te toetsen, meegaan naar oudercontact……… Afspraken met andere hulpverleners Cliëntoverleg
12
Angst voor plaatsing Erkenning geven Positieve dingen benoemen
Kinderen aanspreken Pedagogische verantwoordelijkheid van ouders respecteren
13
Een gesprek starten
14
Werkwijze
15
OCMW-visie hulpverlening
1. A-waarde: klantgericht 2. A-waarde: samenwerkend 3. A-waarde: omgaan met diversiteit 4. A-waarde: integer 5. A-waarde: kostenbewust 6. Participatief 7. Aanklampend 8. Emanciperend 9. integraal ZELFSTANDIG FUNCTIONEREN 2. samenwerkend: Intern (kennis delen,…) en extern (wijk, scholen, welzijnsoverleg, informatie delen,…) 3. diversiteit: duidelijk communiceren, zoeken nr gemeenschappelijkheden, bewust zijn van ons eigen referentiekader 4. integriteit: evenwicht rol begeleiding/controleren, grenzen bewaken met klanten contacten, zorgvuldig omgaan met info 6. participatief: participatieladder: (hoog laag) (mee)beslissen, coproduceren, adviseren, raadplegen participatie aan het hulpverleningstraject Klanten participeren in de mate van het mogelijke aan hun hulpverleningstraject. Hierbij hanteren we als hulpverlener de participatieladder: • (mee)beslissen: de klant neemt binnen zijn traject het initiatief en neemt ook grotendeels de uitvoering op zich. • coproduceren: de klant neemt het initiatief in zijn traject en neemt besluiten over de uitvoering. De begeleider ondersteunt en begeleidt hem daarbij. • adviseren: de hulpverlening wordt gecoördineerd door de begeleider, de klant wordt betrokken bij onderdelen en om advies gevraagd. • raadplegen: de hulpverlening wordt door de begeleider uitgevoerd en de klant wordt geraadpleegd. De klant heeft inzicht in het proces en zijn mening wordt serieus genomen. De individuele situatie en de materie zijn bepalend voor de trede waarop de klant zich bevindt. De organisatie laat toe te experimenteren met nieuwe vormen van aanpak en participatieve methodieken. Participatie aan de samenleving. Empowerment en opwaartse mobiliteit, op maat en samen met de klant, wegwerken van participatiedrempels 8. Emanciperend: empowerment, weer greep laten krijgen op hun eigen leven, geen snelle uitstroom, wel het onafhankelijk functioneren van mensen. 9. Integraal: situatie van klant wordt in totaliteit bekeken op verschillende levensdomeinen en het hele gezin.
16
Groepsmaatschappelijk werk
Wat is het voordeel van groepswerk? Versterken in hun handelen/ denken Sociaal contact en ervaringen delen Stimulans Nederlands te spreken Aanzet tot activering Ontspanning Voordeel voor de klanten? Versterken in hun handelen/ denken Sociaal contact Aanzet tot activering Stimulans Nederlands te spreken Ontspanning … Voordeel Maatschappelijk werker ? Klant wordt versterkt => kan hierdoor misschien zaken zelf opnemen Eerste stap naar activering Kan bij andere terecht voor zijn verhaal te doen
17
Groepsmaatschappelijk werk
Opvoedingswijzer Cedes Kennis Vaardigheden Zelfvertrouwen Steun kleuter, lager Groepswerk ? Klanten komen samen om over een onderwerp te praten of gezamenlijk een activiteit te doen. Soms is er en vaste programma maar inbreng vanuit de groep is steeds mogelijk. Belangrijk dat het niet verplicht is en iedereen gelijk is binnen de groep. Klanten leren bij maar versterken ook elkaar door hun eigen ervaringen te delen. De ervaringen van klanten kunnen ook belangrijk zijn om werkingen/ projecten binnen de organisatie bij te sturen. Intensieve opvolging deelnemers Opvoedingswijzer van Cedes Een goede kindertijd voor mijn kind. Wat is daar voor nodig? 4 bouwstenen Liefde en veiligheid Nieuwe ervaringen Positieve reacties Steeds meer verantwoordelijkheid
18
Groepsmaatschappelijk werk
Ouderrader: alleen voor ocmw en instroom andere cursussen Korte opvoedingscursussen over tieners en Emotioneel en onbeleefd gedrag Verslaving
19
Toeleiding Wie van jullie kan toeleiden?
CLB, zorgcöordinator, leerkracht, andere sociale partners Waarvoor? Groepswerk Alle maatschappelijk kwetsbare ouders Individuele begeleiding Enkel OCMW- klanten Maatschappelijk kwetsbaar… Minder/geen middenklasse want niveau cursus ligt laag deze ouders kunnen beter terecht in het aanbod van opvoedingswinkels Individuele begeleiding Privacy: indien geweten dat het een ocmw-klant is (wij mogen dit niet zeggen)
20
Communicatie Website OCMW (algemene info)
Mailing aanbod CLB’s en scholen Flyers op aanvraag
21
Contactgegevens Algemeen: Maatschappelijk werkers Els Van Parys Katrijn D'Halleweyn tel tel 24 90 gsm gsm Regio: Dam, Luchtbal, Merksem, Ekeren Regio Berchem, Zurenborg, De Balans, Wilrijk, Kyle, Hoboken An Belmans Els De Bruyn tel tel gsm gsm Regio: De Vondel, Seefhoek, Veemarkt, Regio: Arena, Coevelt, Potvliet, De Fontein Oever, Linkeroever Stenebrug Verantwoordelijke Administratieve medewerker Tanja Van kerckhoven Selda Yaramis tel SC Merksem, Ekeren, Luchtbal en Dam: Els Van Parys SC Berchem, Zurenborg, De Balans, Wilrijk, Kyle en Hoboken: Katrijn D'Halleweyn SC De Vondel, Seefhoek, Veemarkt, Oever en Linkeroever: An Belmans SC Arena, Coevelt, Potvliet, De Fontein en Stenenbrug: Els De Bruyn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.